Η αύξηση στη χρήση smartphone και οθονών αφής μέσα στα αυτοκίνητα κάνει επιτακτική τη συζήτηση για τους κινδύνους που κρύβει η απόσπαση προσοχής στη διάρκεια της οδήγησης. Ωστόσο, οι ειδικοί ασφαλείας της Volvo Cars λένε ότι οι περισπασμοί είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής και ότι η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να υποστηριχτούν οι άνθρωποι στις καθημερινές τους μετακινήσεις.
Η έρευνα της εταιρείας για την ασφάλεια και η προσέγγιση του ζητήματος μέσω της συμπεριφορικής επιστήμης υποδεικνύουν ότι η σύγχρονη τεχνολογία μέσα στο αυτοκίνητο μπορεί, εφόσον χρησιμοποιείται σωστά, να παίξει ενεργό ρόλο στη μείωση της απόσπασης προσοχής, να ενισχύσει την οδική ασφάλεια και να βοηθήσει τους ανθρώπους να γίνουν καλύτεροι και πιο συγκεντρωμένοι οδηγοί.
«Είναι εύκολο να αντιμετωπίζουμε τα τηλέφωνα και τις οθόνες ως τη μάστιγα του σύγχρονου οδηγού. Όμως είναι γενικά η ζωή που δεν βοηθά στη συγκέντρωση», δήλωσε η Μαλίν Έκχολμ (Malin Ekholm), επικεφαλής του Volvo Cars Safety Centre. «Γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι δεν χάνουν επίτηδες τη συγκέντρωσή τους, αλλά αυτό συμβαίνει. Μπορεί να έχετε καθυστερήσει στις υποχρεώσεις σας και να είστε αγχωμένοι. Ή μπορεί να οδηγείτε ύστερα από μια κακή μέρα στη δουλειά. Όλα αυτά σας επηρεάζουν ως οδηγό».
Η Μαλίν Έκχολμ έκανε, μεταξύ άλλων, τις συγκεκριμένες τοποθετήσεις στη διάρκεια μιας ειδικής διαδικτυακής εκπομπής που οργάνωσε η Volvo για την ασφάλεια αυτή την εβδομάδα. Στο πλαίσιο αυτού του πρώτου Volvo Studio Talk, το όποιο οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να παρακολουθήσουν εδώ, τόσο η ίδια όσο και άλλοι ειδήμονες σε θέματα ασφαλείας συζήτησαν για την απόσπαση προσοχής και άλλα επείγοντα ζητήματα που αφορούν την οδική ασφάλεια.
Ορισμένοι ίσως πουν ότι όσον αφορά την απόσπαση προσοχής ένα αυτοκίνητο της δεκαετίας του 1940 είναι πιο ασφαλές από τα σημερινά – άλλωστε, δεν διαθέτει οθόνη, συνδεσιμότητα για τηλέφωνο, ούτε καν ραδιόφωνο. Όμως αυτό δεν έχει σχέση με τον τρόπο που λειτουργούν σήμερα οι οδηγοί και η κοινωνία.
«Η πραγματικότητα είναι ότι άνθρωποι θέλουν να συνδέονται με τους φίλους, την οικογένειά τους, την εργασία τους και να ψυχαγωγούνται. Καθένας τους ανταποκρίνεται διαφορετικά στους περισπασμούς», ανέφερε η Μαλίν Έκχολμ. «Επομένως, θέλουμε να ασχοληθούμε με τους ανθρώπους εκεί που βρίσκονται, όχι εκεί που εμείς θα θέλαμε να είναι. Για αυτό, εστιάζουμε στο πώς η τεχνολογία θα χρησιμοποιηθεί με το σωστό τρόπο, έτσι ώστε να μπορούμε να την αξιοποιήσουμε για να σας βοηθήσουμε να είστε ασφαλείς πίσω από το τιμόνι».
Η Volvo Cars χρησιμοποιεί την τεχνολογία για να αντιμετωπίσει τους κινδύνους της απόσπασης προσοχής, κατασκευάζοντας μερικά από τα ασφαλέστερα αυτοκίνητα στον κόσμο. Για παράδειγμα, τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας με αυτόματο φρενάρισμα και υποβοήθηση τιμονιού που έχει εξελίξει η σουηδική εταιρεία είναι σχεδιασμένα για να βρίσκονται σε επιφυλακή, ώστε να βοηθούν τους οδηγούς εάν χάσουν την αυτοσυγκέντρωση τους ή αφαιρεθούν στιγμιαία.
Στο εσωτερικό του νέου πλήρως ηλεκτρικού XC40 Recharge, μία προηγμένη τεχνολογία φωνητικού ελέγχου του νέου συστήματος ψυχαγωγίας και πληροφόρησης της Volvo Cars που βασίζεται σε Android επιτρέπει στους οδηγούς να ελέγξουν τη θερμοκρασία, να ορίσουν έναν προορισμό, να επιλέξουν την αγαπημένη τους μουσική ή podcast ή απλώς να κάνουν μια τηλεφωνική κλήση – και όλα αυτά χωρίς να πάρουν τα χέρια τους από το τιμόνι.
«Χάρη στη δυνατότητα να ελέγχετε σημαντικές λειτουργίες του Volvo σας μέσω φωνητικού ελέγχου, μπορείτε να διατηρείτε τα χέρια σας στο τιμόνι και το βλέμμα σας στο δρόμο», είπε η Μαλίν Έκχολμ. «Συστήματα ενεργητικής ασφάλειας όπως το City Safety, το Run-off Road Mitigation και το Oncoming Lane Mitigation με υποβοήθησή τιμονιού μπορούν να λειτουργήσουν σαν ένα εξτρά ζευγάρι μάτια που σας προσέχουν».
Η Volvo Cars πιστεύει ότι η απόσπαση προσοχής μπορεί επίσης να αντιμετωπιστεί με in-car κάμερες και άλλους αισθητήρες που εποπτεύουν τον οδηγό. Με τη χρήση αυτών των τεχνολογιών, εάν ένας ξεκάθαρα αφηρημένος (ή υπό την επήρεια μέθης) οδηγός δεν ανταποκρίνεται στις προειδοποιητικές ενδείξεις και ρισκάρει ένα σοβαρό, ενδεχομένως θανατηφόρο, ατύχημα, το αυτοκίνητο θα μπορούσε να παρέμβει.
Αυτή η παρέμβαση θα μπορούσε να περιλαμβάνει τον περιορισμό της ταχύτητας του αυτοκινήτου, την ειδοποίηση της υπηρεσίας βοήθειας Volvo on Call και, ως τελευταίο μετρό, την ενεργή επιβράδυνση και την ασφαλή στάθμευση του αυτοκινήτου. Η Volvo Cars σχεδιάζει να εξοπλίσει με αυτές τις κάμερες τα αυτοκίνητα επόμενης γενιάς που θα βασίζονται στην ευέλικτη πλατφόρμα της εταιρείας, SPA2.