Skip to main content

Το ελληνικό yachting συνεισφέρει τα μέγιστα στο ΑΕΠ της χώρας

Του Αντώνη Στελλιάτου
Ο κ. Αντώνης Στελλιάτος είναι πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ).

Η Ένωση Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) μετράει 39 χρόνια παρουσίας στον χώρο το ελληνικού τουρισμού. Ιδρύθηκε το έτος 1974 και είναι Επαγγελματική Ένωση μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, στην οποία είναι εγγεγραμμένοι ως μέλη πλοιοκτήτες 5.000 και πλέον επαγγελματικών τουριστικών σκαφών. Ιστιοπλοϊκών, catamaran, μηχανοκίνητα άνευ πληρώματος μέχρι 24 μ., μηχανοκίνητα με πλήρωμα 6-15 άτομα και mini κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας 49 ατόμων.

Η Ένωση παρακολουθεί όλες τις σχετικές με το αντικείμενο εξελίξεις στο υπουργείο Ναυτιλίας, το υπουργείο Τουρισμού, τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, το υπουργείο Οικονομικών, τις αρμόδιες Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε άλλους φορείς της πολιτείας, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, άλλες Ενώσεις και Επιμελητήρια καθώς και διεθνείς Οργανισμούς και παρεμβαίνει όπου απαιτείται για τη χάραξη της σωστής πολιτικής.

Το ελληνικό yachting συνεισέφερε στην ελληνική οικονομία μέχρι το 2008 το 3,2% από το 18% που συνεισέφερε ο τουρισμός στο ΑΕΠ.

Μετά την οικονομική κρίση του Σεπτέμβρη του 2008 που επηρέασε την παγκόσμια οικονομία και μέχρι το 2016, οι ναυλώσεις των επαγγελματικών σκαφών ήταν σε τελείως απογοητευτικά επίπεδα. Η περσινή χρονιά ήταν κάπως ενθαρρυντική και το 2018 φαίνεται να είναι πολλά υποσχόμενη χρονιά όσον αφορά τις ναυλώσεις. Καλύτερη φαίνεται για τα ιστιοπλοϊκά και τα catamaran. Ελπίζουμε η χρονιά αυτή να οδηγήσει στην εκτόξευση του ελληνικού τουρισμού και το ελληνικό yachting να φτάσει σε επίπεδο που θα βοηθήσει ξανά την ελληνική οικονομία.

Έχουμε το καλύτερο προϊόν παγκοσμίως με 5.000 νησιά και βραχονησίδες και το κάθε νησί διαφορετικό από το άλλο. Όλα αποπνέουν αέρα Ελλάδας. Φεύγεις από το Αιγαίο και πας στο Ιόνιο και έχεις την αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε άλλη χώρα. Μοναδικές κλιματολογικές συνθήκες, ιδιαίτερη κουλτούρα, ήθη και έθιμα. Σε όποιο πέλαγος και να πλεύσεις αναπνέεις πολιτισμό και Ιστορία. Μοναδικά παγκοσμίως! Και τελική επιβράβευση η εξαιρετική φιλοξενία που μόνο ο Έλληνας ξέρει να προσφέρει.

Η Ελλάδα μας είναι η πιο ελκυστική χώρα για yachting και θαλάσσιο τουρισμό. Όλα τα υπό ξένη σημαία σκάφη και οι ναυλωτές τους επιθυμούν να επισκεφτούν τη χώρα μας για να απολαύσουν αυτή τη μοναδική εμπειρία.

Παρ’ όλα αυτά το καλοκαίρι του 2017 τα περισσότερα σκάφη με ξένη σημαία δεν εφάρμοσαν την ελληνική νομοθεσία, με αποτέλεσμα να σημειωθούν πολλές παραβάσεις εις βάρος των ελληνικών επαγγελματικών σκαφών και κατ’ επέκταση της ελληνικής οικονομίας. Το υπουργείο Ναυτιλίας και το Λιμενικό με τη σειρά του αξίζουν συγχαρητήρια για την προσπάθεια που κατέβαλαν και καταβάλλουν για να προστατέψουν τα ελληνικά επαγγελματικά σκάφη.

Για να μην υπάρξουν παρερμηνείες, ως πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ αναφέρω ότι μέλημά μας είναι να κάνουμε την Ελλάδα ένα παγκόσμιο κέντρο yachting. Αυτό σημαίνει ότι οι νόμοι που αφορούν την επαγγελματική λειτουργία των ξένων σκαφών στην Ελλάδα θα πρέπει να είναι πιο ευέλικτοι, οι διαδικασίες να γίνονται με απλούστερο τρόπο και έτσι να εξυπηρετούνται και τα σκάφη αυτά, πάντα στηριζόμενοι στη νομιμότητα και δίνοντας ώθηση στην ελληνική οικονομία (ΦΠΑ ναυλοσυμφώνων, φόροι και ό,τι άλλο πληρώνει το αντίστοιχο ελληνικό σκάφος).

Είμαι σίγουρος ότι εάν ταξιδέψατε στο Βορειοανατολικό Αιγαίο και τα Δωδεκάνησα, δεν είδατε τη γαλανόλευκη σημαία να κυματίζει παρά μόνο σε Λιμεναρχεία, Περιφέρεια και Δημαρχεία. Το Λιμενικό Σώμα είχε αρκετή δουλειά με τα παράνομα σκάφη με κόκκινη σημαία.

Πρόσφατα δημοσιεύτηκαν σε διάφορα sites και εφημερίδες διάφορα άρθρα, ένα εξ αυτών με τίτλο «Εισβολή 1.000 τουριστικών σκαφών ετοιμάζουν οι Τούρκοι στο Αιγαίο το Καλοκαίρι». 

Τι σημαίνει αυτό; 
Απλά! Οι γείτονές μας αλλάζουν τα πιστοποιητικά των σκαφών τους και ειδικά στις γουλέτες, και από επαγγελματικά τα ονομάζουν «Παραδοσιακά Σκάφη Πρωτόγονης Κατασκευής» και στα αγγλικά τα αποδίδουν με τον όρο «Primitive Boats». Δηλαδή τα κάνουν ιδιωτικά.

Στόχος τους από εδώ και πέρα είναι φέροντας τον τίτλο αυτό, ως ιδιωτικά, να αποφεύγουν τις επιθεωρήσεις αξιοπλοΐας τους στα πλαίσια του Μνημονίου των Παρισίων. Με πλοίαρχο τον υποτιθέμενο «Πλοιοκτήτη» σκοπεύουν να επιβιβάζουν ως ιδιωτικό πλέον τους (επίσης) υποτιθέμενους «Φίλους» του ουσιαστικά ανύπαρκτου Πλοιοκτήτη-Ναύλου!

Ως επέκταση αυτού:
1) Παραδοσιακά ή πρωτόγονα ή ιδιωτικά δεν αναγνωρίζονται από την ελληνική νομοθεσία. Παραδοσιακά θεωρούνται μόνο τα σκάφη με πιστοποίηση του υπουργείου Πολιτισμού που φτιάχνονται στο Πέραμα, στην Κοιλάδα και τη Σύρο από τα χέρια των Ελλήνων καραβομαραγκών, που δυστυχώς ως επάγγελμα πλέον αρχίζει να αφανίζεται. 
2) Το ελληνικό Λιμενικό Σώμα θα έχει πάρα, πάρα πολλή δουλειά και δύσκολη δουλειά.

Η Ελλάδα μας είναι, για όσους δεν το έχουν καταλάβει, θείο δώρο για θαλάσσιο τουρισμό και yachting. Ας συνεργαστούμε όλοι μαζί, πλοιοκτήτες, πληρώματα, ναυλομεσίτες, ναυτικοί πράκτορες, μαρίνες, ναυπηγεία και τα συναρμόδια υπουργεία (Ναυτιλίας, Τουρισμού, Οικονομικών). Με έναν σκοπό. Να γίνει η Ελλάδα μας Κέντρο Παγκοσμίου Yachting. 
Όταν οι Έλληνες είμαστε ενωμένοι μπορούμε να πετύχουμε τα πάντα.