Skip to main content

Inditex: Νέα στρατηγική με στόχο τις εμπορικές πιάτσες

Αναδιάρθρωση δικτύου με συρρίκνωση του αριθμού καταστημάτων

Το «ράβε – ξήλωνε» του ομίλου Inditex στο δίκτυο φέρνει σημαντικές αποδόσεις κερδών, με τη στρατηγική της αναδιάρθρωσης να μεταφράζεται σε κλείσιμο σημαντικού αριθμού καταστημάτων και στην Ελλάδα.

Η νέα στρατηγική για το δίκτυο εστιάζει στις «εμπορικές πιάτσες», με ένα νέο μοντέλο καταστήματος τεχνολογικά ευέλικτο, λειτουργικό και eco friendly, το οποίο ωστόσο προϋποθέτει μεγάλο εμβαδόν, πάνω 1.500-2.000 τ.μ. Στην εγχώρια αγορά, αρκετά σημεία δεν «ακουμπούν» στις προδιαγραφές του νέου concept, με αποτέλεσμα το δίκτυο των σημάτων Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Oysho, Zara Home και Massimo Dutti να συρρικνώνεται κατά 10% σε σχέση με την προ Covid-19 εποχή, με το ξέσπασμα της πανδημίας να αποτελεί καθοριστικό παράγοντα εξελίξεων.

Ταυτόχρονα η νέα τάξη πραγμάτων στις διαδικτυακές αγοραστικές συνήθειες επιβάλλει τη στροφή σε phygital προσεγγίσεις ανάπτυξης. Πλέον η στόχευση είναι να ενδυναμωθεί η παρουσία και κυρίως η εμπειρία του καταναλωτή σε στρατηγικά εμπορικά σημεία. Ήδη η υλοποίηση των σχεδιασμών έχει οδηγήσει σε «συρρίκνωση» κατά 8,6% του δικτύου σε σχέση με το 2021 και κατά 10,8% σε σχέση με το 2019.

Σύμφωνα με τα στοιχεία στην έκθεση του ομίλου Inditex για την οικονομική χρήση που έληξε στις 31 Ιανουαρίου 2023, το δίκτυο καταστημάτων αριθμεί συνολικά 148 καταστήματα: 40 καταστήματα Zara, 22 Pull & Bear, 11 Massimo Dutti, 27 Bershka, 22 Stradivarious, 17 Oysho και 9 Zara Home, όταν το δίκτυο καταστημάτων του ισπανικού κολοσσού στη χώρα μας στις 31 Ιανουαρίου 2022 αριθμούσε 157 καταστήματα από 162 καταστήματα στις 31 Ιανουαρίου 2021, ενώ τον Ιανουάριο του 2020 ο αριθμός των σημείων ήταν 165. Το 2019 το δίκτυο του ομίλου μετρούσε 166 καταστήματα στην Ελλάδα. Η μείωση του αριθμού των καταστημάτων επηρεάζει και τον αριθμό των εργαζόμενων, ο οποίος στο διάστημα 2019-2022 υποχώρησε κατά περίπου 25%.

Η υλοποίηση της απόφασης για συγχώνευση το 2021 όλων των θυγατρικών του ομίλου στην Ελλάδα -με απορρόφηση από τη Zara Hellas και τη μετονομασία της εταιρείας από την 1η Ιουνίου 2021 σε ΙΤΧ Ηellas- κινείται σε απόλυτη ακολουθία με τη στόχευση για μείωση των λειτουργικών εξόδων και την ανάπτυξη συνεργειών που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα των brands.

Σημειώνεται ότι στη χρήση που έληξε στις 31 Ιανουαρίου 2022 ο κύκλος εργασιών της εγχώριας δραστηριότητας διαμορφώθηκε στα 457,5 εκατ. ευρώ, ενισχυμένος κατά 39,1% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, αλλά σημαντικά περιορισμένος σε σχέση με το 2019, όταν τα έσοδα είχαν ανέλθει σε 550,8 εκατ. ευρώ, ενώ στη χρήση 2018 ήταν 517 εκατ. ευρώ. Σε επίπεδο ομίλου η Inditex κατέγραψε κέρδη ρεκόρ, με τα λειτουργικά κέρδη να καταγράφουν αύξηση κατά 29% σε 5,52 δισ. ευρώ, ενώ το κλείσιμο των μη αποδοτικών καταστημάτων οδήγησε σε αύξηση καθαρών κερδών στα 10 δισ. ευρώ.