Skip to main content

Ηλεκτρικά & ηλεκτρονικά είδη: Χαμηλά ο πήχυς των επιδόσεων για εκπτώσεις και υπόλοιπο έτους

Πτώση στις πωλήσεις των κλιματιστικών - Αναδιάταξη δυνάμεων για τους λιανέμπορους για τον αγώνα επιβίωσης  - Θετικό το 5μηνο 2025, σύμφωνα με την GFK

Χαμηλώνει τον πήχυ των προσδοκιών του για τις φετινές εκπτώσεις αλλά και το υπόλοιπο του έτους ο κλάδος των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, παρά το γεγονός ότι στο 5μηνο 2025 υπήρξε μικρή ανάπτυξη που δεν είναι πληθωριστική και βασίστηκε κατά κύριο λόγο στον τομέα της τεχνολογίας, λόγω υψηλής κίνησης στα είδη τηλεπικοινωνιών αλλά και του κουπονιού επιδότησης στους υπολογιστές και τα tablets.

Η θετική εικόνα του 5μήνου όμως δεν είναι αρκετή να διατηρήσει ακμαίο το ηθικό των εμπόρων που βλέπουν να μην επιβεβαιώνονται οι εκτιμήσεις για ισχυρές πωλήσεις στον τομέα της ψύξης, όπως συνέβη με τη θέρμανση κατά τους χειμερινούς μήνες, σε συνδυασμό με την έντονη μεταβλητότητα στο εμπόριο λόγω διεθνών αρνητικών εξελίξεων και των χαμηλών εισοδημάτων των καταναλωτών.

Όπως τονίζουν στη «Ν» στελέχη του χώρου, η αγορά είναι μουδιασμένη, κυρίως λόγω των μειωμένων πωλήσεων στα κλιματιστικά και της σταθερής μεν αλλά κάτω των προσδοκιών ζήτησης στις υπόλοιπες κατηγορίες προϊόντων, λευκές-μαύρες συσκευές, συμπεριλαμβανομένων και των μικροσυσκευών που μέχρι πρότινος συμμετείχαν με υψηλό ποσοστό στο συνολικό τζίρο του κλάδου. Ειδικά κατά τη φετινή εκπτωτική καλοκαιρινή σεζόν το ενδιαφέρον των εμπόρων εστιάζει στις πωλήσεις των κλιματιστικών (ψύξη), που αποτελεί κατηγορία με πολύ ικανοποιητικά περιθώρια κέρδους και στην οποία έχουν ήδη επενδύσει με αποθέματα.

Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι των μεγάλων επωνυμιών του κλάδου αλλά και οι λιανέμποροι που ελέγχουν το ράφι τονίζουν πως ο ανταγωνισμός εντείνεται ειδικά στην υψηλή κατηγορία των προϊόντων, την premium σειρά, όπου η περαιτέρω διείσδυση των κινεζικών brands αλλάζει τις ισορροπίες και τα μερίδια αγοράς. Και αυτό συμβαίνει σε μια κατηγορία που μέχρι πρότινος κυριαρχούσαν οι παραδοσιακές ευρωπαϊκές ή κορεατικές επωνυμίες. Επίσης έντονος ανταγωνισμός παρατηρείται στο χαμηλό επίπεδο του ραφιού, των φθηνότερων προϊόντων, με τους καταναλωτές να αναζητούν σταθερά τη δυνατότητα των δόσεων ή και άλλων κινήτρων προκειμένου να ολοκληρώσουν τις αγορές τους.

Επόμενος στόχος από την πλευρά των λιανεμπόρων είναι η καλύτερη οργάνωση των αλυσίδων και η αναδιάταξη των δυνάμεών τους προκειμένου να ανταποκριθούν στις δύσκολες καταναλωτικές συνθήκες που διαμορφώνονται, προκειμένου να ριχτούν με αξιώσεις στη μάχη της Βlack Friday 2025 που ναι μεν είναι μακριά αλλά όταν την επικαλούνται από τώρα οι ίδιοι οι έμποροι ως ορόσημο και ως προϋπόθεση της ύπαρξής τους για το 2026, τότε γίνεται αντιληπτό ότι πρόκειται για αγώνα επιβίωσης. Όπως λένε οι άνθρωποι του χώρου, η πίεση που παρατηρείται στην κατανάλωση, λόγω χαμηλών εισοδημάτων, αντιστοιχεί σε αλλαγές των μεριδίων αγοράς.

Πορεία 5μήνου 2025

Οι αναλυτές επισημαίνουν πως δεν μπορούν να προχωρήσουν σε ασφαλείς εκτιμήσεις για την πορεία των πωλήσεων του κλάδου για το σύνολο του έτους και κρατούν μικρό καλάθι για τους επόμενους μήνες όσον αφορά την καταναλωτική τάση. Σύμφωνα με τα στοιχεία του 5μήνου 2025 της GFK, η συνολική αξία της αγοράς ανήλθε στα 1,2 δις. ευρώ, αυξημένη κατά 5,5% σε αξία και κατά 4,4% σε τεμάχια.

Ο τομέας της τεχνολογίας αυξήθηκε κατά 31,6%, των τηλεπικοινωνιακών ειδών κατά 1,9%, του κλιματισμού (κυρίως θερμαντικά είδη) αυξήθηκε κατά 8,5%, των μικροσυσκευών είχε άνοδο κατά 2,2%, των λευκών συσκευών (ψυγεία, καταψύκτες) αυξήθηκε κατά 1,4%. Από την άλλη πλευρά οι πωλήσεις στις μαύρες οικιακές συσκευές (consumer electronics, τηλεοράσεις) διαμορφώθηκαν στο -5,5% και των φωτογραφικών ειδών στο -0,6%.

Εστιάζοντας στο Μάιο 2025, καταγράφηκε οριακή πτώση σε πωλήσεις τεμαχίων κατά 0,8% στα 1,5 εκατομμύρια σε σύγκριση με τον περσινό πέμπτο μήνα του έτους. Από την άλλη πλευρά το Μάιο 2025 οι συνολικές πωλήσεις σε αξία ήταν 244,09 εκατομμύρια ευρώ από 238,33 εκατομμύρια ευρώ, αυξημένες κατά 2,4%.