Skip to main content

Μετ’ εμποδίων η διαδικασία ανάθεσης για έργα ΣΔΙΤ

Από την έντυπη έκδοση

Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]

Μετ’ εμποδίων εξελίσσεται στις περισσότερες των περιπτώσεων η διαδικασία για την ανάθεση έργων ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) σε όλες τις κατηγορίες (κτηριακά, υποδομές, Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων, ευρυζωνικά) με αποτέλεσμα να έχουν αποφασιστεί και εξαγγελθεί π.χ. έργα κατασκευής δημόσιων κτηρίων που ξεπερνούν το 1,5 δισ. ευρώ, χωρίς να υφίσταται αξιόπιστο χρονοδιάγραμμα για την υλοποίησή τους.

Τις περισσότερες φορές διαπιστώνεται αδυναμία της αναθέτουσας αρχής να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της διαδικασίας, όπως π.χ. συμβαίνει στα έργα δημιουργίας φοιτητικών εστιών. Τα πανεπιστήμια δεν έχουν τεχνικές υπηρεσίες για να «τρέξουν» τους διαγωνισμούς με αποτέλεσμα π.χ. η απόφαση για το έργο της δημιουργίας εστιών στην Κρήτη να έχει ληφθεί τον Μάιο του 2019 από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή για τα ΣΔΙΤ και ακόμα το έργο προϋπολογισμού 206,6 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) δεν έχει ανατεθεί. Έπειτα από δύο και πλέον χρόνια έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου με τους ενδιαφερόμενους, ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Άβαξ, Ιντρακάτ και Μυτιληναίος – ΑΤΕΣΕ και ξεκινά η δεύτερη που περιλαμβάνει τις επιτόπιες επισκέψεις. Στη συνέχεια θα κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές (βάσει χρονοδιαγράμματος τον Οκτώβριο, αν και δύσκολα θα τηρηθεί) ώστε να ανακηρυχθεί ο ανάδοχος. Με βάση την εμπειρία το έργο αυτό για να ξεκινήσει μπορεί να χρειασθούν ακόμα αρκετοί μήνες.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση θα προωθήσει ρύθμιση βάσει της οποίας εφόσον μια αναθέτουσα αρχή το επιθυμεί θα ζητεί για τη διεκπεραίωση της διαδικασίας την αρωγή του ΤΑΙΠΕΔ.

Μεταγενέστερα αποφασίστηκε από τη Διυπουργική ΣΔΙΤ η δημιουργία εστιών για τους φοιτητές του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, προϋπολογισμού περίπου 133 εκατ. ευρώ (Απρίλιος του 2020). Στη διαδικασία συμμετέχουν οι προαναφερόμενοι φορείς και βρίσκεται στη φάση της εκκίνησης της Β1 φάσης του ανταγωνιστικού διαλόγου. Για το έργο της κατασκευής εστιών για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (116,6 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ) στο οποίο συναντάμε τους ίδιους ενδιαφερόμενους, η απόφαση ελήφθη τον Φεβρουάριο του 2020. Η διαδικασία έχει καθυστερήσει (δεν έχει ξεκινήσει καν ο ανταγωνιστικός διάλογος) γιατί σύμφωνα με πληροφορίες το πανεπιστήμιο δεν έχει τους πόρους για να προσλάβει τους αναγκαίους συμβούλους, πρόβλημα που αναμένεται να λυθεί από την κεντρική κυβέρνηση προκειμένου το έργο να προχωρήσει.

Σε θέματα που σχετίζονται με την αναγκαίο εξοπλισμό καθυστέρησε το ΣΔΙΤ της Ακαδημίας Αθηνών (60 εκατ. ευρώ) για την κατασκευή του Ιδρύματος Βιολογικών Ερευνών. Αποφασίστηκε τον Απρίλιο του 2019, στις 30/7/20 ολοκληρώθηκε η προεπιλογή των ενδιαφερόμενων (Άβαξ, Ιντρακάτ, Άκτωρ και ΓΕΚ Τέρνα) και μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί ο ανταγωνιστικός διάλογος.
Ο ανταγωνιστικός διάλογος αναμένεται να ξεκινήσει για το ΣΔΙΤ της κατασκευής σχολικών μονάδων στα Χανιά (33,7 εκατ. χωρίς ΦΠΑ). Οι ενδιαφερόμενοι είναι οι Άκτωρ, ΑΤΕΣΕ Α.Ε., Άβαξ και Μυτιληναίος.

Με ΣΔΙΤ θα κατασκευαστεί το κέντρο καινοτομίας της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας στο παλιό κτήριο της Χρωπεί στον Πειραιά (58,5 εκατ.), με τη διαδικασία να βρίσκεται στο στάδιο της εξέτασης των ενστάσεων από την πλευρά των ενδιαφερομένων (Ιντρακάτ, Τέρνα, Άκτωρ και Dimand – Μυτιληναίος). Για τα 13 Περιφερειακά Κέντρα Επιχειρήσεων Πολιτικής Προστασίας (ΠΕΚΕΠΠ) συνολικής αξίας 131,5 εκατ. ευρώ (2 ΣΔΙΤ) θα ξεκινήσει ο ανταγωνιστικός διάλογος με τους ενδιαφερόμενους (Άκτωρ, Άβαξ, Ιντρακάτ, Μυτιληναίος και ΓΕΚ Τέρνα). 

Με ΣΔΙΤ θα κατασκευαστεί το κτήριο της Γραμματείας Υποδομών (προϋπολογισμού 113 εκατ.) για το οποίο εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από τις εταιρείες Άβαξ, ΓΕΚ Τέρνα και Μηχανική και τις κοινοπραξίες Μυτιληναίος – Dimand, Ιntrakat – Redex και ΤΕΚΑΛ – JCC SAL πρόσφατα (10/9/21). Στη φάση της αξιολόγησης των φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος από Άκτωρ, Άβαξ, ΓΕΚ Τέρνα, Ιντρακάτ, Μυτηλιναίος, ΕΚΤΕΡ, ΤΕΚΑΛ και Μηχανική βρίσκεται το ΣΔΙΤ για την κατασκευή 17 σχολείων στη Δυτική Μακεδονία (124 εκατ. ευρώ). 

Τρία ΣΔΙΤ έχουν αποφασιστεί για την κατασκευή δικαστικών μεγάρων σε Κεντρική Μακεδονία (το πιο ώριμο αναμένεται να προκηρυχθεί το επόμενο διάστημα με προϋπολογισμό 120 εκατ.), Κρήτη (129,5 εκατ.) και Κεντρική Ελλάδα (66,9 εκατ. ευρώ). Σε πολύ αρχικό στάδιο (αρχικές μελέτες) βρίσκεται η διαδικασία για την ανάπλαση των παλιών εγκαταστάσεων της ΠΥΡΚΑΛ προκειμένου να στεγαστούν υπουργεία, έργο 250 εκατ. ευρώ. Δεν έχει ακόμα συζητηθεί στη Διϋπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ. 
Kαθυστερήσεις σημειώνονται  και σε έργα ΣΔΙΤ για υποδομές, όπως το τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ή το φράγμα Χαβρία. Ωστόσο, σύμφωνα με στελέχη των κατασκευαστικών εταιρειών, πρόκειται για συνθετότερα έργα από ό,τι είναι τα κτηριακά.
 

Στις 17/9 οι προσφορές για το UFBB 

Για την τρέχουσα εβδομάδα (17/9/21) είναι προγραμματισμένο να κατατεθούν οι προσφορές για το μεγάλο ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) ανάπτυξης υποδομών υπερυψηλής ευρυζωνικότητας – Ultra-Fast Broadband (UFBB), συνολικού προϋπολογισμού 870 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Το UFBB αποφασίστηκε από τη Διϋπουργική τον Ιανουάριο του 2019. Χρειάστηκαν πάνω από δυόμισι χρόνια για να φθάσουμε στις δεσμευτικές προσφορές και ελλοχεύει κίνδυνος να μη χρηματοδοτηθεί από το τρέχον ΕΣΠΑ.

Στις 22/9 οι «μνηστήρες» για δύο ΜΕΑ στην Αττική

Για τις 22 Σεπτεμβρίου έχει οριστεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα δύο μεγάλα ΣΔΙΤ που αφορούν τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής. Η συζήτηση για τα συγκεκριμένα έργα διαρκεί πάνω από 15 χρόνια, ενώ είχαν προκηρυχθεί και το 2012, με τη διαδικασία να μπαίνει στο συρτάρι όταν άλλαξε η ηγεσία της Περιφέρειας. Εκδήλωση ενδιαφέροντος αναμένεται ειδικότερα για τη Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) του Κεντρικού Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας της Αττικής, προϋπολογισμού 461,2 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ) που θα κατασκευαστεί στην περιοχή της Φυλής και για τη ΜΕΑ του Κεντρικού Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας Περιφέρειας Πειραιά στην περιοχή του Σχιστού, προϋπολογισμού 300,7 εκατ. ευρώ. Δεν υπάρχει εκτίμηση για το πότε οι δύο αυτές ΜΕΑ θα ανατεθούν. Ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) που θα επιλεγεί για το κάθε ΣΔΙΤ θα αναλάβει, ενδεικτικά, τη σύνταξη του συνόλου των απαραίτητων μελετών, την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση των μονάδων. Κατά την πρώτη φάση η αναθέτουσα αρχή (Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Αττικής – ΕΔΣΝΑ) προτίθεται να προεπιλέξει κατά μέγιστο αριθμό έξι υποψηφίους, οι οποίοι θα περάσουν στη δεύτερη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου και των δεσμευτικών προσφορών.