Skip to main content

WSJ: Γιατί η Goldman Sachs εγκαταλείπει πλήρως τα σχέδια για αλυσίδα ξενοδοχείων στην Ελλάδα

Πώληση-εξπρές των τριών resorts στη Χαλκιδική χωρίς ουσιαστικό κέρδος – Τι πήγε στραβά και γιατί εγκαταλείπει τη «μεσογειακή περιπέτεια»

Μόλις δύο χρόνια μετά την εξαγορά τριών παραθαλάσσιων ξενοδοχείων στη Χαλκιδική, η Goldman Sachs αποφάσισε να αποχωρήσει οριστικά από το φιλόδοξο σχέδιο δημιουργίας ξενοδοχειακού brand με επίκεντρο την Ελλάδα.

Όπως αποκαλύπτει η Wall Street Journal, ο αμερικανικός κολοσσός πούλησε την άνοιξη τα τρία resorts που είχε αποκτήσει το 2022, χωρίς να αποκομίσει ουσιαστικό κέρδος από την επένδυση των περίπου 100 εκατ. ευρώ. Μαζί με την πώληση μπήκε τέλος και στο όραμα για ένα δίκτυο πολυτελών ξενοδοχείων που θα επεκτεινόταν σε όλη τη Μεσόγειο.

Το στοίχημα με τους πελάτες και το ελληνικό real estate

Η Goldman είχε προχωρήσει στην εξαγορά των ξενοδοχείων με σκοπό να τα ανακαινίσει πλήρως, να τα επαναλειτουργήσει και στη συνέχεια να τα πουλήσει με σημαντικό κέρδος – αξιοποιώντας κυρίως κεφάλαια πελατών και αποκομίζοντας παράλληλα διαχειριστικά έσοδα.

Η επένδυση στηρίχθηκε στην εκρηκτική άνοδο του τουρισμού στην Ελλάδα, τις χαμηλότερες τιμές ακινήτων σε σχέση με τη Δυτική Ευρώπη και το κύμα διαδοχής σε οικογενειακά ξενοδοχεία που διευκολύνει τις πωλήσεις. Η Goldman εξέτασε μάλιστα και την αγορά του Grand Resort Lagonissi, χωρίς τελικά να προχωρήσει.

«Ousia» χωρίς αποτέλεσμα

Για τη διαχείριση των ξενοδοχείων δημιούργησε τη δική της πλατφόρμα φιλοξενίας με την επωνυμία “Ousia”, με έδρα την Αθήνα και περίπου 10 εργαζόμενους. Αντί να αναθέσει τη διαχείριση σε έμπειρο operator, όπως έκαναν άλλοι μεγάλοι επενδυτές, αποφάσισε να το «τρέξει» μόνη της.

Όμως σύμφωνα με το ρεπορτάζ της WSJ οι εργασίες ανακατασκευής αποδείχθηκαν χρονοβόρες και κοστοβόρες. Οι άδειες καθυστέρησαν, τα κατασκευαστικά προβλήματα διογκώθηκαν, τα κόστη υλικών και εργατικών αυξήθηκαν. Η αρχική πρόβλεψη επένδυσης €150–200 εκατ. φούσκωσε, ροκανίζοντας τα προσδοκώμενα κέρδη.

Πώληση στη Sani/Ikos και τέλος εποχής

Το φθινόπωρο του 2023, η Goldman ξεκίνησε να εξετάζει την πώληση. Η συμφωνία ολοκληρώθηκε την άνοιξη με την Sani/Ikos Group, που πλέον σχεδιάζει να επενδύσει πάνω από 400 εκατ. ευρώ για να μεταμορφώσει τα ακίνητα σε ένα νέο mega-resort με σχεδόν 750 δωμάτια, 30 εστιατόρια και spa, με άνοιγμα το 2029.

Η Goldman αποχωρεί πλήρως από την ελληνική ξενοδοχειακή αγορά, διατηρώντας μόνο το μειοψηφικό της ποσοστό στην Prodea Investments.

Τι απαντά η τράπεζα

«Διαχειριζόμαστε ενεργά όλες μας τις επενδύσεις, με ισχυρή προσήλωση στην επιχειρησιακή πειθαρχία και στη δημιουργία αξίας», ανέφερε εκπρόσωπος της Goldman, υπογραμμίζοντας ότι η στρατηγική στην Ελλάδα παραμένει εστιασμένη σε επενδυτική τραπεζική και asset management, όχι στον τουρισμό.

Η νέα ιδιοκτήτρια των ξενοδοχείων ανακοίνωσε επένδυση άνω των 400 εκατ. ευρώ στο έργο. Οι εγκαταστάσεις θα περιλαμβάνουν σχεδόν 750 δωμάτια, πολλές πισίνες, περισσότερα από 30 εστιατόρια και μπαρ, θεατρικές σκηνές και χώρους spa.

Η έναρξη λειτουργίας των ξενοδοχείων προγραμματίζεται για το 2029.

.