Skip to main content

Πέντε ερωτήματα για τον Ντράγκι μετά το τέλος του QE

H Ευρωζώνη έχει να αντιμετωπίσει μία σειρά από απειλές, από την αισθητή επιβράδυνση της ανάπτυξης και τις εμπορικές αντιπαραθέσεις έως τις ρευστές πολιτικές εξελίξεις σε Γαλλία και Βρετανία και την αβεβαιότητα για την έκβαση στη σύγκρουση της Ιταλίας με την Ε.Ε. Μπορεί η ΕΚΤ να την προστατεύσει; Ποια μορφή θα λάβει το «ό,τι χρειαστεί» από την κεντρική τράπεζα μετά τη λήξη του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης (QE) στα τέλη του έτους; 

Στην τελευταία συνεδρίαση του 2018 ο Μάριο Ντράγκι θα κληθεί να απαντήσει σε πέντε ερωτήσεις. 

1. Πόσο αδύναμη είναι η οικονομία;

Η μεταποιητική δραστηριότητα αναπτύχθηκε με τους βραδύτερους ρυθμούς των τελευταίων δύο ετών το Νοέμβριο, η Γερμανία συρρικνώθηκε το τρίτο τρίμηνο για πρώτη φορά από το 2015 (χρονιά κατά την οποία τέθηκε σε εφαρμογή QE). H ΕΚΤ δεν προβλέπεται να αλλάξει τα σχέδια για τερματισμό του QE, αλλά θα πρέπει να αναγνωρίσει την επιδείνωση των προοπτικών και την Πέμπτη δεν πρόκειται να αναθεωρήσει επί τα χείρω τις εκτιμήσεις της για την ανάπτυξη. 

2. Μπορεί η ΕΚΤ να αλλάξει το σχέδιό της για τα επιτόκια; 

Τις τελευταίες εβδομάδες οι επενδυτές αναθεωρούν άρδην τις προβλέψεις τους για τα επιτόκια. Οι πιθανότητες να έρθει η πρώτη αύξηση επιτοκίων κατά 10 μονάδες βάσης μέσα στο 2019 έχουν περιοριστεί στο 80% από 100%. Και αυτές αφορούν το καταθετικό επιτόκιο, που είναι σε αρνητικό έδαφος. Περισσότεροι από το 50% που συμμετείχαν σε πρόσφατη δημοσκόπηση του Reuters θεωρούν ότι η αύξηση του επιτοκίου δανεισμού δεν θα έρθει μέσα στην επόμενη χρονιά. 

Εάν η κεντρική τράπεζα θέλει όντως να κάνει πίσω θα μπορούσε να τροποποιήσει ελαφρώς τη διατύπωση της δέσμευσής της, με βάση την οποία τα επιτόκια θα παραμείνουν στα υφιστάμενα επίπεδα έως το καλοκαίρι του 2019. 

3. Πότε θα έρθει η ανάκαμψη του πληθωρισμού; 

Υπήρχαν προσδοκίες ότι οι τιμές καταναλωτή θα συνεχίσουν να αυξάνονται πιάνοντας το στόχο για πληθωρισμό 2%. Ωστόσο ο δομικός πληθωρισμός (από τον οποίο εξαιρούνται οι άκρως ευμετάβλητοι τομείς ενέργειας και τροφίμων) επιβραδύνθηκε τον Νοέμβριο μόλις στο 1,1% από 1,2%.Οι πιέσεις προβλέπεται να ενταθούν τους επόμενους μήνες και επομένως η ΕΚΤ δεν αποκλείεται να υποβαθμίσει την πρόβλεψή της στη συνεδρίαση της Πέμπτης, μεταθέτοντας για το απώτερο μέλλον την επίτευξη του στόχου. 

4. Τι πρόκειται να γίνει με τις επανεπενδύσεις των ομολόγων, που ωριμάζουν; 

Το διοικητικό συμβούλιο της ΕΚΤ φέρεται να εξετάζει περιορισμένες μόνο τροποποιήσεις στον τρόπο με τον οποίο επανεπενδύονται τα μετρητά, από τα ομόλογα, που λήγουν. Πηγές με γνώση των διαπραγματεύσεων αναφέρουν ότι μεταξύ άλλων θα μείνει ανοιχτή η διάρκεια των αγορών. Όσοι πάντως ήλπιζαν να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού για το capital key, ώστε να στηριχθούν χώρες όπως η Ιταλία, διαψεύστηκαν. Το μερίδιο των ομολόγων της κάθε χώρας, που αγοράζει και επανεπενδύει η ΕΚΤ εξακολουθεί να στηρίζεται στο ΑΕΠ και τον πληθυσμό. Κερδισμένη είναι η Γερμανία, χαμένη η Ιταλία. 

5. Έφτασε η ώρα για την επιστροφή του TLTRO; 

Πολλοί πιστεύουν ότι μετά τον τερματισμό του QE η ΕΚΤ πρέπει να προβεί σε ενέσεις ρευστότητας μέσω των στοχευμένων δημοπρασιών φθηνού χρήματος, γνωστών ως TLTRO. Πηγές ανέφεραν την περασμένη εβδομάδα στο Reuters ότι η πρόταση για επιστροφή των TLTRO έχει ήδη πέσει στο τραπέζι. Τράπεζες στην Ιταλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία και την Ελλάδα, εξακολουθούν να δανείζονται περισσότερα από την ΕΚΤ από όσα καταθέτουν. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ακόμη ανάγκη για φθηνό δανεισμό. Αυτή θα ενταθεί όταν το τέλος του QE φέρει αύξηση στις αποδόσεις των ομολόγων και εν γένει του κόστους δανεισμού. 

Πηγή: Reuters