Skip to main content

Temu: Oργανώσεις καταγγέλλουν πως δεν τηρεί Ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια καταναλωτών

Τη διαπίστωση έκαναν 17 Ευρωπαϊκές Ενώσεις Καταναλωτών μέλη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταναλωτών (BEUC)

Για τη μη τήρηση Ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των καταναλωτών καταγγέλλουν Ευρωπαϊκές Ενώσεις Καταναλωτών την κινεζική διαδικτυακή πλατφόρμα «Temu».

Τη διαπίστωση έκαναν 17 Ευρωπαϊκές Ενώσεις Καταναλωτών- μέλη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Καταναλωτών (BEUC)- μεταξύ των οποίων και η ΕΚΠΟΙΖΩ, οι οποίες κατέθεσαν σήμερα καταγγελίες στις αρμόδιες εθνικές εποπτικές Αρχές.

Τι αναφέρει η ανακοίνωση

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Ένωσης Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) «η πλατφόρμα δεν προστατεύει τους καταναλωτές ως προς τους κανόνες ασφαλείας της Ε.Ε. Επιπρόσθετα, χρησιμοποιεί πρακτικές χειραγώγησης που παραβιάζουν τη νομοθεσία, με αποτέλεσμα να εμποδίζει τους καταναλωτές να λάβουν μια τεκμηριωμένη απόφαση στα πλαίσια της διαφάνειας. Η BEUC διαβίβασε σχετική καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή».

«Είναι κρίσιμο τα προϊόντα να είναι ασφαλή και να συμμορφώνονται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία»

Αναλυτικά στις καταγγελίες υπογραμμίζονται τα εξής: Είναι κρίσιμο τα προϊόντα που πωλούνται σε αγορές εκτός ή εντός διαδικτύου, είτε είναι Ευρωπαϊκά, Αμερικανικά ή Κινέζικα, να είναι ασφαλή και να συμμορφώνονται με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, όταν απευθύνονται σε Ευρωπαίους καταναλωτές.

Ειδικότερα, η Temu, η οποία έχει πάνω από 75 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες στην ΕΕ, συχνά δεν ενημερώνει στους καταναλωτές για τον έμπορο που πωλεί τα προϊόντα του μέσω της εν λόγω πλατφόρμας, με αποτέλεσμα να μην τηρεί τους κανόνες για τα πρότυπα ασφάλειας των προϊόντων της Ε.Ε.

Επίσης, παρέχει ανεπαρκείς πληροφορίες σχετικά με τα προτεινόμενα συστήματα και τον τρόπο χρήσης των διαφορετικών κριτηρίων ως προς τα συγκεκριμένα προϊόντα που προτείνει μέσω της πλατφόρμας της. Τέλος, η διαδικτυακή αγορά βρίθει από τεχνικές χειραγώγησης, όπως είναι τα σκοτεινά μοτίβα, προκειμένου να κατευθύνει τους καταναλωτές να ξοδεύουν περισσότερα από όσα αρχικά θα ήθελαν και με αθέμιτο και παραπλανητικό τρόπο καθιστά ιδιαίτερα πολύπλοκη τη διαδικασία διαγραφής του λογαριασμού τους.

Ως εκ τούτου, η εφαρμογή διαδικτυακών αγορών Temu δεν προστατεύει τους καταναλωτές και παραβιάζει τη νομοθεσία της Ε.Ε. για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA).

Συγκεκριμένα:

• Δεν παρέχει επαρκή ταυτοποίηση των εμπόρων που πωλούν τα προϊόντα τους στην πλατφόρμα της.

• Χρησιμοποιεί πρακτικές χειραγώγησης μέσω της χρήσης διαφόρων τεχνασμάτων (“σκοτεινά πρότυπα”/”dark patterns”), ενώ ο τρόπος που προτείνει τα προϊόντα της είναι αδιαφανής.

Οι ως άνω παραβιάσεις της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας για το περιεχόμενο στο διαδίκτυο προστίθενται στις ανησυχίες που έχουν ήδη εκφραστεί από Ενώσεις Καταναλωτών σχετικά με την ασφάλεια των προϊόντων που πωλούνται.

Ειδικότερα, οι Ενώσεις έχουν θέσει πρόσφατα ερωτήματα προς τη διαδικτυακή πλατφόρμα Temu αναφορικά με τη συμμόρφωση και ασφάλεια των προϊόντων που πωλά στους καταναλωτές.

Για παράδειγμα, η Ιταλική Οργάνωση καταναλωτών “Altroconsumo”, η οποία είναι μέλος της BEUC, διαπίστωσε τον Οκτώβριο του 2023 ότι, 9 από τα 13 καλλυντικά που δοκιμάστηκαν και αγοράστηκαν στην πλατφόρμα της, είτε δεν περιελάμβαναν τη λίστα των συστατικών που ανέφεραν στη συσκευασία τους, είτε περιείχαν μόνο ένα μέρος αυτών. Επίσης, η Γερμανική Οργάνωση Καταναλωτών “vzbv”, μέλος της BEUC θεωρεί ότι, η Temu παραβιάζει τη νομοθεσία για τους καταναλωτές μέσω του παραπλανητικού τρόπου που παρουσιάζει τις κριτικές προϊόντων της και τις εκπτώσεις τιμών.

Εν κατακλείδι, οι Ενώσεις Καταναλωτών καλούν τις αρμόδιες εθνικές εποπτικές Αρχές να αναλάβουν δράση και να ερευνήσουν άμεσα τη μη τήρηση της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας για το διαδικτυακό περιεχόμενο και τις ψηφιακές υπηρεσίες από τη διαδικτυακή πλατφόρμα TEMU, προκειμένου να διασφαλιστούν τα δικαιώματα των καταναλωτών με γνώμονα ένα ασφαλέστερο και πιο ανοικτό ψηφιακό χώρο, παρέχοντας προστασία των θεμελιωδών τους δικαιωμάτων και πρόσβαση σε ποιοτικές ψηφιακές υπηρεσίες.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ – ΜΠΕ

Τι απαντά η Temu

Σε απάντησή της, μέσω του γραφείου δημοσίων σχέσεων στην Ευρώπη, η Temu σημειώνει:

«Η Temu είναι μία νέα παρουσία στην Ευρώπη, έχοντας πραγματοποιήσει την είσοδό της στις πρώτες αγορές πριν από ένα χρόνο. Κατά τη διάρκεια του χρόνου αυτού, έχουμε προσεκτικά λάβει υπόψι μας τις παρατηρήσεις των πελατών μας, ρυθμιστικών αρχών και καταναλωτικών οργανώσεων.

Προσαρμόζουμε τις υπηρεσίες μας ώστε να ευθυγραμμίζονται με τις τοπικές πρακτικές και προτιμήσεις και δεσμευόμαστε στην πλήρη συμμόρφωση με τους νόμους και τους κανονισμούς των αγορών όπου δραστηριοποιούμαστε. Στοχεύουμε όχι απλώς στην εφαρμογή των ελάχιστων νομικών απαιτήσεων, αλλά και στην υπέρβασή τους, τηρώντας τα υψηλότερα πρότυπα βέλτιστων πρακτικών. Για να το πετύχουμε αυτό, συνεργαζόμαστε στενά με τρίτους πωλητές, ρυθμιστικές αρχές, ομάδες καταναλωτών και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς.

Το ενδιαφέρον μας για την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών είναι αμοιβαίο. Η δέσμευσή μας για συμμόρφωση και η προθυμία μας να δεσμεύσουμε τα ενδιαφερόμενα μέρη σε παγκόσμιο επίπεδο μπορούν να ιδωθούν στις προληπτικές μας ενέργειες. Την περασμένη εβδομάδα, η Temu υπέβαλε δήλωση παύσης και παραίτησης με τη γερμανική VZBV, δεσμευόμενη να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες που ηγέρθησαν σχετικά με πρακτικές μας, πολλές από τις οποίες καλύπτονται από την καταγγελία του BEUC. Επιπλέον, τη Δευτέρα, η Temu υπέγραψε μια δέσμευση για την ασφάλεια των προϊόντων με την Επιτροπή Δίκαιου Εμπορίου της Νότιας Κορέας, δεσμευόμενη για ένα συνεκτικό σύστημα εντοπισμού, πρόληψης και διακοπής της κυκλοφορίας μη ασφαλών προϊόντων.

Η Temu πασχίζει να παρέχει καινοτόμες και βολικές υπηρεσίες στους καταναλωτές, δίνοντας παράλληλα προτεραιότητα στην ασφάλειά τους. Λειτουργούμε με ακεραιότητα και καθοδηγούμαστε από έναν πυρήνα αξιών που βάζει πάντα τους καταναλωτές σε προτεραιότητα. Είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε γρήγορα και επιμελώς με τους ενδιαφερόμενους ώστε να διασφαλίσουμε την ασφάλεια των καταναλωτών και τη βιώσιμη ανάπτυξη της πλατφόρμας.

Όσον αφορά την καταγγελία της BEUC, την λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπόψη και θα τη μελετήσουμε σχολαστικά. Ελπίζουμε να συνεχίσουμε τον διάλογό μας με τα σχετικά ενδιαφερόμενα μέρη φορείς για να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες της Temu προς τους καταναλωτές. Όπου εντοπίζουμε τομείς προς βελτίωση, είμαστε πρόθυμοι να συνεργαστούμε για να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας και να διορθώσουμε πιθανές ελλείψεις. Διατηρούμε το ενδιαφέρον των καταναλωτών στο επίκεντρο και προσπαθούμε να παρέχουμε ασφαλή και αξιόπιστη υπηρεσία που εκτιμάται από τους καταναλωτές και παράγει προστιθέμενη αξία. Παραμένουμε δεσμευμένοι στην διαφάνεια και την πλήρη συμμόρφωση με όλους τους εν ισχύι νόμους και κανονισμούς.

Εκτιμούμε την ευκαιρία που είχαμε να τοποθετηθούμε επί των ανησυχιών αυτών».