Skip to main content

«Τρύπα» στη χρηματοδότηση δημοσίων έργων – Λείπουν 10 δισ. για αναβάθμιση του σιδηροδρόμου

INTIME NEWS/ΓΟΥΛΙΕΛΜΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Σε «στάση αναμονής» η αποκατάσταση υποδομών στη Θεσσαλία και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού

© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Σε φάση αναθεώρησης των προτεραιοτήτων αναφορικά με τις αναγκαίες υποδομές βρίσκεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, έπειτα από τη διαπίστωση πως για να εκτελεστεί το σύνολο των ανακοινωμένων έργων λείπουν αρκετά δις ευρώ.

Στην εικόνα αυτή συνέβαλαν απρόβλεπτα γεγονότα, όπως το δυστύχημα στα Τέμπη και οι καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλία, με πολλές ζημιές στις υποδομές που πρέπει να αποκατασταθούν, αλλά και η δρομολόγηση έργων από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών χωρίς την εξασφάλιση της χρηματοδότησής τους.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας και ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, κατά την χθεσινή ενημέρωση του Τύπου, απέφυγαν να προσδιορίσουν το χρηματοδοτικό κενό που αντιμετωπίζουν, ωστόσο, είναι ενδεικτικό ότι δεν έχουν εξασφαλιστεί ακόμα τα αναγκαία κονδύλια για την αποκατάσταση των ζημιών από τις καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλία.

Σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου μέχρι στιγμής έχει κοστολογηθεί η οριστική αποκατάσταση των οδικών υποδομών στις πληγείσες περιοχές. Για να αποκτήσουν πρόσβαση όλοι οι κάτοικοι στις κεντρικές υποδομές ώστε να μείνουν στον τόπο τους τα αναγκαία οδικά έργα εκτιμήθηκαν σε 900 εκατ. ευρώ.

Θα προχωρήσουν με τη διαδικασία της πρόσκλησης των τεχνικών εταιριών να καταθέσουν προσφορές και στόχος είναι να ανατεθούν έως το καλοκαίρι.

Ο επιμερισμός των 900 εκατ. έχει ως εξής: Το 31% θα πάει για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου στη Μαγνησία, το 26% στα Τρίκαλα, 22% στην Καρδίτσα, 10% στη Λάρισα, 9% στην Εύβοια και 3% στη Φθιώτιδα.

Για την αποκατάσταση των ζημιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλίας αρχικά είχε εκτιμηθεί ότι χρειάζονται περί τα 200 εκατ. ευρώ. Χθες η πολιτική ηγεσία είπε ότι το κόστος είναι μεγαλύτερο με την ακριβή εκτίμησή του να εκκρεμεί.

Για την αποκατάσταση φθορών σε 33 σχολικές μονάδες στη Θεσσαλία και τη Στερεά Ελλάδα, έργα προϋπολογισμού 34,5 εκατ. ευρώ, έχει υπογραφεί Μνημόνιο Συνεργασίας με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών που θα διαθέσει το προαναφερόμενο ποσό.

Σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής για όλες τις αποκαταστάσεις των ζημιών είναι διαθέσιμα μόνον 600 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Χρηματοδότηση δεν έχει εξασφαλιστεί, για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, όπως αυτή στη Λεωφόρο Κύμης, έργο προϋπολογισμού 352,3 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ το οποίο έχει και ανάδοχο (κοινοπραξία Τέρνα – Άκτωρ – Ιntrakat) αλλά και τη σύνδεση του τέλους της παράκαμψης Μακρακώμης με το ανατολικό μέτωπο της Σήραγγας Τυμφρηστού του οδικού Άξονα Λαμία – Καρπενήσι, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ.

Αναφορικά με την Λεωφόρο Κύμης η πολιτική ηγεσία του υπουργείου χθες δεν έδωσε ξεκάθαρη απάντηση για το αν θα το εντάξει στις προτεραιότητες και το ίδιο έπραξε και για τις υπόλοιπες επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Βουλιαγμένης (σήραγγα Ηλιουπόλεως) Ραφήνα και Καλύβια, αν και τονίστηκε ότι, «ουδείς αμφισβητεί την αναγκαιότητα κάποιου έργου».

Σχετικά με την πρόταση της κοινοπραξίας των κατασκευαστών (ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις και Άβαξ) για τη σήραγγα Ηλιουπόλεως και τη σύνδεση της Αττικής Οδού με Ραφήνα και Καλύβια, με προϋπολογισμό κατασκευής 1 δις. ευρώ, δεν έχουν καν ανοίξει τα σχετικά κείμενα καθώς επίκεινται αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο για τις πρότυπες προτάσεις (μεταξύ άλλων θα αποχωρήσουν από την αξιολόγηση των πρότυπων προτάσεων τα πολιτικά πρόσωπα).

«Στην πραγματικότητα δεν γνωρίζουμε ποια είναι τα οικονομικά στοιχεία των πρότυπων προτάσεων που έχουν κατατεθεί άρα δεν γνωρίζουμε σε ποιο ύψος προσδιορίζεται η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου» ειπώθηκε χαρακτηριστικά από τον κ. Ταχιάο.

Χρηματοδοτικές ανάγκες υφίστανται όμως και για τα έργα αναβάθμισης και επέκτασης του σιδηροδρόμου. Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με όσα είπε χθες η πολιτική ηγεσία τέλος Ιανουαρίου το υπουργείο θα καταθέσει πρόταση χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη-2» (CEF-2) για έργα ύψους 1,39 δισ. ευρώ: Αναβάθμιση τμημάτων ΣΚΑ – Οινόη,  Λιόσια – Κόρινθος και Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και υλοποίηση των έργων Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και Ρίο – Πάτρα.

Οι ελλείψεις στα σιδηροδρομικά έργα

Στόχος είναι η σύνδεση λιμένων και ΒΙΠΕ της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο και η συμμετοχή της Ελλάδας στους νέους ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους.

Γενικότερα να σημειωθεί ότι σε βάθος 20ετίας τα ανακοινωμένα σιδηροδρομικά έργα είναι αξίας 12 δις. και έχουν εξασφαλιστεί περίπου 2 δις ευρώ.

«Οι πόροι δεν είναι ατελείωτοι και δεν είμαστε σε περίοδο λεφτόδεντρων» σημείωσε σχετικά ο κ. Σταϊκούρας ξεκαθαρίζοντας ότι στο εξής θα προχωρούν μόνον τα έργα που έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση, ενώ καθώς οι φυσικές καταστροφές έχουν δημιουργήσει νέες ανάγκες όλα τα έργα (που δεν έχουν χρηματοδότηση) επανεξετάζονται.

Ο υπουργός ανέφερε επίσης ότι οι προθέσεις του υπουργείου έχουν γίνει γνωστές στους κατασκευαστές καθώς και ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχει μια καλή εκροή πόρων προς τον ιδιωτικό τομέα.

Ψηφιοποίηση υπηρεσιών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών

Οριστικό τέλος στα οχήματα χωρίς ασφάλεια, ΚΤΕΟ και εξοφλημένα Τέλη Κυκλοφορίας επιδιώκει να βάλει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Όπως ανέφερε χθες η υφυπουργός Μεταφορών, Χριστίνα Αλεξοπούλου, μέσω ηλεκτρονικών υπηρεσιών και διασύνδεσης των σχετικών πλατφορμών, θα γίνει διασταύρωση στοιχείων, όπως είναι η άδεια κυκλοφορίας, η εξόφληση των τελών, ο τεχνικός έλεγχος και η ασφάλιση του οχήματος και θα επιβληθούν τα σχετικά πρόστιμα.

Ηλεκτροκίνηση και βιώσιμη αστική κινητικότητα

Για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, όπως ανέφερε χθες ο κ. Σταϊκούρας, επιταχύνθηκε η καταβολή επιδοτήσεων στον 2ο κύκλο της δράσης “Κινούμαι Ηλεκτρικά”, ενώ σχεδιάζεται η 3η φάση του Προγράμματος, σημειώνοντας ότι έχουν δεσμευτεί 65 εκατ. ευρώ για επιδοτήσεις, ενώ λόγω της πολύ μεγάλης ζήτησης παρατάθηκε το πρόγραμμα ως το τέλος Απριλίου.

Συνολικά, το 2023 ταξινομήθηκαν 6.382 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα στη χώρα μας. Μέχρι σήμερα στο πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά 2 έχουν υποβληθεί 20.577 αιτήσεις, εκ των οποίων στις 19.571 εγκρίθηκε η επιδότηση. Μόνο τους τελευταίους 2 μήνες, επιχορηγήθηκαν 3.239 πολίτες με συνολικό ποσό 8,5 εκατ. ευρώ.

Στο πρόγραμμα Πράσινα Ταξί θα δοθεί παράταση της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων κατά 1 έτος, από 31/12/2023 σε 31/12/2024., ενώ έχει ολοκληρωθεί η πρώτη καταβολή επιδότησης του ποσού των 22.500 ευρώ σε επαγγελματία οδηγό στην πόλη της Πτολεμαΐδας.

Ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων

Τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία θα κυκλοφορήσουν έως το τέλος Απριλίου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ταυτόχρονα, προχωρά η προμήθεια νέων λεωφορείων φυσικού αερίου, τα οποία αναμένονται τη διετία 2024-2025 ενώ μέσα στο 2024, θα δρομολογηθούν οι διαδικασίες προμήθειας επιπλέον λεωφορείων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.