Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Ανάπτυξη πωλήσεων, κερδοφορία και ρευστότητα, που στο τέλος της οικονομικής χρήσης προβλέπεται ότι θα ξεπερνά τα 60 εκατ. ευρώ, είναι οι τάσεις που χαρακτήρισαν τις επιδόσεις της αλυσίδας πολυκαταστημάτων attica στο α’ εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης.
Νέες δραστηριότητες και tax free shopping καλλιεργούν προσδοκίες για μια χρονιά καλών επιδόσεων, παρά τις προκλήσεις με τις οποίες εξακολουθεί να είναι αντιμέτωπο το λιανεμπόριο – λόγω της περιορισμένης αγοραστικής δύναμης του καταναλωτικού κοινού αλλά και του υψηλού κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές αγορές, όπου οι φορολογικές και άλλες εισφορές κινούνται σε πιο ανταγωνιστικά επίπεδα.
Η Αττικά Πολυκαταστήματα, που αναπτύσσει την αλυσίδα πολυκαταστημάτων attica, εμφάνισε αύξηση 3,4% στις πωλήσεις κατά το α’ εξάμηνο του 2018, με την αξία τους να διαμορφώνεται σε 81,4 εκατ. ευρώ (από 78,68 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο διάστημα πέρυσι). Καλύτερες επιδόσεις φαίνεται να καταγράφουν τα καταστήματα της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη, δικαιώνοντας τις επενδύσεις της διοίκησης της Αττικά Πολυκαταστήματα τα τελευταία χρόνια. Τα αντίστοιχα καταστήματα της Αθήνας πάντως αποσπούν τη μερίδα του λέοντος στις tax free αγορές.
Είναι ενδεικτικό ότι οι πωλήσεις σε τουρίστες (προερχόμενους από τρίτες χώρες, εκτός Ε.Ε., που πραγματοποιούν τις αγορές τους στη χώρα μας και τους επιστρέφεται το ΦΠΑ) αναπτύσσονται με ρυθμό 22% στην εταιρεία, με βάση τα στοιχεία για τις αγορές tax free στο α’ εξάμηνο, με το κεντρικό πολυκατάστημα attica στο City Link να εμφανίζει αύξηση 25% και να ηγείται των πωλήσεων αυτής της ομάδας καταναλωτών -στην οποία πρωταγωνιστούν οι Κινέζο -, οι οποίες ανέρχονται στο 8,6% των συνολικών πωλήσεων (ήτοι 8,75 εκατ. ευρώ, με βάση τον τζίρο του α’ εξαμήνου). Οι πωλήσεις σε όλα τα σημεία του δικτύου αναπτύσσονται με θετικούς ρυθμούς, με το attica στο Σύνταγμα, στο εμπορικό τετράγωνο του City Link, να εμφανίζει αύξηση 0,6%, το Golden attica στο εμπορικό κέντρο Golden Hall στο Μαρούσι 2,1%, και το attica στο εμπορικό κέντρο The Mall Athens να εμφανίζει αύξηση πωλήσεων 15% στο α’ εξάμηνο του έτους. Αντίστοιχα στη Θεσσαλονίκη, το attica στο εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos εμφανίζει ρυθμούς ανάπτυξης πωλήσεων 8,5% στο ίδιο διάστημα και το κατάστημα της αλυσίδας στην οδό Τσιμισκή 6,15%.
Σημειώνεται ότι στις συνολικές πωλήσεις εισφέρουν και μικρά καταστήματα σημάτων που αναπτύσσει η εταιρεία, όπως τα πιο πρόσφατα Καλογήρου και Armani Exchange Store. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να αναφερθεί και η διαρκής ανάπτυξη του τμήματος καλλυντικών, με τις πωλήσεις του e-shop να προβλέπονται περί τα 2,5 εκατ. ευρώ στην τρέχουσα χρήση, ενώ αναμένεται να εμφανίσει και κερδοφορία. Υπενθυμίζεται ότι το 2017 οι πωλήσεις της εταιρείας άγγιξαν τα 180 εκατ. ευρώ και ο πήχης για την τρέχουσα χρήση έχει τεθεί 4% υψηλότερα.
Ηγετική θέση
Οι παραπάνω επιδόσεις επιβεβαιώνουν την ηγετική θέση της Αττικά Πολυκαταστήματα στην αγορά και σε συνδυασμό με την υγιή χρηματοοικονομική δομή της εταιρείας -που αναμένεται να εμφανίσει φέτος κέρδη προ φόρων στα περσινά επίπεδα (11,7 εκατ. ευρώ) με καθαρή ρευστότητα που προσεγγίζει τα 25 εκατ. ευρώ φθάνοντας τα 60 εκατ. ευρώ συνολικά προ υποχρεώσεων- δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη μελλοντική ανάπτυξη της αλυσίδας. Βασικός της στόχος είναι η ανάπτυξη στο Ελληνικό, ενώ είναι έτοιμη να αξιοποιήσει κάθε επενδυτική ευκαιρία για ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου σημάτων της. Η εταιρεία το τρέχον διάστημα επενδύει στην ανακαίνιση του attica στο City Link, έργο που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019, οπότε έχουν προγραμματιστεί ανάλογες επενδύσεις στο Golden attica. Αναφορικά με τη συνεργασία της εταιρείας με τη Folli Follie Group (FF Group), η εμπορική σχέση συνεχίζεται απρόσκοπτα. Εξάλλου η FF Group εξυπηρετεί κανονικά τις υποχρεώσεις της απέναντι στους εμπορικούς της εταίρους και τηρεί τις δεσμεύσεις της στο πλαίσιο συμβολαίων που διατηρεί με ξένους οίκους.
Πάντως έχει «προσφέρει» το ποσοστό της στην Αττικά Πολυκαταστήματα στο πλαίσιο πρόσθετων εξασφαλίσεων που διερεύνησαν οι τράπεζες σε συνέχεια της κλιμάκωσης της κρίσης στον ελληνικό όμιλο. Μάλιστα δόθηκε και το πράσινο φως από τα Δ.Σ. των δύο εταιρειών για την εκχώρηση του ποσοστού αυτού (που έχει υποχωρήσει κάτω από 40%, από 45,9% που εμφανίζεται στις οικονομικές καταστάσεις 2017 του ομίλου FF, σε συνέχεια μετατροπής ομολογιακού της Αττικά Πολυκαταστήματα που οδήγησε σε τροποποίηση των μεριδίων ελέγχου). Σημειώνεται ότι η συμμετοχή της FF Group στην Αττικά Πολυκαταστήματα είναι ένα από τα σημαντικά περιουσιακά στοιχεία της, όπως και το μερίδιο στην Dufry, αλλά και σημαντικής αξίας ακίνητα που διαθέτει.