Skip to main content

Ανεβάζει… κόμβους η ναυλαγορά των capes

Η περιορισμένη διαθεσιμότητα πλοίων οδηγεί σε ράλι και υψηλό 12μήνου, παρά τη μειωμένη παραγωγή χάλυβα

Μια νέα και εντυπωσιακή δυναμική, κυρίως στον τομέα των πλοίων τύπου capesize, εμφανίζει η αγορά ξηρού φορτίου, παρά τις αντίρροπες τάσεις στη βιομηχανία χάλυβα.

Όπως σημειώνει o Baltic Exchange, η έντονη δραστηριότητα -ειδικά την προηγούμενη εβδομάδα- ώθησε τον δείκτη του Capesize 5TC πάνω και από το επίπεδο των 30.000 δολαρίων την ημέρα, φτάνοντας σε νέα υψηλά έτους.

Ενδεικτικά, ο μέσος όρος από τα τέλη Μαΐου διαμορφώνεται στα 31.756 δολ./ημέρα, μια αύξηση 35% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024.

Σύμφωνα με την εβδομαδιαία έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, πρόκειται για το υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές Ιουλίου του 2024.

Κατά τη διάρκεια του 12μήνου αυτού, ο δείκτης κυμάνθηκε από το χαμηλό των 5.899 δολ. (14 Φεβρουαρίου) έως τα 32.000 δολ. ανά ημέρα (25 Ιουλίου), καταδεικνύοντας την έντονη διακύμανση, αλλά και τη σαφή βελτίωση της αγοράς.

Τι δείχνουν οι αριθμοί

Στο κλείσιμο της προηγούμενης εβδομάδας, η μέση τιμή για τα capes αυξήθηκε μέσα σε μία ημέρα κατά 13,5% ή 3.741 δολ., στο υψηλότερο επίπεδο από τις 2 Ιουλίου του 2024.

Η απότομη αυτή αύξηση -κατά τον Baltic Exchangeσημειώθηκε σε μια περίοδο όπου τα στοιχεία για την παγκόσμια παραγωγή χάλυβα παραμένουν αρνητικά.

Ειδικότερα, η Κίνα παρουσίασε πτώση 9,2% στην παραγωγή χάλυβα για τον Ιούνιο, ενώ συνολικά η παγκόσμια παραγωγή ήταν μειωμένη κατά 5,8% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τη World Steel Association.

Βάσει αυτών των δεδομένων, οι ναυλώσεις στα μεγάλα πλοία έχουν κινητοποιήσει έντονο ενδιαφέρον, τόσο στη spot αγορά όσο και στις χρονοναυλώσεις, ενώ οι αναλύσεις δείχνουν ότι η στενότητα στη διαθέσιμη χωρητικότητα, ιδιαίτερα στους βασικούς εξαγωγικούς κόμβους, αποτελεί βασικό μοχλό της πρόσφατης ανόδου.

Συγκεκριμένα, παρά τις πιέσεις στη ζήτηση για πρώτες ύλες, η ναυλαγορά των capes ενισχύθηκε σημαντικά, λόγω της περιορισμένης διαθεσιμότητας πλοίων.

Ο όγκος φορτίων από βασικά σημεία, όπως η Βραζιλία και η Αυστραλία, διατηρείται υψηλός, γεγονός που ενισχύει τις ναυλώσεις, τόσο για την Ασία όσο και για την Ευρώπη.

Η ανοδική τάση αποτυπώνεται καθαρά στους βασικούς δείκτες, αλλά και στα deals που έχουν πραγματοποιηθεί.

Ταυτόχρονα, η αγορά αντανακλά πλέον αυξημένες προσδοκίες για το τρίτο τρίμηνο, με τα forward rates να υποδεικνύουν ημερήσιες τιμές άνω των 25.000 δολ. έως τον Οκτώβριο, πριν υποχωρήσουν προς τα 22.000 δολ. έως το τέλος του έτους.

Η αυξημένη δραστηριότητα από Ινδία είναι ένας ακόμη παράγοντας που ενισχύει τη ζήτηση για τα capes.

Σε αντίθεση με την εικόνα που καταγράφεται σε διεθνές επίπεδο, η παραγωγή χάλυβα στην Ινδία αυξήθηκε κατά 13,3% τον Ιούνιο.

Αυτό έχει οδηγήσει σε περισσότερα φορτία σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία προς την Ινδία – διαδρομές που μέχρι πρόσφατα δεν ήταν συχνές.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι συμφωνίες της Vale, που ναύλωσε πλοίο τύπου capesize για τη διαδρομή Βραζιλία – Jaigarh (Ινδία) με 22 δολ./τόνο για φόρτωση στα τέλη Αυγούστου, και της Tata Steel, για δρομολόγιο από τον Καναδά προς την Ολλανδία με 14,75
δολ./τόνο για φόρτωση στα μέσα Αυγούστου.

Μεταβλητότητα

Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές, οι συγκυριακοί παράγοντες προσφοράς και η συνεπακόλουθη άνοδος στη ναυλαγορά των capes δημιουργούν ερωτήματα στρατηγικής φύσεως για τους πλοιοκτήτες.

Αν και οι spot αποδόσεις είναι ιδιαίτερα ελκυστικές, η μεταβλητότητα παραμένει υψηλή και οι θεμελιώδεις παράγοντες της ζήτησης, όπως η παγκόσμια παραγωγή χάλυβα, εμφανίζουν σημάδια επιβράδυνσης.

Παράλληλα, οι επενδυτικές κινήσεις στον τομέα second hand πλοίων δείχνουν προσαρμογή στις μειωμένες αξίες, ενισχύοντας το ενδιαφέρον για προσεκτικό timing των αγορών.

Στο πλαίσιο αυτό, τονίζεται χαρακτηριστικά πως απαιτείται προσεκτική ανάγνωση της αγοράς, καθώς η αντίφαση μεταξύ των επιδόσεων στη spot αγορά και των θεμελιωδών μεγεθών παραμένει.