Skip to main content

Στη «γραμμή αφετηρίας» οι παραχωρήσεις χρήσεων – υπηρεσιών

Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
 
Από πλευράς τόσο ΤΑΙΠΕΔ, όσο και του υπουργού Ναυτιλίας κ. Κουρουμπλή έχει κατ’ επανάληψη επισημανθεί το τελευταίο διάστημα ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όπως και της Ηγουμενίτσας, θα είναι τα πρώτα από τα περιφερειακά λιμάνια που θα περάσουν στην αφετηρία των παραχωρήσεων χρήσεων και υπηρεσιών.

Στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μάλιστα, όταν γράφονται αυτές οι γραμμές, θεωρείται θέμα ημερών η επίσκεψη αρμοδίων στελεχών που θα επιμεληθούν του σχετικού διαγωνισμού που θα «τρέξει» από το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ επίκειται επίσης συνάντηση της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης με τον πρέσβη των ΗΠΑ για συζήτηση επί του αμερικανικού ενδιαφέροντος για το λιμάνι.

Η τοποθέτηση των Αμερικανών εξάλλου στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που έχει προ πολλού προαναγγελθεί από τον πρέσβη των ΗΠΑ, θεωρείται γεωστρατηγικής σημασίας, λόγω της γεωγραφικής θέσης της περιοχής και της εξέλιξής της σε ενεργειακό «σταυροδρόμι» και κόμβο (αγωγός TAP, τερματικό LNG κ.ο.κ.), αλλά και της ήδη προηγηθείσας εισόδου στη λιμενική αγορά της χώρας μας δύο διεθνούς βεληνεκούς κινεζικών εταιρειών, της Cosco στον ΟΛΠ και της China Merchants Port Holding Company Ltd (CMPorts) στον ΟΛΘ, η οποία είναι μειοψηφικός μέτοχος (49%) της Terminal Link SAS, μίας εκ των τριών εταίρων της κοινοπραξίας των επενδυτών που έχει εξαγοράσει το 67% του ΟΛΘ.

Κατά πληροφορίες, αναμένεται ότι θα «οδεύσει» προς αξιοποίηση ο τομέας «Συνδυασμένες Μεταφορές-Logistics Center» (διακίνηση Χύδην Φορτίων και Containers με Logistic Center), δηλαδή η παραχώρηση της προβλήτας του ΣΕΜΠΟ με την ανατολική ζώνη του λιμένα-έκταση περίπου 400 στρεμμάτων  για διακίνηση φορτίων, Ελεύθερη Τελωνειακή Ζώνη (σ.σ.: αν εγκριθεί το σχετικό αίτημα) και υποδομές στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Σύμφωνα εξάλλου με τις εκτιμήσεις τόσο της διοίκησης του ΟΛΑ όσο και της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, υπάρχει γενικότερα έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στην Αλεξανδρούπολη προωθεί και η ΓΑΙΑΟΣΕ και σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στις 23 Μαΐου στο γραφείο του δημάρχου Βαγγέλη Λαμπάκη, με τη συμμετοχή του διευθύνοντος συμβούλου της ΓΑΙΑΟΣΕ Θανάση Σχίζα και του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ), Χρήστου Δούκα, ο κ. Σχίζας ανέφερε πως για την Αλεξανδρούπολη ο σχεδιασμός είναι μέχρι τέλος του 2018 να έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, ούτως ώστε μέσα στο 2019, στο πρώτο εξάμηνο, «να κατορθώσουμε να υπάρχει ο επενδυτής, αν υπάρχει ενδιαφέρον και να δρομολογηθούν οι εργασίες για να ξεκινήσει και αυτό το εμπορευματικό κέντρο». Αναφερόμενος, δε, στις δυσκολίες από ιδιοκτησιακά θέματα που αφορούν το λιμάνι και τη διαχείρισή του από το ΤΑΙΠΕΔ, σημείωσε πως δήμος, ΟΛΑ και ΓΑΙΑΟΣΕ είναι σε μια κοινή γραμμή πλεύσης για το πώς θα πρέπει να γίνει αυτό το εμπορευματικό κέντρο. Στην ίδια σύσκεψη ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΑ, Χρήστος Δούκας, τόνισε την αναγκαιότητα ενιαίας αντιμετώπισης της σιδηροδρομικής αναβάθμισης, της αξιοποίησης του λιμένος στο κομμάτι των συνδυασμένων μεταφορών και του θαλάσσιου τουρισμού και του εμπορευματικού κέντρου στην Αλεξανδρούπολη.

Στο μεταξύ, η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης έχει σε εξέλιξη ένα τεχνικό πρόγραμμα, που, όπως τονίζει ο κ. Δούκας, συνδέει το λιμάνι με την επιχειρηματικότητα. Αυτό αφορά μεταξύ άλλων σύγχρονα μέσα φορτοεκφόρτωσης και νέες ανωδομές σε αποθηκευτικούς χώρους, ψυκτικούς θαλάμους κ.ο.κ., «για να στηρίξουμε», όπως τονίζει ο κ. Δούκας, «τη δημιουργία ενός Κέντρου Agrologistics». Οι σχετικές συζητήσεις, σύμφωνα με τον κ. Δούκα, εξελίσσονται θετικά και επί του παρόντος εκπονείται το οριστικό πλάνο μελετών, ενώ έχει βρεθεί χρηματοδότηση και χρειάζεται πλέον ωριμότητα μελετών. Ο προϋπολογισμός του εγχειρήματος είναι της τάξης των 7-8 εκατ. ευρώ (μαζί με τον εξοπλισμό και τους αποθηκευτικούς χώρους).

Βασική δράση που βρίσκεται επίσης σε εξέλιξη στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα πάντοτε με τον κ. Δούκα, είναι η εφαρμογή του Κώδικα Ασφαλείας (εναρμόνιση του λιμανιού με τις απαιτήσεις και τα διεθνή πρότυπα ασφάλειας του κώδικα ISPS).