Από την έντυπη έκδοση
Του Σταμάτη Ζησίμου
[email protected]
Την επιχορήγηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου Πληροφορικής και Επικοινωνιών για να αναπτύξουν ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες προβλέπει ειδικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης, συνολικού προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, το οποίο φέρει την επωνυμία «Ανάπτυξη Ψηφιακών Προϊόντων και Υπηρεσιών», θα επιχορηγεί επενδυτικά σχέδια επιλέξιμου προϋπολογισμού από 200 χιλ. έως 2 εκατ. ευρώ, με το ποσοστό της επιδότησης να κυμαίνεται από 35% έως και 70%. Επισημαίνεται ότι το ύψος της επιδότησης καθορίζεται από το μέγεθος της επιχείρησης και την επιλέξιμη ενέργεια – επένδυση στην οποία θα προβεί ο δικαιούχος. Η υποβολή των αιτήσεων θα γίνεται από τις 22 Ιουνίου έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2022, με την πρόβλεψη ότι τα επενδυτικά σχέδια θα πρέπει να έχουν υλοποιηθεί εντός 24 μηνών από την υπαγωγή τους στο πρόγραμμα.
Οι στόχοι
Στόχος του προγράμματος είναι η ενίσχυση της ψηφιακής παραγωγικής ικανότητας στη χώρα μας με νέα προϊόντα και υπηρεσίες, καθώς και η ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή και διάθεση ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών. Για τον σκοπό αυτό η δράση θα παρέχει ενισχύσεις υπό τη μορφή επιχορηγήσεων για την υλοποίηση από τις επιχειρήσεις του κλάδου Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) επενδυτικών σχεδίων που καλύπτουν όλο τον κύκλο ανάπτυξης νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών και εμπεριέχουν προπαρασκευαστικές δραστηριότητες (ενδεικτικά: έρευνα αγοράς, μελέτη σκοπιμότητας, ενέργειες απόκτησης νέων γνώσεων και δεξιοτήτων για την ανάπτυξη των νέων προϊόντων), δραστηριότητες ανάπτυξης των νέων ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και συμπληρωματικές δραστηριότητες εμπορικής αξιοποίησης των νέων προϊόντων και υπηρεσιών.
Οι δικαιούχοι
Στο πλαίσιο του προγράμματος ενισχύονται υφιστάμενες ιδιωτικές επιχειρήσεις που ασκούν οικονομική δραστηριότητα και για
τις οποίες συντρέχουν αθροιστικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) Δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια με ελληνικό ΑΦΜ.
β) Είναι ενεργές κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης από το πρόγραμμα.
γ) Έχουν ιδρυθεί/συσταθεί πριν από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης χρηματοδότησης στο πρόγραμμα.
δ) Συνιστούν νομική οντότητα (Ανώνυμη Εταιρεία, Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης, Ομόρρυθμη Εταιρεία ή Ετερόρρυθμη Εταιρεία, Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία, Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση, Συνεταιρισμός) ή ατομική επιχείρηση και τηρούν απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία.
ε) Ασκούν οικονομική δραστηριότητα σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, προσφέροντας προϊόντα και υπηρεσίες σε δεδομένη αγορά και εμπίπτουν στους κανόνες του εμπορικού δικαίου.
Ως επιλέξιμες οικονομικές δραστηριότητες για τους σκοπούς του προγράμματος νοούνται αποκλειστικά οι δραστηριότητες του κλάδου Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Οι συγκεκριμένοι ΚΑΔ πρέπει να είναι ενεργοί πριν από την έναρξη υλοποίησης
του επενδυτικού σχεδίου. Προτάσεις μπορούν να υποβληθούν από επιχειρήσεις που ασκούν οποιαδήποτε οικονομική δραστηριότητα που ασκείται στην ελεύθερη αγορά.
Προτάσεις δεν μπορούν να υποβληθούν από οντότητες (φυσικά ή νομικά πρόσωπα) που ασκούν δραστηριότητες μη εμπορικού χαρακτήρα, όπως δραστηριότητες δημόσιας διοίκησης και υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης, δραστηριότητες τυχερών παιχνιδιών, οργανώσεων, δραστηριότητες νοικοκυριών, καθώς και δραστηριότητες εξωχώριων οργανισμών, και εμπίπτουν στους ΚΑΔ που ακολουθούν, καθώς και στο σύνολο των υποδιαιρέσεών τους.
Ειδικά χαρακτηριστικά
Τα ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες που θα συμπεριληφθούν στα επενδυτικά σχέδια θα πρέπει να έχουν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
– Μπορεί να απευθύνονται τόσο σε μεμονωμένους καταναλωτές (B2C) όσο και σε άλλες επιχειρήσεις (B2B/B2B2C). Δεν αποκλείονται περιπτώσεις κάθετων/εξειδικευμένων αγορών. Σε κάθε περίπτωση, απευθύνονται σε σαφώς ορισμένη δυνητική πελατειακή βάση και καλύπτουν διαπιστωμένες και πραγματικές ανάγκες της αγοράς-στόχου.
– Τεκμηριώνουν την ιδιότητα του «προϊόντος», δηλαδή διακρίνονται -μεταξύ άλλων- από προκαθορισμένη λειτουργικότητα ενσωματωμένη στη βασική λύση πριν από την όποια προσαρμογή ανά πελάτη, υψηλό βαθμό τυποποίησης, επαναληψιμότητα στον τρόπο διάθεσης/εφαρμογής τους ανά πελάτη, διακριτή και αναγνωρίσιμη ονομασία (branding), οδικό χάρτη εξέλιξης (product roadmap), τυποποιημένη μεθοδολογία καθορισμού της σύνθεσης (configuration) και της τιμολόγησης αυτής (pricing), επαρκή τεκμηρίωση, καθώς και δυνατότητα ένταξης σε μία συγκεκριμένη αγορά (κατηγορία προϊόντων).
– Δημιουργείται προστιθέμενη (τεχνολογική) αξία στο πλαίσιο του επενδυτικού σχεδίου. Για παράδειγμα, δεν θεωρείται επιλέξιμη η
επένδυση που προβλέπει τη διάθεση υφιστάμενων τεχνολογικών λύσεων, απλώς υπό άλλη μορφή ή εμπορική ονομασία. Αντίθετα, θεωρείται επιλέξιμη η επένδυση που δημιουργεί:
α) ένα νέο προϊόν που δεν υπήρχε ή υπήρχε μόνο ως βασική ιδέα/πρωτότυπο,
β) μία ριζικά ανανεωμένη έκδοση υφιστάμενου προϊόντος βασισμένη σε καινοτόμες τεχνολογίες (η αναφορά σε «ανανεωμένη έκδοση» δεν καλύπτει τη δημιουργία νέων εκδόσεων στο πλαίσιο της συνήθους εξέλιξης ενός προϊόντος, αλλά αφορά επενδύσεις ριζικού ανασχεδιασμού).
γ) ένα εντελώς νέο module προϊόντος με ξεχωριστή λειτουργικότητα, το οποίο μπορεί να ενσωματωθεί σε υφιστάμενη οικογένεια
προϊόντων (ενδεικτικά: νέο ERP/ CRM module που προστίθεται σε υφιστάμενη σουίτα).
– Είναι τεχνολογικά άρτια και αξιοποιούν σύγχρονες τεχνολογίες. Ακολουθούν καλές πρακτικές στον τομέα τους όσον αφορά την αρχιτεκτονική, τον τρόπο ανάπτυξης και διάθεσης, που επιτρέπουν την κλιμάκωση σε μεγάλο αριθμό πελατών (στις περιπτώσεις που έχει εφαρμογή) και διευκολύνουν την εξέλιξή τους.
– Διαθέτουν στο τέλος της επένδυσης επαρκή λειτουργικότητα (σε σχέση με το σκοπό για τον οποίο προορίζονται) που επιτρέπουν την εμπορική τους διάθεση στην αγορά.
– Χρησιμοποιούνται στο τέλος της επένδυσης από πραγματικούς πελάτες/χρήστες, έστω και πιλοτικούς.
Επιλέξιμες ενέργειες
Στο πλαίσιο των επενδυτικών σχεδίων ενισχύονται οι ακόλουθες δραστηριότητες (Δ):
Δ.1.1.: Εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας με αντικείμενο την επιβεβαίωση της τεχνικής επάρκειας και οικονομικής βιωσιμότητας, καθώς και τη διερεύνηση των επιμέρους παραμέτρων εμπορικής αξιοποίησης των αποτελεσμάτων του έργου.
Δ.1.2.: Διενέργεια έρευνας αγοράς.
Δ.1.3.: Ενέργειες ερευνητικού χαρακτήρα που έχουν ως αντικείμενο την απόκτηση νέων γνώσεων και δεξιοτήτων για την ανάπτυξη των νέων προϊόντων (ενδεικτικά: κατασκευή πρωτοτύπων σε εργαστηριακό περιβάλλον, εργαστηριακές προσομοιώσεις κ.λπ.), για τις οποίες τεκμηριώνεται πλήρως η αναγκαιότητά τους με βάση την ειδική φύση και τις απαιτήσεις του έργου.
Δ.2.: Ανάπτυξη του προϊόντος, που αποτελεί και τον κύριο κορμό της επένδυσης:
Δ.2.1.: Ανάλυση και λειτουργικός σχεδιασμός.
Δ.2.2.: Τεχνικός σχεδιασμός – υλοποίηση του προϊόντος.
Δ.2.3.: Τυποποίηση, ετοιμασία για διάθεση (packaging, provisioning κ.λπ.).
Δ.3.: Εμπορική αξιοποίηση.
Δ.3.1.: Διασφάλιση δικαιωμάτων εμπορικής και πνευματικής ιδιοκτησίας.
Δ.3.2.: Συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις.
Δ.3.3.: Λοιπές ενέργειες προώθησης και δημοσιότητας.
Προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι η εκάστοτε ενίσχυση είναι αναγκαία και ότι χρησιμεύει ως κίνητρο για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων που αναφέρονται στο πρόγραμμα, δεν είναι επιλέξιμες οι επενδύσεις τις οποίες ούτως ή άλλως θα ανέπτυσσε ο
δικαιούχος υπό τις επικρατούσες στην αγορά συνθήκες.
Για τον λόγο αυτόν, επισημαίνεται ότι δεν θα πρέπει να έχουν γίνει ενέργειες που σχετίζονται με την εφαρμογή του προτεινόμενου επιχειρησιακού σχεδίου πριν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης χρηματοδότησης.
Το ύψος της ενίσχυσης
Η ενίσχυση που χορηγείται στο πλαίσιο του προγράμματος έχει τη μορφή μη επιστρεπτέας επιχορήγησης, η οποία καλύπτει μέρος των επιλέξιμων προς ενίσχυση δαπανών.
Το ύψος της ενίσχυσης – επιδότησης διαμορφώνεται με βάση το μέγεθος της επιχείρησης, το είδος των δραστηριοτήτων και των επιλέξιμων δαπανών, τα όρια ενίσχυσης του Γενικού Απαλλακτικού Κανονισμού (ΓΑΚ) και αναλύεται ως εξής:
Άρθρο 25 ΓΑΚ: Οι επιλέξιμες δαπάνες βιομηχανικής έρευνας ενισχύονται σε ποσοστό 70% για τις μικρές επιχειρήσεις και σε ποσοστό 60% για τις μεσαίες επιχειρήσεις.
Άρθρο 25 ΓΑΚ: Οι επιλέξιμες δαπάνες πειραματικής ανάπτυξης ενισχύονται σε ποσοστό 45% για τις μικρές επιχειρήσεις και σε ποσοστό 35% για τις μεσαίες επιχειρήσεις.
Άρθρο 25 ΓΑΚ: Οι επιλέξιμες δαπάνες εκπόνησης της μελέτης σκοπιμότητας ενισχύονται σε ποσοστό 70% για τις μικρές επιχειρήσεις και σε ποσοστό 60% για τις μεσαίες επιχειρήσεις.
Άρθρο 28 ΓΑΚ: Οι επιλέξιμες δαπάνες προστασίας της παραχθείσας γνώσης ενισχύονται σε ποσοστό 50% τόσο για τις μικρές
επιχειρήσεις όσο και για τις μεσαίες επιχειρήσεις.
Άρθρο 29 ΓΑΚ: Οι επιλέξιμες δαπάνες διαδικαστικής και οργανωτικής καινοτομίας ενισχύονται σε ποσοστό 50% τόσο για τις μικρές επιχειρήσεις όσο και για τις μεσαίες επιχειρήσεις.
Το ύψος της δημόσιας χρηματοδότησης των εγκεκριμένων αιτήσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει τον προϋπολογισμό του προγράμματος (συνολική δημόσια δαπάνη), όπως κάθε φορά τροποποιείται και ισχύει.
Ιδιωτική συμμετοχή
Το τμήμα της επένδυσης που δεν καλύπτεται από δημόσια χρηματοδότηση αποτελεί ιδιωτική συμμετοχή της επιχείρησης. Η ιδιωτική συμμετοχή μπορεί να καλυφθεί με ίδια κεφάλαια της επιχείρησης ή με ξένα (δανειακά κεφάλαια). Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να τηρούνται οι ανώτατες εντάσεις ενίσχυσης, όπως προβλέπονται στο κατά περίπτωση εφαρμοστέο άρθρο του ΓΑΚ.
Η ιδιωτική συμμετοχή μπορεί να καλύπτεται με έναν ή περισσότερους από τους κάτωθι τρόπους:
– Με αύξηση του εταιρικού κεφαλαίου με καταβολή μετρητών από υφιστάμενους ή νέους εταίρους.
– Με χρήση φορολογηθέντων αποθεματικών, όπως αυτά προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία, εκτός του τακτικού, χωρίς να απαιτείται αύξηση του εταιρικού κεφαλαίου και υπό τον όρο ότι τα αποθεματικά αυτά δεν θα μπορούν να διανεμηθούν πριν από την παρέλευση τριών ετών από την ολοκλήρωση και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης.
– Με αύξηση του εταιρικού κεφαλαίου από κεφαλαιοποίηση υφιστάμενων κεφαλαίων της επιχείρησης, ως εξής: α) κεφαλαιοποίηση των υποχρεώσεων της επιχείρησης προς τους εταίρους ή και β) κεφαλαιοποίηση του υπολοίπου κερδών εις νέο.
– Με δανειακά κεφάλαια.