Skip to main content

Στην κυκλοφορία ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος

ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ

Η Πατρών - Πύργου είναι ο πρώτος αυτοκινητόδρομος στη χώρα που θα λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια

Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, ένα ακόμα έργο στη χώρα που έχει περάσει από σαράντα κύματα, παραδίδεται (το μεγαλύτερο τμήμα του) στην κυκλοφορία αύριο (Παρασκευή) το μεσημέρι.

Προκειμένου να ολοκληρωθεί το δίκτυο των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της Πελοποννήσου απομένει να δρομολογηθεί το τμήμα Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα. Πρόσφατα ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, είπε ότι το θέμα εξετάζεται σε συνεργασία με την παραχωρησιούχο εταιρία, την Ολυμπία Οδό.

Σύμφωνα με πληροφορίες η Ολυμπία Οδός έχει λάβει συγκεκριμένες οδηγίες για νέες μελέτες του Πύργος – Τσακώνα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και τις έχει παραδώσει. Επόμενο δύσκολο βήμα αποτελεί προφανώς η εξασφάλιση χρηματοδότησης.

Τόσο το Πάτρα – Πύργος όσο και η συνέχεια, Πύργος – Τσακώνα, αποτελούσαν αρχικά κατά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού (Ιούλιος 2007) αναπόσπαστα τμήματα της. Με την οικονομική κρίση και στο πλαίσιο της εκκίνησης εκ νέου της κατασκευής των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων (2013) το τμήμα Πάτρα – Πύργος αφαιρέθηκε από την παραχώρηση.

Τμηματοποίηση

Έκτοτε και μέχρι το 2022, όταν δηλαδή ξεκίνησε ουσιαστικά η κατασκευή του για να ολοκληρωθεί σε χρόνο ρεκόρ (3 χρόνια) από τους κατασκευαστικούς Ομίλους, ΓΕΚ Τέρνα, Aktor και Άβαξ, πέρασε διάφορες περιπέτειες με αποκορύφωμα την τμηματοποίησή του σε 8 εργολαβίες μια διαδικασία που έλαβε τέλος με την αλλαγή της κυβέρνησης το 2019.

Στην κυκλοφορία παραδίδεται αύριο το τμήμα Αλισσός – Πύργος, μήκους περίπου 65,8 χλμ. Το τμήμα Μιντιλόγλι – Αλισσός, μήκους περίπου 8,5 χλμ., θα παραδοθεί έως τα τέλη Νοεμβρίου 2025.
Όπως ενημέρωσε η Ολυμπία Οδός παράλληλα θα τεθεί σε ισχύ το σύστημα διοδίων για τη ζώνη Κυλλήνη- Πύργος (29χλμ.), ενώ η ζώνη Μιντιλόγλι – Κυλλήνη (46χλμ.), η οποία περιλαμβάνει και τα εναπομείναντα υπό κατασκευή 10 χλμ. Μιντιλόγλι – Καμίνια, θα είναι σε ελεύθερη χρήση (άνευ διοδίου) έως την ολοκλήρωση της κατασκευής.

Η Πατρών- Πύργου είναι ο πρώτος πλήρως αυτοματοποιημένος αυτοκινητόδρομος στη χώρα που θα λειτουργεί αποκλειστικά με ηλεκτρονικά διόδια και μηχανήματα Αυτόματης Πληρωμής. Στο μετωπικό σταθμό Πύργου τα διόδια για ένα ΙΧ είναι 2,1 ευρώ και αντιστοίχως στον πλευρικό Αμαλιάδας 1,2 ευρώ.

Βάσει εκτιμήσεων η διαδρομή Αθήνα – Πύργος θα γίνεται σε 2 ώρες και 45 λεπτά (από 3,5 ώρες) ενώ 45 λεπτά θα χρειάζεται το Πάτρα – Πύργος (από 1,5 ώρα).

Το σημαντικότερο ωστόσο είναι η ενίσχυση της ασφάλειας για όσους μετακινούνται σε αυτές τις περιοχές.
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Οδικών Αξόνων Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου η λειτουργία της Κορίνθου – Πατρών έφερε μείωση των δυστυχημάτων πάνω από  90% ετησίως.

Ενθαρρυντικές είναι και οι εκτιμήσεις για τα οικονομικά οφέλη στην περιοχή. Βάσει του προαναφερόμενου φορέα σε Αχαΐα και Ηλεία αναμένεται αύξηση του τοπικού ΑΕΠ 2% με 3%. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά την ολοκλήρωση της Κορίνθου – Πατρών ο τουρισμός στην ευρύτερη περιοχή που εξυπηρετεί ο αυτοκινητόδρομος σημείωσε αύξηση 15% με 20% και η εμπορευματική δραστηριότητα βελτιώθηκε 30% με 40%.