Skip to main content

«Η Ελλάδα να καταστεί κόμβος τεχνολογικής καινοτομίας»

Από την έντυπη έκδοση 

Της Λέττας Καλαμαρά

Η Ελλάδα έχασε πολλές ευκαιρίες και η ελληνική αγορά πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών συνεχίζει να μετρά τις απώλειες της οικονομικής κρίσης και των στρατηγικών της λαθών.

Παρ’ όλα αυτά η χώρα μας μπορεί ακόμη να αποτελέσει κόμβο καινοτομίας και τεχνολογικής δημιουργίας και να εστιάσει στις λύσεις τεχνολογίας ως βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξή της.

Οι απόψεις αυτές ανήκουν στη νέα γενιά στελεχών που επανδρώνει τη Space Hellas. Η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο εταιρεία πληροφορικής μετρά ήδη τριάντα χρόνια παρουσίας στην αγορά, συνεχίζει να επιμένει στην αναζήτηση τεχνολογικών ταλέντων που μπορούν να αξιοποιήσουν αλλά και να δημιουργήσουν ευκαιρίες ακόμη και σε ένα δύσκολο περιβάλλον.

Οπως τονίζει στη «Ν» ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου Σπύρος Μανωλόπουλος, «το περιβάλλον που διαμορφώνεται το 2015, παρά τις σημαντικές δυσκολίες, μας επιτρέπει να αισιοδοξούμε για τη συνέχιση της επιτυχημένης πορείας μας. Στη Space Hellas έχουμε μάθει να προσαρμοζόμαστε στο μεταβαλλόμενο περιβάλλον και έχουμε καταφέρει να απορροφούμε το country risk».

Συρρίκνωση αγοράς

Η ελληνική αγορά πληροφορικής στο σύνολό της έχει συρρικνωθεί, επισημαίνει ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας Ιωάννης Δουλαβέρης. Και συνεχίζει λέγοντας πως «η αγορά έχει αλλάξει σε σχέση με το 2007, όπου υπήρχε πολύ μεγάλος αριθμός εταιρειών που έκαναν τα πάντα. Εχει συρρικνωθεί το μικρομεσαίο κομμάτι της ελληνικής αγοράς.

Δεν θεωρώ ότι θα αναπτυχθεί ιδιαίτερα και ότι θα υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες, αλλά θα σταθεροποιηθεί κάποια στιγμή». Αναφορικά με τη ζήτηση στην αγορά, ο κ. Δουλαβέρης αναφέρει πως οι εφαρμογές πληροφορικής στην Ελλάδα πρέπει να έχουν συνέπεια και συνέχεια σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, για να φανεί και στην πράξη η υπεραξία της τεχνολογίας και η συμβολή της στην ανάπτυξη.

Σε σχέση με το σύνολο της οικονομίας, ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών συνεχίζει να επενδύει σε τεχνολογία. Οι τράπεζες επενδύουν σε τεχνολογία υπό την πίεση των συγχωνεύσεων για να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες ομαδοποίησης των εργασιών και των συστημάτων κατά τη λειτουργία τους. Οι τουριστικές επιχειρήσεις ζητούν τεχνολογικές υποδομές, ενώ αυξανόμενη είναι η ζήτηση για τεχνολογία και στον τομέα της ενέργειας.

Ελλάδα, κόμβος καινοτομίας

Για το κατά πόσο η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει κόμβο καινοτομίας και τεχνολογικής δημιουργίας, ο δρ. Ι. Μερτζάνης, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Space Hellas, ξεκαθαρίζει πως η Ελλάδα είχε πολλές ευκαιρίες για να εξελιχθεί σε κόμβο παραγωγής τεχνολογίας, αλλά δεν τις εκμεταλλεύτηκε όσο έπρεπε. Παρ’ όλα αυτά μπορούν ακόμη να γίνουν πολλά πράγματα μιας και η χώρα διαθέτει εξειδικευμένο προσωπικό, μηχανικούς και παραγωγούς λογισμικού.

Η Ελλάδα μπορεί να συνεισφέρει στη δημιουργία νέου λογισμικού και υπηρεσιών, δεν χρειάζονται βαριές υποδομές και εργοστάσια γι’ αυτό. Δυστυχώς, όμως, δεν έχει καταφέρει να συνδεθεί ο ακαδημαϊκός και ο ιδιωτικός τομέας στην έρευνα και την παραγωγή καινοτομίας. Οπως λέει χαρακτηριστικά, «πρέπει να ξεφύγουμε από τη μιζέρια αλλά και να αποκτήσουμε διεθνή νοοτροπία χωρίς φόβο και αναστολές.

Η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να το κάνει και η Space Hellas προσπαθεί να εστιάζει σε τεχνολογικά ταλέντα». Σύμφωνα με τον Παναγιώτη Μπέλλο, διευθυντή μάρκετινγκ της εταιρείας, «το πρόγραμμα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της Space στόχο έχει τη μεταφορά της γνώσης που κατέχει η εταιρεία εδώ και τριάντα χρόνια μέσα από συγκεκριμένες δράσεις επιβράβευσης των νέων ανθρώπων της τεχνολογίας».

Επενδύσεις

Το επενδυτικό πλάνο της νέας χρονιάς περιλαμβάνει τη βελτίωση του τεχνικού τμήματος της εταιρείας για αύξηση της παραγωγικότητάς της. Οι επενδύσεις αφορούν σε back up εξοπλισμό για πιο γρήγορη ανταπόκριση στα συμβόλαια, καθώς και σε πιστοποιήσεις και κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας. Στο πρώτο εξάμηνο του 2015 η Space αναμένεται να ολοκληρώσει μια επένδυση ύψους 2 εκατ. ευρώ που αφορά σε μετεωρολογικά ραντάρ.

Η εταιρεία έχει στην κατοχή της δύο μετεωρολογικά ραντάρ τα οποία διαθέτει στην Κυπριακή Δημοκρατία για 13 χρόνια, με διαχείριση μέσω του μοντέλου των managed services. Διαθέτει ένα ευρύ φάσμα καινοτόμων λύσεων και υπηρεσιών στον τομέα του Meteorological System Integration και εστιάζει στην ανάπτυξη και υποστήριξη δικτύων ραντάρ Μετεωρολογίας.

Η Space όλα αυτά τα χρόνια έχει επενδύσει στην ανάπτυξη μιας πολύ ισχυρής πανελλαδικής βάσης τεχνικής υποστήριξης με ιδιόκτητα υποκαταστήματα και αξιόπιστο δίκτυο συνεργατών, προκειμένου να ανταποκριθεί στη σύναψη και την υλοποίηση αυστηρών SLA’s, τονίζει στη ο δρ. Ιωάννης Μερτζάνης.

Επέκταση και νέα προϊόντα

Η Space Hellas έχει επικεντρωθεί σε ένα πολύ απαιτητικό πελατολόγιο με γεωγραφική διασπορά και επενδύει συστηματικά σε τεχνολογίες αιχμής στην πληροφορική, τις τηλεπικοινωνίες και την ασφάλεια συστημάτων. Οπως τονίζει ο κ. Μανωλόπουλος, «στην εταιρεία κατανοούμε την εξωστρέφεια με δύο τρόπους, όχι μόνο ως τη γεωγραφική επέκτασή μας, αλλά και ως την ανάπτυξη νέων προϊόντων και καινοτομιών για την παροχή υπηρεσιών από την Ελλάδα, σε πελάτες διεθνών αγορών.

Η συμμετοχή μας στα ευρωπαϊκά προγράμματα μας έχει προσδώσει τεχνογνωσία για τη δημιουργία τεχνολογίας και την εφαρμογή της ανεξαρτήτως χώρας και μπορούμε να ακολουθούμε την επέκταση των πελατών μας διεθνώς». Στον δημόσιο τομέα συμμετέχει σε επιλεγμένα έργα, τα οποία έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από κοινοτικούς πόρους, έχουν εξειδίκευση και κυρίως μπορούν να επαναληφθούν σε άλλες αγορές εκτός Ελλάδας.

Το μίγμα της δραστηριότητάς της είναι 85% ιδιωτικός και 15% δημόσιος τομέας. Για το 2015 θα επικεντρωθεί ακόμη περισσότερο στον ιδιωτικό τομέα, δίνοντας έμφαση στα managed services, στο system integration, καθώς και στη διαχείριση της υποδομής των πελατών της. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην ανάπτυξη εξειδικευμένων λύσεων, όπως το hybrid cloud σε συνεργασία με μεγάλους κατασκευαστές.

Σε διεθνές επίπεδο οι προοπτικές ανάπτυξης των θυγατρικών της σε Κύπρο, Μάλτα και Σερβία, όπως επίσης και η διεύρυνση της συνεργασίας με την British Telecom δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την ενδυνάμωση της εταιρείας συνολικά. Το ανεκτέλεστο των έργων της εταιρείας ανέρχεται στα 40 εκατ. ευρώ και αφορά όχι μόνο ανεκτέλεστα έργα του Δημοσίου, αλλά και του ιδιωτικού τομέα.

Πρόκειται για έργα με συμβάσεις και συμβόλαια άνω του ενός έτους από τον χώρο του ιδιωτικού τομέα, όπως τις τηλεπικοινωνίες, τη βιομηχανία κ.ο.κ. Στόχος της εταιρείας είναι να περνάει αυτό το ανεκτέλεστο με ομαλό τρόπο στο ταμείο της, ικανοποιώντας όλη τη ροή λειτουργίας της, εξασφαλίζοντας την αξιοπιστία της. Οσον αφορά το Δημόσιο, η εταιρεία δεν έχει απλήρωτα έργα, αλλά έργα υπό υλοποίηση, με μεγάλους τζίρους που θα αποτυπωθούν στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου 2015.

Βελτίωση μεγεθών

Βελτιωμένα εμφανίζονται τα οικονομικά μεγέθη της Space Hellas κατά το πρώτο τρίμηνο του 2015.

Ειδικότερα, κατά την περίοδο 1/1/2015 έως 31/3/2015 ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της εταιρείας έφτασε τα 12,024 από 9,069 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2014. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έφτασαν το 1,085 εκατ. ευρώ από 950 χιλ. ευρώ.

Τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας διαμορφώθηκαν στα 331 χιλ. ευρώ σε σύγκριση με τα 121 χιλ. ευρώ που είχε σημειώσει η εισηγμένη εταιρεία κατά την αντίστοιχη περίοδο της προηγούμενης οικονομικής χρήσης. Τα ίδια κεφάλαια της εισηγμένης διαμορφώθηκαν στα 13,946 εκατ. ευρώ και το σύνολο των μακροπρόθεσμων υποχρεώσεων έφτασε τα 9,5 εκατ. ευρώ.