Skip to main content

Κατασκευές: Δευτερογενείς κινήσεις στις συμβάσεις παραχώρησης

Στο επίκεντρο ο ΒΟΑΚ με κατασκευαστικό αντικείμενο 1,75 δισ.

Σημαντικές εξελίξεις, κομβικής σημασίας για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, κυοφορούνται αναφορικά με τις συμβάσεις παραχώρησης, οι οποίες αποφέρουν επαναλαμβανόμενες και σταθερές ροές εσόδων.

Στο επίκεντρο βρίσκεται η σύμβαση παραχώρησης για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) η οποία υπεγράφη στις 9 Μαΐου μεταξύ του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα και του ελληνικού δημοσίου με κατασκευαστικό αντικείμενο 1,75 δισ. ευρώ (το μεγαλύτερο προς εκτέλεση οδικό έργο στη χώρα).

Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην παραχώρηση για τον ΒΟΑΚ (στη σύμβαση και την κατασκευή) θα συμμετέχουν, έπειτα από συμφωνία που θα συνάψουν το επόμενο διάστημα με τον ΓΕΚ Τέρνα, τόσο ο Aktor όσο και η Metlen.

Χθες στο μεταξύ ολοκληρώθηκε η συμφωνία μεταξύ ΓΕΚ Τέρνα και Latsco Family Office συμφερόντων Μαριάννας Λάτση, για την απόκτηση ποσοστού 10% στην Αττική Οδό, ενώ στις 30 Μαΐου ενημερώθηκε η Επιτροπή Ανταγωνισμού για την εξαγορά της Άκτωρ Παραχωρήσεις από τον Aktor, προκειμένου εντός 2 – 3 μηνών να δώσει το πράσινο φως.

Το τίμημα για το 10% της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής οδού είναι 77,246 εκατ.  αντιστοιχώντας σε ένα premium 15% επί της αρχικής δεσμευτικής επένδυσης που κατέβαλε ο ΓΕΚ Τέρνα.

Στο μέτωπο του Aktor η συμφωνία με την Ελλάκτωρ για την εξαγορά της Άκτωρ Παραχωρήσεις «έκλεισε» με την αξία της επιχείρησης (enterprise value) στα 367 εκατ. και με ανάληψη των δανειακών της υποχρεώσεων ύψους 187 εκατ. ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη τα ταμειακά της διαθέσιμα (57 εκατ.) το καθαρό τίμημα της συναλλαγής διαμορφώθηκε σε 123 εκατ. ευρώ.

Όπως έχει δηλώσει ο διευθύνων σύμβουλος του Aktor, Αλέξανδρος Εξάρχου, η εξαγορά της Άκτωρ Παραχωρήσεις αποτέλεσε μία σημαντική ευκαιρία απόκτησης ενός πακέτου παραχωρήσεων, το οποίο θα απαιτούσε δεκαετίες για να αναπτυχθεί οργανικά και από το οποίο εκτιμάται ότι θα παραχθούν καθαρές χρηματοροές ύψους 500 εκατ. έως το τέλος της επόμενης δεκαετίας.

Αξιοσημείωτη είναι η απόδοση του τομέα Παραχωρήσεων για τον ΓΕΚ Τέρνα καθώς με βάση τα στοιχεία του 1ου τριμήνου τα έσοδα και η λειτουργική κερδοφορία του  αυξήθηκαν 94% και 96% αντίστοιχα. Είναι χαρακτηριστικό, όπως εκτίμησε η διοίκηση υπό τον διευθύνοντα σύμβουλο, Γιώργο Περιστέρη, ότι η λειτουργική κερδοφορία του Ομίλου που καταγράφηκε στο πρώτο τρίμηνο είναι διατηρήσιμη, καθώς προέρχεται κατά κύριο λόγο από τον τομέα των παραχωρήσεων. Περαιτέρω ενίσχυση της αναμένεται με την λειτουργία των επόμενων έργων παραχωρήσεων, όπως η Εγνατία Οδός (εκτιμάται ότι θα υπογραφεί έως το τέλος του έτους) και το αεροδρόμιο Καστελίου.

Την ενίσχυση του τομέα των παραχωρήσεων επιδιώκει και η διοίκηση του Άβαξ και σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις του προέδρου του Ομίλου, Χρήστου Ιωάννου και του εντεταλμένου συμβούλου, Αντώνη Μιτζάλη, στόχος είναι οι δραστηριότητες εκτός της κατασκευής (παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ, real estate) σε πέντε χρόνια να αποφέρουν το 40% του συνολικού EBITDA.

Την ίδια στιγμή η Metlen αναμένει από τον τομέα Παραχωρήσεων κατά μέσο όρο απόδοση (IRR) 15%, έχοντας αναλάβει έργα όπως το Flyover της Θεσσαλονίκης, οι βιοκλιματικές σχολικές μονάδες και το αρδευτικό πρόγραμμα της Θεσσαλίας.