Από την έντυπη έκδοση
«Χάθηκε» μία στις τρεις αλυσίδες σούπερ μάρκετ το διάστημα 2010-2014, με τη μεγαλύτερη απώλεια να καταγράφεται στους μικρομεσαίους παίκτες της αγοράς. Η πλειονότητα από τα «ορφανά» δίκτυα πωλήσεων πέρασε στα χέρια ισχυρότερων παικτών που προχώρησαν σε επιθετικές εξαγορές διεκδικώντας περαιτέρω διεύρυνση της θέσης τους στην αγορά.
Την εξέλιξη αυτή, ωστόσο, ακολουθεί και ο «αναγκαίος» εξορθολογισμός της εικόνας των σημείων πώλησης από τις εξαγοράζουσες αλυσίδες, καθώς και τα καθολικά λουκέτα που μπήκαν σε κάποια καταστήματα. Ως εκ τούτου, στο τέλος του 2014 η γενική εικόνα της οργανωμένης λιανικής τροφίμων εμφανίζει αυξημένους τζίρους, αλλά σε μικρότερο αριθμό σημείων πώλησης.
Αναλυτικότερα, όπως προκύπτει από την ετήσια έκδοση «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ», η τάση συγκέντρωσης στην αγορά εντείνεται τα τελευταία χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 89 αλυσίδες που δραστηριοποιούνταν στην εγχώρια αγορά το 2010, το 2014 ο αριθμός τους υποχώρησε στις 63, από 70 το 2013.
Αξίζει να επισημανθεί ότι στην εξεταζόμενη τετραετία το μεγαλύτερο χτύπημα εμφανίζουν οι αλυσίδες με 3-5 καταστήματα, καθώς και αυτές που έχουν 11 με 15. Σύμφωνα με τα στοιχεία, στην πρώτη περίπτωση (3-5 σημεία) δραστηριοποιήθηκαν την περσινή χρονιά 20 αλυσίδες από 39 που υπήρχαν το 2010, ενώ στη δεύτερη (11-15 σημεία) το 2014 είχε παρουσία μονάχα μία αλυσίδα, από 8 το 2010.
Αντίστοιχα μειούμενος βαίνει και ο συνολικός αριθμός των καταστημάτων που λειτουργούν στην επικράτεια, με την κατηγορία των μικρών αλυσίδων (3-5 σημεία) να εμφανίζει μόνο την περσινή χρονιά απώλεια 134 καταστημάτων έναντι του 2013. Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία της έκδοσης από 2.427 καταστήματα το 2013, στο τέλος του 2014 καταμετρήθηκαν 2.293 καταστήματα.