Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Νέες ισορροπίες φέρνουν στην κατασκευαστική αγορά τα όσα έχουν διαδραματιστεί τους προηγούμενους μήνες στην Ελλάκτωρ, με το στοίχημα της επαναφοράς της στην ομαλότητα να είναι ανοιχτό.
Την ίδια στιγμή, οι βασικοί μέτοχοι σε ΓΕΚ Τέρνα και Άβαξ ενισχύουν σημαντικά τα ποσοστά τους, στο «παιχνίδι» έχει μπει ο τομέας της κατασκευής του Ομίλου Μυτιληναίου και όλοι μαζί, συμπεριλαμβανομένης της Ιντρακάτ και των μικρότερων τεχνικών εταιρειών, στοχεύουν στις νέες υποδομές που σχεδιάζονται.
Σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση της PwC, για την επόμενη πενταετία, οι υπό σχεδιασμό υποδομές έχουν συνολικό προϋπολογισμό 43 δισ. ευρώ, με το 58,4% να αφορά έργα ενέργειας, 13,3% αυτοκινητοδρόμους, 12,3% Μετρό, 7,7% σιδηροδρομικά έργα, αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος 4,2% και το 3,6% τη διαχείριση των αποβλήτων. Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται σημαντικός αριθμός ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) για κτηριακά έργα και δίκτυα οπτικών ινών που επίσης έχουν κατασκευαστικό αντικείμενο. Είναι προφανές ότι ακόμα και αν τεθεί σε τροχιά υλοποίησης το ένα τρίτο των έργων αυτών ο κατασκευαστικός κλάδος θα ανακάμψει.
«Ψήφος εμπιστοσύνης» από τον μεγαλομέτοχο
Η πιο εντυπωσιακή αλλαγή στο μετοχολόγιο, λόγω του ύψους των κεφαλαίων που έχουν διατεθεί από έναν μόνο μέτοχο, έχει συντελεστεί στη ΓΕΚ Τέρνα.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Γιώργος Περιστέρης, έχει εξαγοράσει ήδη το μεγαλύτερο ποσοστό της Reggeborgh Invest, η οποία αποεπένδυσε από τη ΓΕΚ Τέρνα αποκομίζοντας σημαντικά κέρδη και «μετακόμισε» στην Ελλάκτωρ. Βάσει της πιο πρόσφατης επίσημης ανακοίνωσης, το ποσοστό του κ. Περιστέρη έχει φτάσει στο 29,75% και θα ανέβει περισσότερο μέχρι το Πάσχα, φθάνοντας λίγο πριν από την καταστατική μειοψηφία. Ο επικεφαλής της ΓΕΚ Τέρνα επενδύει περί τα 190 εκατ. ευρώ στην εταιρεία που ηγείται, γεγονός που έχει ενισχύσει ιδιαίτερα το ηθικό στους εργαζόμενους του Ομίλου, που είδαν το «αφεντικό» να δείχνει έμπρακτα την εμπιστοσύνη του στις δυνατότητες της εταιρείας.
Ποσοστό 7,6% της ΓΕΚ Τέρνα έχει περάσει στην επενδυτική εταιρεία Latsco Hellenic Holdings, συμφερόντων της Μαριάννας Λάτση, έναντι τιμήματος 88,015 εκατ. ευρώ, ενώ την εμπιστοσύνη τους στον Όμιλο έχουν δείξει και άλλοι Έλληνες επιχειρηματίες από τον χώρο της βιομηχανίας και της ναυτιλίας αγοράζοντας μικρότερα ποσοστά.
Η ΓΕΚ Τέρνα είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστικός – ενεργειακός Όμιλος με σημαντικό μερίδιο στις παραχωρήσεις (αυτοκινητόδρομοι κ.ά.) και με σχεδιασμό για έργα και επενδύσεις ύψους 5 δισ. ευρώ (3 δισ. το ανεκτέλεστο της Τέρνα συμπεριλαμβανομένου και του προς υπογραφή συμβολαίου για το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με Καζίνο στο Ελληνικό και 2 δισ. οι επενδύσεις της Τέρνα Ενεργειακή μεταξύ άλλων στην αντλησιοταμίευση).
Σημαντικό κατασκευαστικό έργο για τη ΓΕΚ Τέρνα είναι το αεροδρόμιο Καστελίου στο Ηράκλειο της Κρήτης, στο οποίο είναι και μέλος της εταιρείας παραχώρησης, ενώ συμμετέχει στη διαγωνιστική διαδικασία για την Εγνατία Οδό, έχοντας ως αντίπαλο κοινοπραξία στην οποία συμμετέχουν η Μυτιληναίος και η Άβαξ.
Διπλασιασμός συμμετοχής του διευθύνοντος συμβούλου
Μετοχικές αλλαγές ανακοινώθηκαν την περασμένη Παρασκευή και στην Ιντρακάτ, ως αποτέλεσμα του Προγράμματος Διάθεσης Μετοχών μέσω δικαιωμάτων προαίρεσης (stock option plan). Ο διευθύνων σύμβουλος της Ιντρακάτ, Πέτρος Σουρέτης, σχεδόν διπλασίασε το ποσοστό του (σε 8,280% από 4,483%), ενώ το ποσοστό της Intracom Holdings του Σ. Κόκκαλη διαμορφώθηκε σε 54,142% από 56,720%. Η Ιντρακάτ έχει σήμερα ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων 400 εκατ. ευρώ, το οποίο μαζί με τα προς υπογραφή έργα φθάνει τα 600 εκατ. ευρώ.
Ολοκλήρωση νέας οργανωτικής δομής
Την ίδια στιγμή, ο Όμιλος Άβαξ προχώρησε σε αναδιάρθρωση της δομής του. Οργανώθηκε σε τέσσερις επιχειρησιακούς τομείς: Ο τομέας έργων υποδομών και κτηριακών έργων, ο τομέας ενεργειακών έργων, ο τομέας έργων δικτύων και ο τομέας έργων συμβάσεων παραχώρησης/ΣΔΙΤ.
Με το νέο οργανόγραμμα προωθήθηκε στο management μια νέα γενιά στελεχών, προερχόμενων από τις τάξεις της. Παράλληλα οι τρεις βασικοί μέτοχοι -οι οικογένειες Ιωάννου, Μιτζάλη και Κουβαρά- αύξησαν τη θέση τους στην εταιρεία και πρόκειται να την ενισχύσουν περισσότερο το επόμενο διάστημα.
Ποσοστό 23,77% της Άβαξ, το οποίο ανήκε στην J&P Overseas (μέσω της J&P Investments), έχει περιέλθει στην κατοχή της οικογένειας Ιωάννου και σύντομα θα ολοκληρωθεί η διαδικασία ώστε να ανακοινωθεί η αλλαγή στο μετοχολόγιο (πιθανότατα τμήμα του θα περάσει και στις άλλες δύο οικογένειες).
Η Άβαξ ετοιμάζεται να αναλάβει την εκτέλεση της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας (άλσος Βεΐκου – Γουδή) με την αξία της προς υπογραφή σύμβασης στα 1.158,6 εκατ. ευρώ.
Σήμερα το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της Άβαξ είναι 1 δισ. ευρώ (υπογεγραμμένες συμβάσεις). Διατηρεί στοχευμένη παρουσία στο εξωτερικό, υλοποιώντας εμβληματικά έργα, όπως ο IGB και ο σταθμός παραγωγής ενέργειας Bismayah στο Ιράκ, ισχύος 1.650 ΜW και αξίας ύψους 533 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο ενεργειακό έργο που ανατέθηκε ποτέ σε εταιρεία ελληνικών συμφερόντων στο εξωτερικό. Η Άβαξ έχει ολοκληρώσει στην ίδια χώρα παρόμοιο σταθμό, ισχύος 1.500 MW.
Αγώνας επιστροφής στην ομαλότητα
Η Ελλάκτωρ βρίσκεται στην επικαιρότητα από πέρυσι τον Σεπτέμβριο. Στελέχη του κλάδου των κατασκευών σημειώνουν ότι δεν αποτελεί εύκολο εγχείρημα η επιστροφή στην ομαλότητα για τον Όμιλο, ειδικά αν συνεχιστεί με τον ένα ή τον άλλο τρόπο η διαμάχη μεταξύ των βασικών μετόχων της.
Η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 120,5 εκατ. ευρώ, που αποφασίστηκε την περασμένη Πέμπτη από τη γενική συνέλευση, πιθανότατα θα διαφοροποιήσει τα ποσοστά της Reggeborgh Invest και της Greenhill των εφοπλιστών Δ. Μπάκου και Ι. Καϋμενάκη, ενώ δεν είναι γνωστό μέχρι στιγμής αν η ολλανδική εταιρεία θα εξασκήσει την option για την εξαγορά του μεριδίου του Λεωνίδα Μπόμπολα (12,446%).
Η Reggeborgh έχει δεσμευτεί να συμμετέχει μέχρι το ποσοστό που της αναλογεί (14,79%) και καλύπτοντας τυχόν αδιάθετες μετοχές. Ο εφοπλιστές διά των εκπροσώπων τους αναφέρουν επίσης ότι θα συμμετέχουν με το ποσοστό τους και με τυχόν αδιάθετες μετοχές.
Το πώς ακριβώς θα εξελιχθεί η αύξηση κεφαλαίου αναμένεται με ενδιαφέρον όχι μόνον γιατί θα προκύψει η νέα μετοχική ισορροπία, αλλά και γιατί η προσδοκία είναι ότι θα τερματίσει τη διαμάχη μεταξύ της ολλανδικής εταιρείας και των εφοπλιστών, χωρίς πάντως να θεωρείται σίγουρο.
Για να διατηρήσουν το ποσοστό τους στην Ελλάκτωρ οι εφοπλιστές θα μπουν στην αύξηση, διαθέτοντας επιπλέον κεφάλαια σε έναν Όμιλο που δεν μετέχουν στη διοίκηση και έχουν ήδη επενδύσει περίπου 75 εκατ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά, ο βίος της διοίκησης και των Ολλανδών δεν θα είναι εύκολος αν οι εφοπλιστές παραμείνουν «αντιπολίτευση» έχοντας ποσοστό στον κατασκευαστικό Όμιλο που αντιστοιχεί στο ένα τέταρτο του συνόλου. Με βάση τη δήλωση της Greenhill «εμείς θα είμαστε εδώ και όταν οι άλλοι θα αποεπενδύσουν», για τους εφοπλιστές χάθηκε η μάχη, αλλά όχι ο πόλεμος.
Για ορισμένους αναλυτές πάντως το πιθανότερο είναι να υπάρξει συνεννόηση μεταξύ των μετόχων στο όνομα των κεφαλαίων που θα επενδυθούν και μένει να το δούμε.
Η διοίκηση της Ελλάκτωρ στο μεταξύ έχει πολύ δρόμο μπροστά της για να πείσει ότι μπορεί να επαναφέρει την κανονικότητα. Παρατηρούνται «γκρίνιες» για διάφορες αποφάσεις της και για ορισμένα πρόσωπα πρόσφατα τοποθετημένα σε ανώτατες θέσεις, τα οποία δέχονται οξεία κριτική ακόμα και από φίλιες δυνάμεις.
Εκτός από την αύξηση κεφαλαίου που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιούλιο και το ομολογιακό των 50 εκατ. για τις επείγουσες ανάγκες της Άκτωρ, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ, Άρης Ξενόφος, στη γενική συνέλευση μίλησε για πρόγραμμα μετασχηματισμού του Ομίλου, με στόχο την εξέταση της κοστολογικής δομής από «μηδενική βάση» και με εκτιμώμενο όφελος 38 εκατ. μέχρι το 2023.
Ο σχεδιασμός που παρουσίασε βασίζεται σε 4 άξονες:
1. Βελτιστοποίηση Προμηθειών με κεντρικοποίηση των προμηθειών και με σκοπό την αξιοποίηση συνεργειών και τη μείωση του κόστους. Προβλέπονται διαπραγματεύσεις με προμηθευτές και υπεργολάβους για διακανονισμό ληξιπρόθεσμων οφειλών. Οι κρίσιμες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς την ελληνική αγορά, οι οποίες πρέπει να διευθετηθούν σταδιακά, ώστε να επιταχυνθεί ο ρυθμός υλοποίησης των έργων είναι ύψους 55 εκατ. ευρώ και θα καλυφθούν μέσω της ΑΜΚ της Άκτωρ κατά 100 εκατ. ευρώ (από τα 120,5 εκατ. ευρώ της ΑΜΚ του Όμιλου).
2. Εξορθολογισμός κόστους μισθοδοσίας και παροχών προσωπικού με τη μείωση των μισθολογικών επιπέδων βάσει της αγοράς (κινητά τηλέφωνα, εταιρικά αυτοκίνητα, καύσιμα) και τη μείωση των υπερωριών μέσω αποτελεσματικότερης διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού.
3. Οργανωτικό μοντέλο βάσει βέλτιστων πρακτικών με την υλοποίηση προγράμματος εθελούσιας αποχώρησης και προγράμματος συνταξιοδότησης και νέα οργανωτική δομή που προάγει την αποτελεσματικότητα και τις συνέργειες. Προγραμματισμός αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό βάσει του ρυθμού ολοκλήρωσης των έργων.
4. Διάθεση μη λειτουργικών περιουσιακών στοιχείων – συμμετοχών σε Ελλάδα και εξωτερικό και είσπραξη παλαιών απαιτήσεων.