«Πέταξαν» οι πωλήσεις της Hellenic Duty Free Shops (Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών Α.Ε. – ΚΑΕ) το 2024, και παρά τις «αναταράξεις» που δέχθηκε η κερδοφορία, η εταιρεία θα διανείμει στους Ελβετούς μετόχους της «χρυσό» μέρισμα 40 εκατ. ευρώ.
Η ελληνική θυγατρική του ομίλου Avolta (πρωην Dufry) πέρυσι κατάφερε να κεφαλοποιήσει στο μέγιστο τις αυξημένες τουριστικές ροές καταγράφοντας ιστορικό υψηλό στις πωλήσεις της. Η πλήρης ομαλοποίηση της κατάστασης της ταξιδιωτικής βιομηχανίας μετά την πανδημική κρίση είχε ως αποτέλεσμα οι συνολικές πωλήσεις των Hellenic Duty Free το 2024 να διαμορφώνονται σε 473,81 εκατ. ευρώ ενισχυμένες κατά 19% σε σχέση με τα 398,54 εκατ. ευρώ το 2023. Οι πωλήσεις στον λειτουργικό τομέα «Αεροδρόμια» ανήλθαν το 2024 σε 330,7 εκατ. ευρώ έναντι 286,8 εκατ. ευρώ το 2023 σημειώνοντας αύξηση 15,3%, ενώ για τον όμιλο (περιλαμβάνονται και οι πωλήσεις της θυγατρικής Ελληνικές Διανομές Μονοπρόσωπη Α.Ε.) ανήλθαν σε 333, εκατ. ευρώ σε σχέση με 290,4 εκατ. ευρώ το 2022 (+14,9).
Στην πρώτη θέση των επιβατών με προέλευση χώρα εξωτερικού παρέμεινε η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου με 5,3 εκατ. αναχωρήσεις, με αύξηση 7,2% σε σχέση με πέρυσι. Η Γερμανία παρέμεινε στη δεύτερη θέση με 4,9 εκατ. επιβάτες με αύξηση 10,2% , ενώ τις 5 πρώτες θέσεις συμπληρώνουν η Ιταλία, η Γαλλία και η Πολωνία με 2,5 εκατ., 1,7 εκατ. και 1,4 εκατ. αναχωρήσεις αντίστοιχα.
Οι πωλήσεις στο λειτουργικό τομέα «Λιμάνια» ανήλθαν το 2024 σε 21 εκατ. ευρώ έναντι 14,8 εκατ. ευρώ το 2023, ήτοι αύξηση 41,9%.
Οι πωλήσεις στα καταστήματα αφορολόγητων ειδών στους μεθοριακούς σταθμούς ανήλθαν πέρυσι σε 107 εκατ. ευρώ έναντι 83,2 εκατ. ευρώ το 2023 καταγράφοντας αύξηση 28,6%.
Σε όρους κερδοφορίας, τα προσαρμοσμένα EBITDA ενισχύθηκαν κατά 12% στα 91,66 εκατ. ευρώ. Ωστόσο τα προ φόρων κέρδη κατέγραψαν πτώση 10% στα 55,32 εκατ. ευρώ έναντι 61,3 εκατ. ευρώ το 2023 και αντίστοιχα κατά 10% υποχώρησε η καθαρή κερδοφορία η οποία διαμορφώθηκε σε 42,59 εκατ ευρώ έναντι 47,21 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση. Σημειώνεται ότι πέρυσι η εταιρεία προχώρησε σε αναθεώρηση στο ετήσιο ποσοστό απόσβεσης για ορισμένα περιουσιακά στοιχεία από 10% σε 5% με ισχύ από 1.1.2024. Η επίδραση αυτής της αλλαγής είχες ως αποτέλεσμα τη πρόσθετη δαπάνη απόσβεσης κατά 5,7 εκατ. ευρώ για τον όμιλο.
Μέρισμα 40 εκατ.
Οι περσινές επιδόσεις οδήγησαν το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας να προτείνει την έγκριση μερίσματος προς τον μητρικό όμιλο ποσού ύψους 40 εκατ. ευρώ από κέρδη της χρήσης του 2024, σε συνέχεια της περσινής πληρωμής μερίσματος ύψους 60 εκατ. ευρώ από τα κέρδη του 2023 και προηγούμενων χρήσεων.
Εντός της περσινής χρήσης ολοκληρώθηκαν επενδύσεις ύψους 2,8 εκατ. ευρώ σε αεροδρόμια, μεθοριακούς σταθμούς και λιμάνια της επικράτειας, με το αναπτυξιακό πλάνο να συνεχίζεται και εφέτος με εκτιμώμενες νέες επενδύσεις έως 5,3 εκατ. ευρώ.
Στη διάρκεια του 2024 η εταιρεία αποπλήρωσε δύο ομολογιακά δάνεια που είχε λάβει, ύψους 40 και 30 εκατ ευρώ, τα οποία είχε λάβει με την εγγύηση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων Covid-19 της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας.
Επίσης, τον Ιανουάριο του 2024 η Καταστήματα Αφορολόγητων Ειδών υπέγραψε νέα σύμβαση επέκτασης της συνεργασίας με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών για ακόμα 10 χρόνια, με βάση την οποία αναγνωρίστηκε δικαίωμα χρήσης και υποχρέωση μίσθωσης ύψους 289 εκατομμυρίων ευρώ. Επίσης, τον Φεβρουάριο του 2024 υπεγράφη αναθεώρηση της σύμβασης με τη Fraport για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, που αφορούσε στην αλλαγή των ποσοστών μίσθωσης που εφαρμόζονται επί των πωλήσεων, με αναδρομική ισχύ για το 2023.