Skip to main content

Ελλάδα – Ιαπωνία: 70 χρόνια αγαστής και ανέφελης συνεργασίας

Οι Έλληνες εφοπλιστές γιορτάζουν την επέτειο από την πρώτη παραγγελία σε ιαπωνικό ναυπηγείο το 1952

Τη σφραγίδα τους στην ανάπτυξη της ιαπωνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, έβαλαν οι Έλληνες εφοπλιστές.

Φέτος συμπληρώνονται 70 χρόνια από την πρώτη ναυπήγηση πλοίου ελληνικών συμφερόντων στην Ιαπωνία. Η άνευ προηγουμένου ελληνική ναυτιλιακή παρουσία στα ιαπωνικά ναυπηγεία οδήγησε στη σύσφιγξη των διμερών σχέσεων Ελλάδας-Ιαπωνίας και σε μια πρωτόγνωρη επιχειρηματική συνεργασία. Η συνεργασία αυτή, εκκινώντας το 1952, στο πλαίσιο της επέκτασης του ελληνικού και ελληνόκτητου εμπορικού στόλου, οδήγησε σε μια στενή σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο ναυτιλιακών κοινοτήτων. Για την απανταχού ελληνική εφοπλιστική κοινότητα, η επανασύσταση και η διεθνής εδραίωση της ιαπωνικής ναυπηγικής βιομηχανίας μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν μια μοναδική ευκαιρία, αφού οι τιμές ήταν πολύ ανταγωνιστικές σε σχέση με την ευρωπαϊκή τότε κραταιά ναυπηγική βιομηχανία, αλλά και η ποιότητα κατασκευής των πλοίων ήταν εξαιρετική.

Αλληλοστήριξη

Αντίστοιχα, όμως, και η ιαπωνική ναυπηγική βιομηχανία θα ήταν πολύ δύσκολο να σταθεί στα πόδια της χωρίς τη σταθερή προτίμηση μεγάλου μέρους της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας. Η εμπιστοσύνη που επέδειξαν οι Έλληνες εφοπλιστές με τις παραγγελίες τους όχι μόνο συνέβαλε τα μέγιστα στην ανασυγκρότηση της ιαπωνικής ναυπήγησης τα μεταπολεμικά χρόνια, αλλά συνεπακόλουθα βοήθησε τους Ιάπωνες ναυπηγούς, μηχανικούς και τεχνίτες να αποκτήσουν εμπειρία και εξειδίκευση στον σχεδιασμό πλοίων τελευταίας τεχνολογίας. Μάλιστα, όπως τονίστηκε κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της έκθεσης Maru (κύκλος στα ιαπωνικά) που διοργανώνουν τα Ναυτικά Χρονικά, υπό την αιγίδα της πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Ελλάδα και φιλοξενείται από τη 15η μέχρι και την 21η Δεκεμβρίου 2022 από τους Νικόλα και Κατερίνα Λυκιαρδοπούλου, στο κτίριο AMALIAS 36, τα ναυπηγεία ήταν ίσως η μόνη βαριά βιομηχανία της Ιαπωνίας που δεν είχαν υποστεί πλήγματα οι εγκαταστάσεις, μετά το τέλος του πολέμου.

Στην έκθεση, που φιλοξενεί εκθέματα από την παρουσία των Ελλήνων στα ιαπωνικά ναυπηγεία από τις αρχές της δεκαετίας του ’50, βρίσκονται μεταξύ άλλων και στοιχεία για το πρώτο δεξαμενόπλοιο Δυτικών που κατασκευάστηκε στη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου. Ήταν ακριβώς 70 χρόνια πίσω, όταν το Tini, ένα δεξαμενόπλοιο 19.000 τόνων, καθελκύστηκε από τα ναυπηγεία Hitachi, Shakurajima για λογαριασμό του ελληνικού ναυτιλιακού οίκου Carras (Hellas).

Στα εγκαίνια της έκθεσης η κ. Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, μεταξύ άλλων ανέφερε τα εξής: «Η υπερηφάνεια και η ιστορία είναι δύο αξίες που ενώνουν τους Ιάπωνες και τους Έλληνες. Πιστεύω ότι τα κοινά μας πεδία δράσης θα διατηρηθούν και θα ακμάσουν ακόμη περισσότερο στο μέλλον».

Ο πρέσβης της Ιαπωνίας στην Ελλάδα, Nakayama Yasunori, δήλωσε: «Η συνεισφορά των Ελλήνων στην ανάκαμψη της ιαπωνικής ναυπηγικής βιομηχανίας μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ήταν καθοριστική. Βρισκόμαστε σήμερα εδώ για να γιορτάσουμε την επέτειο 70 ετών από την πρώτη παραγγελία των Ελλήνων στα ιαπωνικά ναυπηγεία. Εύχομαι η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα να συνεχίσει να ευδοκιμεί και η συνεργασία Ιαπωνίας Ελλάδας να ενισχυθεί περαιτέρω».

Διπλός στόχος

Παράλληλα, η κ. Κατερίνα Λυκιαρδοπούλου καλωσόρισε εκ μέρους της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου και αναφέρθηκε στους στενούς δεσμούς που διατηρούν με την Ιαπωνία από τις αρχές του 1950, ενώ ο δρ. Ηλίας Μπίσιας, διευθυντής των Ναυτικών Χρονικών, σημείωσε κατά τη διάρκεια του χαιρετισμού του τα εξής: «Ο στόχος της συγκεκριμένης έκθεσης είναι διπλός: Από τη μία πλευρά να φέρουμε το κοινό σε επαφή με την πολυετή σχέση της ελληνικής και ιαπωνικής ναυτιλίας, αλλά και ευρύτερα των ναυτιλιακών κοινοτήτων των δύο χωρών. Από την άλλη, να φέρουμε στη δημοσιότητα, για όλους όσοι ενδιαφέρονται για την ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας, το υλικό του αρχείου του περιοδικού των Ναυτικών Χρονικών το οποίο δημοσιεύεται από το 1931». Την εκδήλωση χαιρέτισε επίσης, εκ μέρους των χορηγών, o κ. Στέφανος Αγγελάκος, επικεφαλής της Angelakos (Hellas) S.A.

Το «παρών» στην εκδήλωση έδωσαν επίσης ο πρόεδρος της Intercargo Δημήτριος Φαφαλιός, ο πρόεδρος του Greek Shipping Co-operation Committee Χαράλαμπος Φαφαλιός, ο γ.γ. του υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής δρ Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, ο κ. Πάνος Κουρκουντής, πρόεδρος της MARTECMA, η κ. Ελένη Πολυχρονοπούλου, πρόεδρος της HEMEXPO, καθώς και μέλη της ναυτιλιακής κοινότητας.