Skip to main content

ΤΑΙΠΕΔ: Προχωρά η διαδικασία της αξιοποίησης για το ακίνητο της Πυρκάλ

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Στο κυβερνητικό πάρκο θα μεταφερθούν 9 υπουργεία και άλλοι φορείς του δημοσίου.

Στην περιβαλλοντική έγκριση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) για τη δημιουργία κυβερνητικού πάρκου με την επωνυμία «Ανδρέας Λεντάκης» στο ακίνητο της Πυρκάλ, έκτασης 154.797 τ.μ., στον Δήμο Δάφνης – Υμηττού προχώρησε το υπουργείο Περιβάλλοντος.

Πρόκειται για ακόμα ένα βήμα στην κατεύθυνση της υλοποίησης του κυβερνητικού πάρκου στο οποίο θα μεταφερθούν 9 υπουργεία και άλλοι φορείς του δημοσίου, έργο ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) με κόστος κατασκευής περί τα 250 εκατ. που θα βαρύνει τον ιδιώτη.

Το εν λόγω ακίνητο φιλοξενεί από το 1874 το βιομηχανικό συγκρότημα παραγωγής όπλων και πυρομαχικών της Πυρκάλ, ιδιοκτησίας της εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ ΑΒΕΕ) ωστόσο έχει αποφασιστεί αναγκαστική απαλλοτρίωση του υπέρ του υπουργείου Οικονομικών, έναντι 31 εκατ. ευρώ.

Τη διαγωνιστική διαδικασία για την ανάδειξη του οικονομικού φορέα (πιθανότατα κοινοπραξία) που θα αναλάβει την κατασκευή και στη συνέχεια λειτουργία του κυβερνητικού πάρκου έχει αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου). Σύμφωνα με πληροφορίες η προκήρυξη του έργου προγραμματίζεται να δημοσιοποιηθεί το 2ο τρίμηνο του 2024. Το ΤΑΙΠΕΔ και συγκεκριμένα η μονάδα ωρίμανσης έργων που έχει συστήσει, με επικεφαλής τον Παναγιώτη Σταμπουλίδη, έχει αναλάβει να διεκπεραιώσει και τη μεταφορά της δραστηριότητας της ΕΑΣ που έχει απομείνει στο προς αξιοποίηση ακίνητο σε άλλες εγκαταστάσεις της στη Μάνδρα.

Τα υπουργεία που πρόκειται να μεταφερθούν είναι τα: Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Υγείας, Τουρισμού, Πολιτισμού, Εσωτερικών και Περιβάλλοντος & Ενέργειας. Επιπλέον, στον ίδιο χώρο θα μεταφερθεί το ΤΑΙΠΕΔ, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, η εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Τα προαναφερόμενα υπουργεία στεγάζονται σε χώρους μισθωμένους από το Δημόσιο (107 κτήρια) και άλλα σε ιδιόκτητα ακίνητά του (20), διάσπαρτα στο λεκανοπέδιο Αττικής, ιδιαίτερα στο κέντρο της Αθήνας, τον Πειραιά, το Μαρούσι και τον Χολαργό.

Βάσει της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) στη μισή περίπου έκταση του ακινήτου θα γίνει το κυβερνητικό πάρκο. Η υπόλοιπη θα αποδοθεί ως εισφορά σε γη για τη δημιουργία κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων.

Πρόκειται για ένα σύνθετο έργο για το οποίο καταγράφονται και ενστάσεις, μεταξύ άλλων, για την κυκλοφοριακή επιβάρυνση που θα υποστεί η περιοχή, υποδεχόμενη καθημερινά περί τους 14 χιλ. δημοσίους υπαλλήλους και έναν αριθμό πολιτών, καθώς και για τις επιπτώσεις της απομάκρυνσης των δημοσίων υπηρεσιών από τον υπόλοιπο αστικό ιστό, χωρίς ειδική μελέτη.

Συγκεντρωτικά, βάσει της πρότασης προκύπτει μέγιστη συνολική δόμηση 148.704 τ.μ. και μέγιστη συνολική κάλυψη 45.257 τ.μ., η οποία αναλύεται ως εξής:

• Από το υφιστάμενο κτιριακό δυναμικό διατηρούνται 47.704 τ.μ., τα οποία καλύπτουν επιφάνεια 27,7 περίπου στρεμμάτων.

• Νέα μέγιστη δόμηση 98.000 τ.μ. με συνολική επιπλέον κάλυψη 17,6 περίπου στρεμμάτων.

Τα μεγέθη αυτά διαμορφώνουν συντελεστή δόμησης 1 για το σύνολο της περιοχής επέμβασης, ενώ στο Πολεοδομικό Κέντρο ο μέσος συντελεστής δόμησης διαμορφώνεται σε 1,8.

Λοιπά έργα υποδομής

Παράλληλα με τις διαδικασίες υλοποίησης του κυβερνητικού πάρκου, σε επόμενο στάδιο σχεδιασμού προτείνονται παρεμβάσεις όπως:

Για την ασφαλή διέλευση των πεζών από τον σταθμό του Μετρό «Δάφνη» έως το Κυβερνητικό Πάρκο, και την αποφυγή διέλευσής τους διά μέσω των αξόνων Βουλιαγμένης, Εθν. Αντιστάσεως και Ηλιουπόλεως, η άμεση σύνδεση της περιοχής επέμβασης με τη στάση του Μετρό «Δάφνη» μέσω υπόγειας σήραγγας που θα οδηγεί τους χρήστες εντός του κυβερνητικού πάρκου. Επιπλέον, για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων λόγω της προσέλευσης μεγάλου αριθμού επισκεπτών και καθημερινών χρηστών, πέραν της χρήσης των προβλεπόμενων χώρων στάθμευσης στα νέα κτίρια του ακινήτου και του υφιστάμενου σταθμού Μετρό, προτείνονται μέτρα από τη Μελέτη Κυκλοφοριακών Επιπτώσεων, όπως είναι α) η προσαρμογή του οδικού δικτύου ώστε να απορροφήσει τη νέα ζήτηση αντισταθμίζοντας την επιβάρυνση, β) οι αναπλάσεις με κατασκευή πεζοδρόμων και οδών ήπιας κυκλοφορίας και γ) η διαχείριση της στάθμευσης παρά των οδών που συνδέουν την περιοχή επέμβασης με τις κεντρικές αρτηρίες.