Δεν είναι γόβες Manolos ή η τελευταία προσφορά της Prada, που έχει προκαλέσει πανικό. Eίναι ένα χνουδωτό gremlin, eίναι ένα Labubu, ένα ξωτικό της Σκανδιναβίας σε μέγεθος παλάμης και λαμπερά μάτια, κοφτερά δόντια και σκανταλιάρικο χαμόγελο. Και έχουν μέχρι στιγμής αποδειχθεί ανθεκτικά στο παγωμένο καταναλωτικό κλίμα στις ΗΠΑ και στον χαοτικό εμπορικό πόλεμο μεταξύ Ουάσινγκτον και Πεκίνου.
Η Lin, φοιτήτρια ιατρικής στο Νεμπράσκα, δήλωσε στο CNN ότι έχει δεκάδες τέτοια. Αυτό που είναι κρεμασμένο στην τσάντα Chanel της είναι ντυμένο με ένα κομψό τουίντ κοστούμι, ταιριαστό στέμμα και μια μίνι τσάντα «Chanel». Και δεν είναι η μόνη που έχει γοητευτεί.
Τα Labubus, κρέμονται από τσάντες, σακίδια και ζώνες, είναι χαριτωμένα -με την έννοια ότι είναι μαλακά και μικροσκοπικά- και διατίθενται με μια σειρά από ενδυμασίες, με τις οποίες θα ντύνατε το μωρό σας: μια κολοκύθα Halloween ή μια μικροσκοπική φόρμα από τζιν.
Αλλά έχουν απειλητικά μάτια και ένα χαμόγελο με μυτερά δόντια από αυτί σε αυτί. Ένα επίμονο βλέμμα που θα τρομοκρατούσε οποιονδήποτε το συναντούσε στη μέση της νύχτας.
Τα σκανδαλιάρικα αλλά χαριτωμένα λούτρινα κουκλάκια έχουν γίνει παγκόσμια φαινόμενο μεταξύ της Γενιάς Ζ, αλλά και ακόμη μεγαλύτερων.
Ο κόσμος συρρέει στα εμπορικά κέντρα και περιμένει ώρες για να τα αγοράσει.
Εκτόξευση εσόδων μεταξύ 895% και 900% , στις ΗΠΑ
Ο διανομέας των βελούδινων gremlin, η εταιρεία παιχνιδιών Pop Mart με έδρα την Κίνα, γνωρίζει αλματώδη ανάπτυξη τόσο στην ηπειρωτική χώρα όσο και στο εξωτερικό, στις ΗΠΑ: Το 2024, το Labubus απέφερε 3 δισεκατομμύρια γιουάν (410 εκατομμύρια δολάρια) από τα, συνολικά, 13,04 δισεκατομμύρια γιουάν (1,8 δισεκατομμύρια δολάρια) έσοδα της Pop Mart, αναφέρει το CNN.
Και δεν είναι μόνο το μέγεθος των πωλήσεων της εταιρείας, αλλά ο ρυθμός ανάπτυξής τους που είναι πιο εντυπωσιακός. Τα έσοδα της Pop Mart εκτός Κίνας εκτινάχθηκαν κατά 375,2% στα 5,07 δισ. γιουάν (703 εκατ. δολάρια) το 2024, ενώ η έρευνα της Citigroup εκτιμά ότι τα έσοδα της Pop Mart στην Αμερική αυξήθηκαν μεταξύ 895% και 900% πέρυσι. Τα καταστήματα της Pop Mart από το Λος Άντζελες έως το Παρίσι και την Μπανγκόκ έχουν εξαιρετικά μεγάλες ουρές, ειδικά όταν κυκλοφορούν νέα προϊόντα.
Τα “Baby Molly”, τα “Crybaby και τα άλλα κουκλιά…
Η ανάπτυξη τροφοδοτείται επίσης από μια πληθώρα άλλων φιγούρων – υπάρχουν τα Baby Molly, Crybaby, Dimoo, Pucky και τουλάχιστον 30 ακόμη κουκλάκια στην ιστοσελίδα της εταιρείας στις ΗΠΑ .
Ένα Labubu, μπορεί να κοστίσει έως και 85 δολάρια. Οι μεταπωλητές στο StockX χρεώνουν εκατοντάδες δολάρια.
Και οι οπαδοί τους είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν χρήματα. Η Lin ξόδεψε εκατοντάδες ευρώ και πέρασε ώρες σε ένα TikTok Live για να εξασφαλίσει ένα Zimomo, ένα πλάσμα 22 ιντσών με αγκαθωτή ουρά.
«Έχει μεγάλη ζήτηση, οπότε είναι ισάξιο με ένα αντικείμενο πολυτελείας», δήλωσε.
Τα blind boxes και η έξαψη του τζόγου
Το κοινό γνώρισε τα Labubu, για πρώτη φορά, στα παραμύθια “The Monsters” που συνοδεύονταν από μυστηριώδη blind boxes, που σημαίνει ότι ο αγοραστής δεν ήξερε ποια εκδοχή τους αγοράζει.
Τα blinds boxes δεν είναι κάτι καινούργιο. Η ιδέα του να αγοράζεις κάτι χωρίς να ξέρεις ακριβώς τι περιέχει η συσκευασία έχει προκαλέσει μεγάλο ενθουσιασμό. Και πωλήσεις.
Οι φανατικοί συλλέκτες παιχνιδιών υπενθυμίζουν τη μανία των Beanie Baby της δεκαετίας του ’90 ή το συναίσθημα που ένιωθες όταν άνοιγες το Happy Meal του McDonald’s.
Όλοι οι καταναλωτές που μίλησαν στο CNN παρομοίασαν την άμεση χαρά του ανοίγματος ενός blind box με την έξαψη του τζόγου.
Ο φόβος της Κίνας για τον εθισμό
Η Κίνα ανησυχούσε τόσο πολύ για τον εθισμό, που το 2023 εισήγαγε αυστηρό κανονισμό που απαγόρευε την πώλησή τους σε παιδιά κάτω των 8 ετών και ζητούσε τη συγκατάθεση του κηδεμόνα .
«Ενεργοποιεί την επιθυμία σου να συλλέγεις πράγματα, και μετά συνεχίζεις να τα αγοράζεις», δήλωσε στο CNN η Anne Cheng, καθηγήτρια Αγγλικών στο Πανεπιστήμιο του Πρίνστον.
Κάλυψη των δασμών από την εταιρεία
Η Pop Mart, όπως και η πλειοψηφία της βιομηχανίας παιχνιδιών, σχεδόν σίγουρα θα επηρεαστεί από τον εμπορικό πόλεμο του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ με την Κίνα, αν και μέχρι στιγμής ΗΠΑ και Κίνα κατέληξαν σε 90ήμερη εκεχειρία, όταν οι Αμερικανοί μείωσαν τους δασμούς από 145% στις περισσότερες κινεζικές εισαγωγές, στο 30% και η Κίνα αντίστοιχα μείωσε τους δασμούς αντιποίνων, από 125% στο 10%.
Στη σελίδα με τις Συχνές Ερωτήσεις, η Pop Mart δήλωσε ότι θα καλύψει το κόστος που προκαλείται από τους δασμούς και ότι «οι πελάτες δεν θα υποχρεούνται να πληρώσουν πρόσθετα τελωνειακά τέλη». Αλλά η τελευταία κυκλοφορία της τον Απρίλιο, μια σειρά από παστέλ Labubus σε tie-dye χρώμα, κόστισε 27,99 δολάρια – 6 δολάρια περισσότερο από την προηγούμενη.
Η Citigroup δήλωσε ότι αναμένει από την εταιρεία να επιταχύνει τη διαφοροποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού της και να αυξήσει τις τιμές στην αγορά των ΗΠΑ ή να δώσει προτεραιότητα στην επέκταση σε άλλες χώρες. Εν τω μεταξύ, η μετοχή της Pop Mart, η οποία είναι εισηγμένη στο Χονγκ Κονγκ, έχει ξεπεράσει την Tencent και την Alibaba από την αρχή του έτους.