Skip to main content

ΕΡΓΟΣΕ: Προς εναλλακτικές «γραμμές» χρηματοδότησης

Επανακατάθεση αιτήματος για το Ρίο-Νέο Λιμάνι Πάτρας - Φόβοι απόρριψης

Υπό αμφισβήτηση θέτει τη χρηματοδότηση από το CEF II του έργου για την έλευση του τρένου στο λιμάνι της Πάτρας ο πόλεμος στην Ουκρανία.

Τα περισσότερα κονδύλια της Ε.Ε. κατευθύνονται σε υποδομές που εξυπηρετούν ανάγκες που προκύπτουν λόγω πολέμου, κυρίως προς την Πολωνία. Στην ΕΡΓΟΣΕ, η διοίκηση της οποίας επανακατέθεσε την περασμένη Τετάρτη αίτημα χρηματοδότησης στο CEF για το έργο Ρίο-Νέο Λιμάνι Πάτρας, προϋπολογισμού ύψους 476,5 εκατ. ευρώ, καταστρώνουν σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών εναλλακτικά σχέδια σε περίπτωση που η πρόταση χρηματοδότησης για την ολοκλήρωση της νέας διπλής ηλεκτροκίνητης σιδηροδρομικής γραμμής Ρίο Πάτρα απορριφθεί, όπως πέρυσι το καλοκαίρι, από τον μηχανισμό Connecting Europe Facilities ΙΙ (CEF II).

Η πρόταση της ΕΡΓΟΣΕ προβλέπει υπογειοποίηση από την οδό Κανελλοπούλου μέχρι το νέο λιμάνι, με την απόφαση της Κομισιόν να αναμένεται το καλοκαίρι. Το νέο αίτημα έχει κατατεθεί με άλλα δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, ύψους 3,5 δισ. ευρώ, τα έργα Θεσσαλονίκη Τοξότες Ξάνθης και Αλεξανδρούπολη Ορμένιο.

Σε ό,τι αφορά τα εναλλακτικά σχέδια, η ΕΡΓΟΣΕ πραγματοποιεί παράλληλα επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία φέρεται να έχει επιδείξει ενδιαφέρον για την πιθανή χρηματοδότηση των έργων της Ελλάδας. Πηγές της ΕΡΓΟΣΕ εκτιμούν ότι οι διαγωνισμοί δεν διακινδυνεύουν από τις εξελίξεις, σε επίπεδο Ε.Ε., καθώς έχουν τη στήριξη του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Στόχος της ΕΡΓΟΣΕ είναι να έχει παραλάβει προσφορές από τους υποψήφιους αναδόχους και για τους 6 διαγωνισμούς, μέχρι το καλοκαίρι, ωστόσο η ολοκλήρωση του διαγωνισμού φαίνεται τώρα ότι μετατίθεται για το 2024, όπου θα ξεκαθαρίσει το θέμα της χρηματοδότησης.

Σε κάθε περίπτωση και για τα 6 μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, βρίσκεται σε εξέλιξη ο ανταγωνιστικός διάλογος, μεταξύ των εργοληπτικών σχημάτων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ και ΑΒΑΞ-ALSTOM, μέσα από τον οποίο καθορίζονται οι βασικές τεχνικές, χρηματοοικονομικές και νομικές παράμετροι με τις οριστικές μελέτες να ολοκληρώνονται, από τον ανάδοχο του κάθε έργου, μετά τη διαγωνιστική διαδικασία.

Ο νέος τερματικός σταθμός της Πάτρας

Την ίδια ώρα στο νότιο λιμάνι, με αποβάθρα μήκους 300 μέτρων ανάμεσα στις εγκαταστάσεις Λαδόπουλου και Praktiker, θα δημιουργηθεί ο νέος τερματικός σταθμός στην Πάτρα. Ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός, σύμφωνα με τα σχέδια που δημοσιοποιήθηκαν, θα κατασκευαστεί εντός της λιμενικής ζώνης κατά μήκος της Ακτής Δυμαίων. Στο μέτωπο του νέου Σταθμού θα απαιτηθεί η διαμόρφωση χώρου προσωρινής σύντομης στάσης, για αποβίβαση ή επιβίβαση των επιβατών. Η σύνδεση της ζώνης του νέου λιμένα με την πόλη, εκτός από την επίγεια έξοδο μπροστά από το νέο κτίριο του σταθμού, πρόκειται να εξασφαλισθεί μέσω πεζοδιαβάσεων λίγο νοτιότερα της συμβολής της οδού Βορείου Ηπείρου με την Ακτή Δυμαίων, απέναντι από το βόρειο άκρο του Κτιρίου Τερματικού Σταθμού Επιβατών, στον άξονα του Κτιρίου Τερματικού Σταθμού Επιβατών «Α» και στον άξονα του Κτιρίου Τερματικού Σταθμού Επιβατών «Β2». Ο επιλιμένιος σταθμός θα διαθέτει κτίριο επιβατών 600 τ.μ., χώρους επιβατών και λειτουργιών σταθμού περίπου 200 τ.μ. (αναμονή επιβατών, εκδοτήρια, κυλικείο, γραφεία σταθμάρχη & κίνησης, αποθήκη αποσκευών, χώρους υγιεινής κοινού και προσωπικού), χώρους Η/Μ εγκαταστάσεων περίπου 200 τ.μ. και χώρους κυκλοφορίας περίπου 200 τ.μ.

Ο σταθμός θα διαθέτει μια μεσαία αποβάθρα, στο επίπεδο των γραμμών, μήκους περίπου 300 μ. και πλάτους 5-8 μ., στεγασμένη κατά τα 2/3 του μήκους της. Το κτίριο των επιβατών θα συνδέεται με την αποβάθρα αυτή μέσω κυλιόμενων κλιμάκων, ανελκυστήρων και μιας ανισόπεδης διάβασης με έξοδο από την αποβάθρα του σταθμού προς την Ακτή Δυμαίων και την περιοχή του Οργανισμού Λιμένα Πατρών. Επίσης στον σταθμό θα περιλαμβάνονται και διαμορφώσεις του περιβάλλοντος χώρου.