Skip to main content

Ξεκινά η διαδικασία αδειοδότησης του Εμπορευματικού Κέντρου

Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]

Επισήμως δεν έχει ακόμα καθοριστεί από πλευράς κυβέρνησης και ΤΑΙΠΕΔ ποιοι τομείς-χρήσεις θα αποτελέσουν το αντικείμενο παραχωρήσεων στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, εκτιμάται όμως από τη διοίκησή του αλλά και με βάση την κοινή λογική ότι αυτές καταρχήν μπορούν να αφορούν τον τομέα της κρουαζιέρας και των καταφυγίων σκαφών, μαζί με την υπό κατασκευή μαρίνα.

Το σίγουρο είναι πάντως πως η Ηγουμενίτσα μαζί με την Αλεξανδρούπολη, σύμφωνα με επανειλημμένες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών τους τελευταίους μήνες, θα έχουν τη χρονική προτεραιότητα και θα αποτελέσουν τη «ναυαρχίδα» των παραχωρήσεων στα ελληνικά περιφερειακά μνημόνια, όπως προβλέπει και το πρόγραμμα της πολύ πρόσφατης τέταρτης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος από τους θεσμούς.

Στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας έχει εξάλλου ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος των  εργασιών της Β’ επενδυτικής φάσης και βρίσκεται σε εξέλιξη η υλοποίηση των έργων της Γ1’ φάσης, η οποία αφορά το εμπορικό τμήμα του λιμένα και ξεπερνά τα 45 εκατ. ευρώ. Το 2017, σύμφωνα με τον κ. Νταή, εκτιμάται ότι ο κύκλος εργασιών του λιμανιού της Ηγουμενίτσας ήταν ανοδικός, ξεπερνώντας τα 6 εκατ. ευρώ και ότι τα κέρδη κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά, δηλαδή στο επίπεδο του 1,7 εκατ. ευρώ, και για το 2018 αναμένεται περαιτέρω άνοδος μεγεθών.

Όπως αναφέρει σχετικά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΗΓ Α.Ε., Ανδρέας Νταής, έχει κατατεθεί ο φάκελος για αδειοδότηση της μαρίνας της Ηγουμενίτσας, ενώ εκτιμά ότι εντός του Ιουνίου θα κατατεθεί και ο αντίστοιχος φάκελος αδειοδότησης για το Εμπορευματικό Κέντρο Ηγουμενίτσας και ταυτόχρονα προχωρούν και διευθετούνται διαδικαστικά και τεχνικά ζητήματα για το Εμπορευματικό Κέντρο, που πρέπει να προχωρήσουν ταυτόχρονα με τη διαδικασία αδειοδότησης.

Το εμπορευματικό κέντρο/επιχειρηματικό πάρκο Ηγουμενίτσας υλοποιείται μέσω του έργου ADRI-UP. Στόχος του έργου είναι η αύξηση της προσβασιμότητας του διαδρόμου Αδριατικής-Ιονίου, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στη συνοχή και την ενσωμάτωση της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων με την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη και είναι ενταγμένο στον τομέα χρηματοδότησης «Συνδέοντας την Ευρώπη» – CEF της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με συνολικό προϋπολογισμό 23 εκατ., εκ των οποίων στο ελληνικό σκέλος αναλογούν 12 εκατ. ευρώ.

Το έργο προβλέπει:

  • Κατασκευή επιχειρηματικού πάρκου/ εμπορευματικού κέντρου Ηγουμενίτσας και κατασκευή της οδικής σύνδεσης του κέντρου με την Εγνατία Οδό και κατ’ επέκταση με το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
  • Μελέτες για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και την ανάπτυξη νέου τερματικού σταθμού για πλοία Ro-Ro/ Ro-Pax στο λιμάνι της Ανκόνα.
  • Αναδιάρθρωση της αποβάθρας VI στο λιμάνι της Τεργέστης.
  • Βελτίωση της σιδηροδρομικής υποδομής στο εμπορευματικό κέντρο «Interporto di Trieste».

Η παρέμβαση στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας αφορά την ανάπτυξη ενός διπολικού εμπορευματικού κέντρου εντός της περιφέρειας της Θεσπρωτίας, μεταξύ των οποίων μία περιοχή εντός της ζώνης του λιμένα της Ηγουμενίτσας και η άλλη στην περιοχή που καταλαμβάνεται σήμερα από το Βιοτεχνικό Πάρκο Θεσπρωτίας (περιοχή Γκρίκα, Δήμος Σουλίου). Το Εμπορευματικό Κέντρο Ηγουμενίτσας θα εξυπηρετήσει τις εμπορευματικές ροές από και προς τις περιοχές της Αδριατικής που ο λιμένας συνδέει, αλλά και θα ενισχύσει περαιτέρω τη βιωσιμότητα και την αποτελεσματικότητα του εκάστοτε θαλάσσιου διαδρόμου που είτε ξεκινά είτε διέρχεται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.

Το εν λόγω έργο παρουσιάστηκε πρόσφατα από τη διοίκηση του ΛΗΓ σε συνέδριο στη Σικελία, ενώ επίσης θα αποτελέσει το αντικείμενο διημερίδας που θα πραγματοποιηθεί στην Ηγουμενίτσα στις 21 και 22 Ιουνίου, μαζί με το σχέδιο για την εφοδιαστική αλυσίδα από τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι το Μπάρι και την Ανκόνα (βελτίωση των διαδικασιών αναφορικά με τις θαλάσσιες μεταφορές και τις  διατροπικές συνδέσεις με την ενδοχώρα, στο πλαίσιο των λειτουργιών της εφοδιαστικής αλυσίδας).

Στρατηγικός στόχος της διοίκησης του ΟΛΗΓ, καταλήγει ο κ. Νταής, είναι η εδραίωση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας ως σημαντικού κόμβου συνδυασμένων μεταφορών και κέντρου διαμετακόμισης για εμπορευματικές μεταφορές μεταξύ της Ε.Ε. και της Μέσης Ανατολής.