Skip to main content

Πτώση εμπορικής κίνησης στις «κόκκινες» περιοχές

Από την έντυπη έκδοση

Των Σοφίας Εμμανουήλ και Φάνη Ζώη

Στο μισό τουλάχιστον υποχωρεί η εμπορική κίνηση συγκριτικά με τη μέση ημερήσια δραστηριότητα της περασμένης εβδομάδας, από προχθές Σάββατο, όταν τέθηκαν σε ισχύ τα νέα περιοριστικά μέτρα στο λιανεμπόριο τόσο στην Αττική όσο και στις άλλες «κόκκινες» περιοχές, γεγονός που αποδίδεται σε κάποιο βαθμό και στην αποστασιοποίηση μεγάλων παικτών της αγοράς από το μοντέλο click inside (αγορές από το κατάστημα, με επίσκεψη κατόπιν ραντεβού και για 2 ώρες παραμονής στον εμπορικό χώρο).

Ενδεικτική είναι η περίπτωση των αλυσίδων της Inditex, όπως Zara, Stradivarius, Bershka, Pull&Bear και τα άλλα σήματα του χαρτοφυλακίου του ισπανικού ομίλου, τα οποία ενώ υπάγονται στις δραστηριότητες (KAΔ) που μπορούν να λειτουργούν με το μοντέλο αγορών με ραντεβού, κατέβασαν ρολά. Εξυπηρετούν τους καταναλωτές με τη μέθοδο click away, της παράδοσης εκτός των καταστημάτων, εφόσον ωστόσο έχουν ολοκληρώσει τις αγορές τους, της πληρωμής συμπεριλαμβανομένης, μέσω των e-shops των εμπορικών σημάτων, αποκλειστικά. H Η&Μ πάντως, όπως και καταστήματα franchise της Mango, της Benetton και άλλων σημάτων, εξυπηρετούσαν από το Σάββατο στις επιβαρυμένες περιοχές με το μοντέλο αγορών κατόπιν ραντεβού.

Καταναλωτές υποδέχονται επίσης οι ελληνικές αλυσίδες. Η Jumbo αναθεώρησε την απόφασή της και τελικά θα ανοίξει τα καταστήματα του δικτύου της από αύριο και στις «κόκκινες περιοχές», με το μοντέλο click in shop, κατόπιν διευκρινίσεων που έλαβε για την ερμηνεία της απόφασης που ρυθμίζει την λειτουργία του λιανεμπορίου.

Με βάση την ερμηνεία που δίνεται όποια εταιρεία διαθέτει ρούχα, υποδήματα, είδη βιβλιοχαρτοπωλείου (δραστηριότητες που απελευθερώνονται για λειτουργία με ραντεβού στο κατάστημα) και δεν ανοίξει ακόμη κι αν σ’ αυτές τις δραστηριότητες έχει δευτερεύοντα ΚΑΔ, θα αποκλείεται από τα ευεργετικά μέτρα στήριξης της απασχόλησης, όπως ισχύουν για επιχειρήσεις που πλήττονται από τις επιπτώσεις της πανδημίας. 

Ο κίνδυνος να χάσει αυτή την ευελιξία, όπως αναφέρουν πηγές στην εταιρεία, οδήγησε την Jumbo να αναθεωρήσει την απόφασή της και τελικά να ανοίξει κανονικά τα καταστήματα της από αύριο και με τη μέθοδο των ραντεβού (click inside) για είδη όπως ρούχα και είδη βιβλιοχαρτοπωλείου αλλά και με τη μέθοδο της παράδοσης εκτός (click away) για τα υπόλοιπα προϊόντα. Κανονικά, με βάση τα μέτρα υγειονομικής προστασίας (χωρίς ραντεβού) θα λειτουργούν τα καταστήματα εκτός «κόκκινων περιοχών». 

Αντιδρούν οι μμε

Σε επίπεδο μικρομεσαίων επιχειρήσεων το μοντέλο αγορών click inside ήταν η προτιμητέα λύση σε περίπτωση νέων περιορισμών και η ανακοίνωση των μέτρων με τον αποκλεισμό όσων ανήκουν στις λεγόμενες «κόκκινες» περιοχές έχει προκαλέσει αντιδράσεις. 

Η αγορά τρέχει με πολλές ταχύτητες σε αυτή τη συγκυρία και η αναστάτωση που προκαλεί το μοντέλο «ακορντεόν» αναμένεται να έχει ποικίλες επιπτώσεις στις διάφορες υποαγορές του λιανεμπορίου, διαφορετικές ανά περιοχή, ανά μέγεθος και χρηματοοικονομική κατάσταση εταιρείας. 

Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών (ΕΣΑ) σε δημόσια τοποθέτησή του για τα νέα μέτρα της κυβέρνησης ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «τρεις δρόμοι και πέντε αλυσίδες δημιούργησαν λάθος εικόνα για έναν κλάδο με καταστήματα και επιχειρηματίες που σέβονται απόλυτα τα υγειονομικά πρωτόκολλα, οδηγώντας στον άδικο διαχωρισμό του click away και click in shop (σ.σ.: click inside), στις “κόκκινες” περιοχές». Θα συνεχίσει επίσης να διεκδικεί ταχεία επιστροφή στην κανονικότητα και γενναία στήριξη των επιχειρήσεων.

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, μιλώντας στα ΜΜΕ το Σαββατοκύριακο, ξεκαθάρισε ότι τα μέτρα που λαμβάνονται θα είναι τύπου «ακορντεόν», δηλαδή αναλόγως των επιδημιολογικών δεδομένων, ενώ τόνισε ότι η κάλυψη του 50% του τζίρου της περσινής χρονιάς επιβεβαιώνει την ορθότητα της απόφασης για επανεκκίνηση του λιανεμπορίου.

Εν κατακλείδι, με τα νέα μέτρα η αγορά δεν είναι κλειστή, οι επιχειρήσεις έχουν δυνατότητα να συνεχίζουν να αποφορτίζουν τις αποθήκες τους, ενώ μέτρα στήριξης προσφέρουν ανάσες στους επαγγελματίες, οι οποίοι πάντως διαμηνύουν πως απαιτούνται πιο γενναίες πρωτοβουλίες από την κυβέρνηση.

Είναι ενδεικτικό ότι στην εστίαση, όπου το άνοιγμα υπό τις παρούσες συνθήκες φαίνεται να μετατίθεται για τον Μάρτιο ή ακόμη αργότερα, οι επιχειρηματίες δεν καλύπτονται από τις δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών για περαιτέρω στήριξη, με αξιοποίηση κονδυλίων του ΕΣΠΑ για αγορά θερμαντικού εξοπλισμού αλλά και ειδικό πακέτο νέων πρωτοβουλιών που αναμένεται να ανακοινωθεί προσεχώς.