Skip to main content

Το νέο υπόδειγμα τουριστικού προϊόντος

Από την έντυπη έκδοση 

Του Μανώλη Αλιφιεράκη 
Προέδρου του Επιμελητηρίου Ηρακλείου

Με υψηλές πληρότητες και πολύ καλές ροές, που προσεγγίζουν και ενίοτε ξεπερνούν εκείνες του 2019, κινείται η φετινή τουριστική σεζόν για την Κρήτη. Βάσει των στοιχείων που κοινοποιήθηκαν από τον αερολιμένα Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», για παράδειγμα, τον Ιούνιο οι αφίξεις εξωτερικού ανήλθαν σε 542.820 – ελαφρώς λιγότερες από τις 543.179 αφίξεις τον ίδιο μήνα του 2019 (χωρίς όμως τους Ρώσους και Ουκρανούς τουρίστες που ξεπέρασαν τους 65.000 τον Ιούνιο του 2019).

Αντίστοιχα οι πληρότητες τον Αύγουστο εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν το 96%. Κατά συνέπεια οι προβλέψεις διαγράφονται ενθαρρυντικές, ενώ ο τουριστικός τομέας δείχνει να ξαναπαίρνει τη θέση του ως η βαριά βιομηχανία της Κρήτης, με τις όποιες επιφυλάξεις και αστερίσκους μετά από δύο χρόνια πανδημίας και με μια ενεργειακή κρίση (και έναν πόλεμο) σε εξέλιξη

Η νέα πραγματικότητα που δημιουργείται θέτει νέες προκλήσεις. Επιβάλλει ένα νέο υπόδειγμα τουριστικού προϊόντος, για το οποίο πρέπει να συνεργαστούν η πολιτεία και οι επιχειρήσεις. Εδώ στην Κρήτη αυτό είναι ακόμα πιο φανερό και επιβεβλημένο, καθώς το νησί έχει μείνει πίσω στην ανάπτυξη βασικών υποδομών (ΒΟΑΚ, διεθνές αεροδρόμιο Καστελλίου κ.λπ.) και είναι κατά κύριο λόγο μια κλειστή αγορά με όλα τα «μειονεκτήματα» της νησιωτικότητας.

Η πολιτεία, λοιπόν, πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες για άμβλυνση της εποχικότητας και για την προσέλκυση πιο ποιοτικών επισκεπτών. Χαρακτηριστικά, με δράσεις regional marketing, με κίνητρα για επενδύσεις, αλλά κυρίως με την αναβάθμιση και βελτίωση των υποδομών που σχετίζονται με τον τουρισμό. Την εικόνα που βλέπει ο επισκέπτης όταν πρωτοέρχεται στη χώρα μας.

Οι επιχειρήσεις από την άλλη πρέπει να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους, αξιοποιώντας τις τεχνολογίες πληροφορικής και υιοθετώντας μια πιο ψηφιακή λειτουργία. Η στροφή προς την αυτοπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας είναι μονόδρομος για να αντεπεξέλθουν στο αυξημένο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας, όπως μονόδρομος είναι και η στροφή στον αειφόρο τουρισμό (sustainable tourism).

Πρέπει να σχεδιάσουν σύγχρονα πακέτα, οικονομικά και εύληπτα, που θα μπορούν να αγοραστούν από τους επισκέπτες στοχεύοντας στις ιδιαιτερότητές τους ως ξεχωριστά target group, συνδέοντας νέα προγράμματα με δραστηριότητες αγροτουρισμού ή το city break. Και φυσικά να διατηρήσουν σύγχρονες τουριστικές υποδομές και υψηλή ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες όπως γίνεται λίγο πολύ σήμερα

Τελικά, για να καταφέρουμε ο τουρισμός να πάει ακόμα πιο μπροστά, πρέπει να καταφέρουμε να αξιοποιήσουμε όλα τα μέρη που απαρτίζουν το τουριστικό, παραγωγικό και διατροφικό μας μωσαϊκό. Στην Κρήτη το ευτύχημα είναι ότι το τουριστικό προϊόν είναι ιδιαίτερα πλούσιο και αποτελείται τόσο από άυλους όσο και υλικούς πόρους, οι οποίοι, παρά τις όποιες αδυναμίες και τα προβλήματα, εξακολουθούν να το καθιστούν ιδιαίτερο και μοναδικό.

Το Επιμεληττήριό μας έχει αναλάβει μια σειρά πρωτοβουλιών και δράσεων σε αυτήν την κατεύθυνση, προκειμένου να συμβάλουμε από τη δική μας πλευρά, το δικό μας μετερίζι στη στήριξη αυτού του τουριστικού μας προϊόντος. Στην υποστήριξη αυτού του νέου υποδείγματος.

Η βασική μας προσπάθεια είναι να επικοινωνηθεί ως τουριστικό ρεύμα όλος ο παραγωγικός, γαστρονομικός και πολιτισμικός θησαυρός μας. Παράδειγμα αποτελεί το «Παγκρήτιο Forum», μια δράση προώθησης των κρητικών προϊόντων στα κρητικά ξενοδοχεία και στα δίκτυα διανομής, το οποίο μέτρησε φέτος τη δέκατη διοργάνωσή του – και μάλιστα φέτος η διεξαγωγή του «μεταφέρθηκε» στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας (ΟΑΚΑ) και έπεται συνέχεια. Το σκεπτικό είναι να συνδεθεί παραγωγικά ο τουρισμός με την αγροτική παραγωγή και την πρωτογενή μεταποίηση και να αναπτυχθούν συνέργειες μεταξύ τους. Φέρνοντας κοντά τους παραγωγούς με τους ανθρώπους του τουρισμού, όχι μόνο εξασφαλίζεται η διάθεση της τοπικής παραγωγής, αλλά ενισχύεται ποιοτικά η ανταγωνιστικότητα και των δύο τομέων και συμπαρασύρονται και άλλοι κλάδοι της τοπικής οικονομίας.

Διεκδικούμε να έχει η Κρήτη ένα μερίδιο στην πίτα του καταδυτικού τουρισμού με τη δημιουργία ενός δικτύου καταδυτικών πάρκων, το οποίο αναβαθμίζει το τουριστικό προϊόν, προσελκύοντας ποιοτικό τουρισμό που αυτή την στιγμή δεν προσεγγίζουμε ή προσεγγίζουμε ανοργάνωτα. Στον τομέα της «απεξάρτησης» από τους tour operators προωθούμε εναλλακτικές προσεγγίσεις για τη στροφή σε απευθείας πελατοκεντρικές προσεγγίσεις και υλοποιούμε δράσεις εξωστρέφειας των τουριστικών επιχειρήσεων μελών μας με διοργανώσεις επιχειρηματικών αποστολών, λ.χ. σε «Greek Tourism B2B Workshop».

Τέλος, αναγνωρίζοντας τη μεγαλύτερη ίσως ανάγκη στην επανεκκίνηση της τοπικής τουριστικής αγοράς -αυτή της αναζήτησης εξειδικευμένου προσωπικού για να υποστηρίξει τη λειτουργία της-, διαθέτουμε και αναβαθμίζουμε μια μεγάλη εκπαιδευτική δομή με 70 χρόνια παρουσίας στα εκπαιδευτικά πράγματα του τόπου μας. Αυτής των Τεχνικών Σχολών του Επιμελητηρίου Ηρακλείου, η οποία επεκτείνει τις δραστηριότητες του Επιμελητηρίου μας στην αρχική επαγγελματική κατάρτιση με τη δημιουργία ΙΙΕΚ.

Όπως λένε και οι άνθρωποι του τουρισμού, σε μια εποχή-σταυροδρόμι για την εξέλιξη του τουρισμού στη χώρα μας και στην ευρύτερη περιοχή μας, σημασία δεν έχει μόνο πόσες «πόσες αφίξεις είχαμε, αλλά και πόσες εμπειρίες δημιουργήσαμε».