Skip to main content

Άκτωρ: Εξετάζεται η συμμετοχή σε διαγωνισμούς ύψους 3 δισ. δολ. στη Μέση Ανατολή

Από την έντυπη έκδοση 

Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]

Έμφαση στην κερδοφορία των έργων που διεκδικεί σε Ελλάδα και εξωτερικό για την αποφυγή λαθών του παρελθόντος που την οδήγησαν, σύμφωνα με τα στελέχη της, την τελευταία δεκαετία να εγγράψει ζημιές συνολικού ύψους 400 εκατ. ευρώ (200 εκατ. από τα Βαλκάνια και 200 εκατ. ευρώ από τη Μέση Ανατολή) δίνει η Άκτωρ. Όπως επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της κατασκευαστικής εταιρείας, Αλέξανδρος Εξάρχου, σε ενημέρωση του ελληνικού Τύπου που πραγματοποιήθηκε στην Ντόχα, πρωτεύουσα του Κατάρ, στο πλαίσιο δημοσιογραφικού ταξιδιού, «η εξασφάλιση της κερδοφορίας των έργων αποτελεί πλέον προτεραιότητα».

Νέα έργα
Στην παρούσα φάση, η θυγατρική της Ελλάκτωρ εξετάζει τη συμμετοχή της σε διαγωνισμούς που θα προκηρυχθούν στη Μέση Ανατολή (Κατάρ, Κουβέιτ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα), συνολικού προϋπολογισμού 3 δισ. δολ., προσδοκώντας έσοδα της τάξεως των 300 εκατ. ευρώ την επόμενη τριετία.

Στην Ελλάδα, εν όψει και των εθνικών εκλογών, εκτιμάται ότι τουλάχιστον τον επόμενο έναν χρόνο δεν θα προκηρυχθεί κανένα νέο έργο. Προσδοκία υπάρχει για την ανάληψη σημαντικού έργου στη Ρουμανία και βεβαίως στη χώρα μας το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στη διαδικασία για το μετρό της Αθήνας (πρώτη φάση της γραμμής 4, Άλσος Βεΐκου – Γουδί). Η Αττικό Μετρό εξετάζει τις τεχνικές προσφορές που έχουν κατατεθεί, ενώ έχει ζητήσει από τις συμμετέχουσες εταιρείες, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η Άκτωρ, να καταθέσουν τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι έχουν λάβει μέτρα αυτοκάθαρσης, όπως επιβάλλει η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τις εταιρείες που συμμετείχαν στο αποκαλούμενο καρτέλ των κατασκευών.

Σύμφωνα με τα ανώτατα στελέχη της Άκτωρ στο Κατάρ, έμφαση δίνεται στις υποδομές μετρό και αεροδρόμιο. Το τμήμα του μετρό που έχει αναλάβει η ελληνική κατασκευαστική ολοκληρώνεται (χρυσή γραμμή) και έχει καταθέσει προσφορά για την επέκταση της πράσινης γραμμής στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης της κατασκευής του μετρό της Ντόχα. Πρόκειται για έργο συνολικού προϋπολογισμού 3 δισ. δολ. (δεν συμπεριλαμβάνεται στην προηγούμενη αναφορά που αφορά πιθανές συμμετοχές σε διαγωνισμούς). Παράλληλα η AKTOR Qatar WLL, βραχίονας της Άκτωρ στο Κατάρ, ηγείται της κοινοπραξίας που σε συνεργασία με την καταριανή εταιρεία Como Facilities Management Services έχει αναλάβει με 20ετή σύμβαση το έργο συντήρησης του δικτύου μετρό (Doha Metro) και τραμ (Lusail Tram) της Ντόχα, με συνολικό προϋπολογισμό 517 εκατ. ευρώ.

Η στρατηγική
«Αυτή τη στιγμή η εταιρεία έχει εγγράψει όλες τις ζημιές που είχε από τα έργα στο εξωτερικό και έχει οργανωθεί για να μην επαναληφθούν οι αστοχίες του παρελθόντος» δήλωσε ο κ. Εξάρχου και πρόσθεσε: «Δόθηκε βάρος εκεί που είχε πρόβλημα η εταιρεία, όπως στις σχέσεις της με τους πελάτες της, τις αναθέτουσες αρχές, στο εξωτερικό. Πετύχαμε την επαναφορά της φήμης της». Όπως εξήγησε, «το βασικό πρόβλημα ήταν οργανωτικό. Η κερδοφορία στην Ελλάδα ήταν καλύτερη γιατί η διοίκηση παρακολουθούσε στενά τα έργα, αλλά δεν συνέβαινε το ίδιο π.χ. με τη Ρουμανία. Οι πελάτες στα Βαλκάνια δεν ήξεραν τη διοίκηση της εταιρείας και είχαν παράπονα… Λέω ευθέως ότι τα έργα αξίας 700 εκατ. ευρώ στη Ρουμανία είχαν εγκαταλειφθεί. Για να αλλάξει το κλίμα δώσαμε έμφαση στο να ολοκληρωθεί ένα μικρό οδικό έργο στο Βουκουρέστι, το οποίο καθυστερούσε αν και δεν αφορούσε παρά μόνον τρία χιλιόμετρα». 

Από την πλευρά του ο Πάρις Καλλιτσάντσης, περιφερειακός διευθυντής Μέσης Ανατολής και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Άκτωρ, ανέφερε ότι «τον τελευταίο έναν χρόνο δεν είμαστε μόνοι μας. Έχουμε βοήθεια, μας δίνονται κατευθύνσεις και έχουμε στρατηγική. Υπάρχει πραγματική υποστήριξη και έλεγχος από τη διοίκηση του ομίλου. Οργανωθήκαμε καλύτερα και διεκδικούμε έργα που πρώτα κοστολογούμε. Δεν επιλέγουμε εδώ μόνοι μας τα έργα στα οποία θα κάνουμε προσφορά. Η κοστολόγηση γίνεται στην Αθήνα».

Ανεκτέλεστο 1,8 δισ.
Όπως επίσης είπε ο κ. Εξάρχου, φέτος είναι πιθανό η Άκτωρ να παρουσιάσει κέρδη, ενώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της είναι 1,8 δισ. ευρώ. Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, εκτίμησε ότι ο διαγωνισμός για το μετρό της Αθήνας θα προχωρήσει. Με την ευκαιρία σημείωσε πως η Αττικό Μετρό ζήτησε από τις κατασκευαστικές εταιρείες που συμμετέχουν στον διαγωνισμό για την επέκταση του μετρό της Αθήνας να καταθέσουν τα στοιχεία που αποδεικνύουν την «αυτοκάθαρσή» τους. Ο διευθύνων σύμβουλος της Άκτωρ δήλωσε σχετικά ότι «είμαστε η μοναδική εταιρεία που μπορεί να επικαλεστεί πλήρη απεμπλοκή από τα πρόσωπα που εμπλέκονταν. Θεωρώ ότι κανείς άλλος δεν έχει λάβει τα μέτρα αυτοκάθαρσης της Άκτωρ».