Skip to main content

Στον «αέρα» η υλοποίηση της επένδυσης στο Θριάσιο

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Τα προβλήματα στους διαγωνισμούς μεγάλων έργων στην Ελλάδα επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην τέταρτη έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας, θέτοντας ουσιαστικά εν αμφιβόλω την κατασκευή και τη λειτουργία του Εμπορευματικού Κέντρου Ιδιωτών, του λεγόμενου και ως «Θριάσιο Ι», με την Κομισιόν να ζητεί επιστροφή κονδυλίων.

Η μεγάλη καθυστέρηση στην αξιοποίηση του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου της Νοτιοανατολικής Μεσογείου στο Θριάσιο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έκθεση, οδηγεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο να έχει κινήσει τις διαδικασίες για την ανάκτηση των πόρων από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρόκειται ουσιαστικά για την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση που έχει χορηγηθεί για την ανάπτυξη των υποδομών στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, συνολικού ύψους περί τα 180 εκατ. ευρώ.

Προϋπόθεση για να μη ζητηθεί από την Κομισιόν η ανάκτηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων ήταν το Θριάσιο να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία μέχρι τις 31 Μαρτίου 2019, όμως μέχρι στιγμής το έργο έχει «παγώσει». Επισημαίνεται ότι το έργο για το εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών στα 588 στρέμματα της ΓΑΙΑΟΣΕ βρίσκεται στο μικροσκόπιο της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Comp) από τις αρχές του 2019 και δεν έχει πάρει ακόμη το «πράσινο φως».

Τα ερωτήματα των Βρυξελλών φαίνεται πως παραμένουν σχετικά με σειρά όρων της σύμβασης παραχώρησης στο σχήμα ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair. Στο μικροσκόπιο της Ε.Ε. έχουν τεθεί, μεταξύ άλλων, το τίμημα του διαγωνισμού και το μοντέλο υπολογισμού αυτού, με τις πιο πρόσφατες απαντήσεις να έχουν σταλεί στις αρχές Οκτωβρίου από τη ΓΑΙΑΟΣΕ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ακριβώς πριν από έναν χρόνο η προηγούμενη κυβέρνηση είχε κυρώσει με νόμο τη σχετική σύμβαση παραχώρησης (ν. 4574/2018, ΦΕΚ Α’ 191), χωρίς όμως να έχει λάβει την έγκριση των κοινοτικών αρχών. Ήταν η πρώτη φορά που ελληνική κυβέρνηση πρώτα κύρωσε μια σύμβαση στη Βουλή και στη συνέχεια την υπέβαλε για έγκριση στις κοινοτικές αρχές. Καθώς, μάλιστα, το ακίνητο του Θριασίου στο παρελθόν έχει αναπτυχθεί με κοινοτική χρηματοδότηση (ύψους 235 εκατ. ευρώ), ο λόγος της Κομισιόν έχει βαρύνουσα σημασία στην παραχώρηση αξιοποίησης του ακινήτου.

Το «Θριάσιο ΙΙ»

Την ίδια ώρα, η καθυστέρηση στο «Θριάσιο Ι» προκαλεί καθυστερήσεις και στο «Θριάσιο ΙΙ», τον διαγωνισμό για την παραχώρηση των 1.450 στρεμμάτων του ΟΣΕ. Έτσι, την περασμένη Παρασκευή, με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, μετατέθηκε κατά δύο μήνες η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για το «Θριάσιο ΙΙ».

Αντί για την περασμένη Δευτέρα (18/11/2019) που ήταν προγραμματισμένη να γίνει η υποβολή των προσφορών, τελικά θα πραγματοποιηθεί στις 20 Ιανουαρίου 2020. Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, η μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας των προσφορών επιβάλλεται επειδή δεν έχει τελεσιδικήσει η θέση σε ισχύ της σύμβασης παραχώρησης του έργου «Ανάπτυξη Εμπορευματικού Κέντρου Θριασίου Πεδίου» που έχει ανατεθεί στην εταιρεία ΘΕΚ Α.Ε.

Η σημασία, πάντως, της αξιοποίησης του Θριασίου τονίζεται και στην τέταρτη έκθεση της Κομισιόν. Όπως σημειώνεται, «από τη στιγμή που θα είναι πλήρως λειτουργική, η επένδυση αυτή -συγχρηματοδοτούμενη από κοινοτικούς πόρους- θα μπορούσε να δώσει μεγάλη ώθηση στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές και στη συνολική ανταγωνιστικότητα της χώρας». 

Προϋπόθεση για να μη ζητηθεί από την Κομισιόν η ανάκτηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων ήταν το Θριάσιο να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία μέχρι τις 31/3/2019, όμως μέχρι στιγμής το έργο έχει «παγώσει».