Skip to main content

VBM: Εργαλείο βελτίωσης της κερδοφορίας στις τράπεζες

Η εφαρμογή του Value Based Management απαιτεί εκπαίδευση του προσωπικού και μπορεί να συναντήσει αντιστάσεις στην αλλαγή

Τoυ Γιώργου Πουλόπουλου, εταίρου και επικεφαλής Τομέα Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών της ΕΥ Ελλάδος

ΠΡΙΝ ΑΠΟ δεκαετίες, οι τράπεζες -όπως και πολλές επιχειρήσεις- βασίζονταν κυρίως στη διαίσθηση, την εμπειρία και το ένστικτο της διοίκησης για τη λήψη αποφάσεων.

Όμως, σήμερα, η τραπεζική είναι πιο πολύπλοκη και πιο ρυθμιζόμενη, ιδιαίτερα μετά τη διεθνή χρηματοοικονομική κρίση του 2008.

Οι απαιτήσεις της αγοράς και το εποπτικό πλαίσιο έχουν ενισχύσει την ανάγκη για τεκμηριωμένη λήψη αποφάσεων με βάση δεδομένα, ενώ οι τεχνολογίες πληροφορικής και η πρόσβαση σε πληροφόρηση, έχουν καταστήσει δυνατή τη μέτρηση κάθε πτυχής της λειτουργίας μιας τράπεζας.

Σήμερα, καμία σοβαρή απόφαση δεν μπορεί να βασιστεί αποκλειστικά στη διαίσθηση – απαιτούνται δεδομένα και σχετικά KPIs.

ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΑ, στον σημερινό ανταγωνιστικό χρηματοπιστωτικό τομέα, οι τράπεζες αντιμετωπίζουν συνεχώς την πρόκληση της βελτίωσης της κερδοφορίας τους και της μεγιστοποίησης της αξίας για τους μετόχους τους.

Η ψηφιακή μεταρρύθμιση, η ανάλυση των προτιμήσεων των πελατών και η ανάπτυξη νέων προϊόντων, είναι μερικές από τις στρατηγικές που χρησιμοποιούν.

Ωστόσο, μία από τις  αποτελεσματικές προσεγγίσεις είναι η εφαρμογή του Value Based Management (VBM), που επικεντρώνεται στη δημιουργία αξίας και στη στρατηγική λήψη αποφάσεων.

Η ΧΡΗΣΗ ενός performance management system, όπως το VBM, είναι κρίσιμη για την αποτελεσματική λειτουργία μιας τράπεζας.

Το VBM είναι μία στρατηγική προσέγγιση που χρησιμοποιεί μετρήσεις και δείκτες σχετικούς με την αξία, για να καθοδηγήσει τις αποφάσεις των επιχειρήσεων.

Επιτρέπει την παρακολούθηση και αξιολόγηση της απόδοσης των διάφορων τμημάτων και προϊόντων/υπηρεσιών, είτε αφορούν δάνεια είτε καταθέσεις, βοηθώντας στην κατανόηση των περιοχών που χρειάζονται βελτίωση.

Η διαχείριση κινδύνου είναι, επίσης, ένα κρίσιμο στοιχείο. Ένα performance management system βοηθά στην παρακολούθηση και ανάλυση των κινδύνων που σχετίζονται με τις χρηματοοικονομικές δραστηριότητες, διασφαλίζοντας τη σταθερότητα και τη βιωσιμότητα της τράπεζας.

Επιπρόσθετα, προωθεί τη διαφάνεια και την υπευθυνότητα, μειώνοντας το ρίσκο των λαθών, επιτρέπει την εσωτερική σύγκριση απόδοσης μεταξύ μονάδων και ευθυγραμμίζει τα κίνητρα των στελεχών με τη στρατηγική της τράπεζας.

Στρατηγική Προσέγγιση του VBM

Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ εστίαση του VBM προσαρμόζει τις επιχειρηματικές στρατηγικές ώστε να μεγιστοποιούν την αξία για τους μετόχους. Ένα από τα βασικά στοιχεία του VBM είναι η δημιουργία P&L σε επίπεδο πελάτη και προϊόντος, που συγκεντρώνονται σε Κέντρο Κέρδους, ώστε να αξιολογείται ποιοι πελάτες και ποια προϊόντα δημιουργούν οικονομική αξία στην τράπεζα, και ποιοι όχι.

Η κερδοφορία μπορεί να μετρηθεί με διάφορους τρόπους: οι δύο πιο σημαντικές μέθοδοι είναι το Economic Value Added (EVA) και το RiskAdjusted Return on Capital (RAROC).

Το EVA εστιάζει στη δημιουργία αξίας, ενώ το RAROC εστιάζει στην προσαρμογή της απόδοσης με βάση τον κίνδυνο. Η επιλογή μεταξύ τους εξαρτάται από τους στόχους και τις στρατηγικές της τράπεζας.

Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ του VBM προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα. Διευκολύνει τη σωστή λήψη αποφάσεων μέσω καλύτερης κατανόησης των παραγόντων κόστους. Η κερδοφορία και οι ζημίες σε επίπεδο προϊόντος/υπηρεσίας παρέχουν μια καλύτερη εικόνα της κερδοφορίας εντός του χαρτοφυλακίου προϊόντων/υπηρεσιών.

ΠΑΡΑ τα πλεονεκτήματα του VBM, υπάρχουν προκλήσεις που πρέπει να αναγνωριστούν. Η εφαρμογή του απαιτεί εκπαίδευση του προσωπικού και μπορεί να συναντήσει αντιστάσεις στην αλλαγή.

Επιπλέον, η σωστή συλλογή και ανάλυση δεδομένων είναι κρίσιμη για την επιτυχία της σωστής και αποτελεσματικής χρήσης ενός VBM συστήματος.

Σχεδίαση και υλοποίηση

Η EY ΚΑΙ Ο ΒΡΑΧΙΟΝΑΣ υπηρεσιών εταιρικής στρατηγικής της, η EY-Parthenon προσφέρουν εξειδικευμένη υποστήριξη σε τράπεζες για την εγκατάσταση και βελτίωση του VBM, μέσω της σχεδίασης και υλοποίησης ενός πλαισίου VBM, της ανάλυσης υφιστάμενων αντίστοιχων συστημάτων, καθώς και της εκπαίδευσης και υποστήριξης για την κατανόηση και εφαρμογή του VBM, διασφαλίζοντας ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι είναι κατάλληλα εκπαιδευμένοι.

Η ΚΕΡΔΟΦΟΡΙΑ μίας τράπεζας μπορεί να βελτιωθεί σημαντικά με τη χρήση του Value Based Management.

Μέσω στρατηγικής εστίασης, αξιολόγησης απόδοσης, διαχείρισης κόστους και βελτίωσης προϊόντων και υπηρεσιών, οι τράπεζες μπορούν να ενισχύσουν την κερδοφορία τους.

Το VBM προάγει τη διαφάνεια και την επικοινωνία, διευκολύνοντας τη συνεργασία μεταξύ των τμημάτων και την επίτευξη των στόχων κερδοφορίας.

Μέσω της εφαρμογής του VBM, η τράπεζα μπορεί να αναγνωρίσει και να επικεντρωθεί σε τομείς που προσφέρουν μεγαλύτερη αξία, βελτιώνοντας, έτσι, την κερδοφορία της και δημιουργώντας αξία για τους μετόχους της.