Skip to main content

Σχέδιο και έργο, με την Ελλάδα στο επίκεντρο

Tου Κώστα Καραμανλή*

Τα δύο τελευταία χρόνια, μέσα σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη προσπαθεί να δώσει λύσεις σε προβλήματα πολλών ετών.

Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιούμε βήμα-βήμα τον σχεδιασμό μας. Δεν υπάρχει βέβαια «μαγικό ραβδάκι», αλλά υπάρχει διάθεση για δουλειά, χωρίς πολλά λόγια. Και πλέον βλέπουμε τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας, η οποία φυσικά συνεχίζεται με ακόμη πιο εντατικούς ρυθμούς.

Η αλήθεια είναι ότι παραλάβαμε μεγάλα έργα μπλοκαρισμένα και καμία ώριμη μελέτη για νέα έργα. Ενώ βρήκαμε τις αστικές συγκοινωνίες σε πλήρη διάλυση και η πανδημία του κορονοϊού έκανε ακόμα πιο έντονη την ανάγκη για ενίσχυσή τους.

Με τη δουλειά μας, δώσαμε και δίνουμε απαντήσεις σε αυτά τα προβλήματα. Και σχεδιάζουμε την επόμενη ημέρα για τη χώρα, ώστε επιτέλους να αξιοποιήσει τα στρατηγικά της πλεονεκτήματα -κυρίως επενδύοντας σε έργα υποδομής, συνδυασμένες μεταφορές και logistics- και να πρωταγωνιστήσει. Γιατί η ανάπτυξη δεν είναι απλώς μία αφηρημένη έννοια. Οι υποδομές δεν είναι μακέτες και μουσαμάδες. Η ανάπτυξη σημαίνει δουλειές και τα έργα υποδομής σημαίνουν βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.

Σχεδιάσαμε και υλοποιούμε, λοιπόν, ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων συνολικού ύψους 13 δισ. ευρώ. Όχι στα λόγια. Με πράξεις! Μέσα σε δύο χρόνια έχουμε συμβασιοποιήσει έργα προϋπολογισμού πάνω από 3,2 δισ. ευρώ. Η προηγούμενη κυβέρνηση σε 4,5 χρόνια συμβασιοποίησε έργα κάτω από 800 εκατ. ευρώ. Δηλαδή προχωράμε με περίπου δεκαπλάσιο ρυθμό συμβασιοποίησης των έργων!

Τους πολίτες βέβαια δεν τους ενδιαφέρει η σύγκριση με το χθες, αλλά το σήμερα και το αύριο. Ξεμπλοκάραμε, λοιπόν, εμβληματικά έργα, τα οποία επί χρόνια παρέμεναν κολλημένα και αντιμετώπιζαν σύνθετα προβλήματα. Δώσαμε λύση για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Το ΣτΕ έδωσε το «πράσινο φως» και έτσι η Θεσσαλονίκη θα έχει το Μετρό που της αξίζει, ενώ τα σημαντικά ευρήματα θα αναδειχθούν με ασφάλεια.

Ξεμπλοκάραμε τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας και οι εργασίες για το σημαντικό αυτό έργο ξεκινούν επιτέλους. λύση δίνουμε και στο μείζον ζήτημα του ΒΟΑΚ στην Κρήτη. Δώσαμε ήδη στην κυκλοφορία τα πρώτα 14 χιλιόμετρα του Νότιου Τμήματος του Ε65 και μετά από χρόνια συμβασιοποιήθηκε και ξεκινά η κατασκευή και του Βόρειου Τμήματος. Βρίσκουμε λύση και για το Πάτρα – Πύργος, αλλά στο μεταξύ προχωράμε σε παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον υπάρχοντα δρόμο.

Βάζουμε όμως μπρος και νέα έργα. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το Flyover στη Θεσσαλονίκη. Δρομολογούμε τα σιδηροδρομικά έργα της νέας γενιάς, αλλά και έργα αντιπλημμυρικής προστασίας – μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές και με δεδομένη την κλιματική κρίση, αναδεικνύεται ακόμα περισσότερο η κρισιμότητά τους και επιβεβαιώνεται ο σχεδιασμός μας.

Αλλά σημασία δεν έχουν μόνο τα μεγάλα έργα. Ορισμένα «μικρά», μπορεί να είναι τελικά πολύ μεγάλα για την καθημερινότητα των πολιτών. Όπως για παράδειγμα τα έργα οδικής ασφάλειας σε 7.000 επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου σε όλη τη χώρα.

Θέσαμε, όμως, και τις θεσμικές βάσεις για το μέλλον. Τα δημόσια έργα θα προχωρούν με ταχύτητα, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα, χάρη στη μεταρρύθμιση του νόμου 4412.

Και βέβαια, μέρα με τη μέρα κάνουμε σημαντικά βήματα για την ουσιαστική αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών.

Έπειτα από πάνω από μια δεκαετία υποεπένδυσης, κάναμε τις αναγκαίες προσλήψεις οδηγών και τεχνικού προσωπικού. Εφαρμόσαμε άμεσες και «έξυπνες» λύσεις για να αυξήσουμε άμεσα τον στόλο. Με την προμήθεια οχημάτων με leasing και τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, καθώς οι ιδιώτες ανέλαβαν το 20% του συγκοινωνιακού έργου στην Αττική και σχεδόν 40% στη Θεσσαλονίκη. Χωρίς ιδεοληψίες συνεργαζόμαστε με την ιδιωτική πρωτοβουλία. Με όλες αυτές τις κινήσεις καταφέραμε να αυξήσουμε κατά 50% τα λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας και 100% στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Ενώ προχωράμε τον διαγωνισμό για τα νέα λεωφορεία, που θα λύσει οριστικά το πρόβλημα.

Με τον Ιανό, αλλά και με τις καταστροφικές πυρκαγιές, αποδείξαμε επίσης πως στεκόμαστε δίπλα στους πολίτες την ώρα της ανάγκης τους, χωρίς να τους ταλαιπωρούμε επιπλέον με γραφειοκρατία. Οι αποζημιώσεις καταβάλλονται άμεσα με μία αίτηση και με αυστηρό έλεγχο στη συνέχεια.

Και συνεχίζουμε την προσπάθεια, χωρίς να χαϊδεύουμε αυτιά, χωρίς πυροτεχνήματα, χωρίς πομπώδεις εξαγγελίες που δεν έχουν αντίκρισμα. Γι’ αυτό, άλλωστε, όποτε ανακοινώνουμε ένα έργο, έχουμε πάντα συγκεκριμένο σχεδιασμό και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Τα μεγάλα λόγια είναι εύκολα. Αλλά εμείς προτιμάμε να μιλάμε με πράξεις.