Skip to main content

Μπαίνει σε «δρόμο» το τμήμα του ΒΟΑΚ Κίσσαμος – Χανιά

ΥΠ. ΥΠΟΔΟΜΩΝ

Δημόσια διαβούλευση έως τις 9/9 για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις

Ωριμάζει σταδιακά η προαίρεση στο έργο παραχώρησης του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), Χανιά – Ηράκλειο, δηλαδή τα 30,4 χιλ. του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά.

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε έως τις 9 Σεπτεμβρίου 2025 η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το έργο «Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Κίσσαμος – Χανιά».

Η ολοκλήρωση της διαδικασίας για την έγκριση της ΜΠΕ είναι αναγκαία προκειμένου να ενεργοποιηθεί η προαίρεση η οποία να υπενθυμίσουμε ότι έχει περιληφθεί στη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ που έχει υπογράψει το δημόσιο με τον ανάδοχο, τον Όμιλο ΓΕΚ Τέρνα.

Το συνολικό κατασκευαστικό αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης (συμπεριλαμβανομένης της προαίρεσης δηλαδή για τα 157 χιλ. συν τα 30,4 χιλ.) είναι ύψους 1,75 δις.

Βάσει των συμβατικών κειμένων η χρηματοδότηση της παραχώρησης προέρχεται από τρεις διαφορετικές πηγές:

  • Ο ΓΕΚ Τέρνα υποχρεούται να επενδύσει συνολικά 219,3 εκατ. Με την προαίρεση το ποσό για τον παραχωρησιούχο αυξάνεται σε 243,5 εκατ. ευρώ.
  • Η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου ανέρχεται σε 693 εκατ. Με την προαίρεση θα αυξηθεί κατά 99 εκατ. ευρώ.
  • Τα δάνεια που θα λάβει ο παραχωρησιούχος από Εμπορικές Τράπεζες ανέρχονται σε 971,8 εκατ. ευρώ και με την προαίρεση 1,079 δισ. ευρώ.

Όπως σημειώνεται στο πλαίσιο της διαβούλευσης η σκοπιμότητα υλοποίησης του Κίσσαμος – Χανιά συνδέεται με το γεγονός ότι ο υφιστάμενος δρόμος, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, εμφανίζει προβλήματα κορεσμού με επιπτώσεις στην εξυπηρέτηση της κυκλοφορίας και την οδική ασφάλεια, αλλά και σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις (αυξημένες αέριες εκπομπές καυσαερίων από τη λειτουργία των οχημάτων με πρώτη ή δεύτερη ταχύτητα). Επιπλέον, η κατασκευή και λειτουργία του νέου ΒΟΑΚ θα εξασφαλίσει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τις τουριστικές και βιομηχανικές υποδομές της Κρήτης. Η προβλεπόμενη μέση ταχύτητα είναι 89 χλμ/ώρα.

Σύμφωνα με την προτεινόμενη λύση, η χάραξη του νέου αυτοκινητόδρομου κατά τμήματα είτε συμπίπτει ή κινείται παράλληλα και σε εγγύτητα με τη χάραξη του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, είτε χωροθετείται εκτός του υφιστάμενου ΒΟΑΚ. Συγκεκριμένα, περίπου το 69% του μήκους του νέου οδικού άξονα κατασκευάζεται με ενσωμάτωση του υφιστάμενου ΒΟΑΚ, ενώ το υπόλοιπο 31% χωροθετείται εκτός και ανεξάρτητα αυτού. Αυτό σημαίνει ότι κατά την κατασκευή των έργων θα απαιτηθούν μέτρα αποκατάστασης της κυκλοφορίας στον υφιστάμενο ΒΟΑΚ.