Skip to main content

Τα μεγάλα έργα υποδομών και ο αντίκτυπος στην κοινωνία

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ/EUROKINISSI

Τρέχουν τα έργα επέκτασης των γραμμών μετρό στην Αθήνα, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στη χώρα, καθώς και του μετρό στη Θεσσαλονίκη

Της Αλεξάνδρας Σδούκου, εκπροσώπου Τύπου της Νέας Δημοκρατίας

Η ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ και η αποτελεσματικότητα μιας κυβέρνησης κρίνεται από τον βαθμό στον οποίο οι δεσμεύσεις της προς την κοινωνία γίνονται πράξη.

Οι υποδομές και οι μεταφορές αποτελούν κρίσιμο προαπαιτούμενο στην αλυσίδα αξίας της οικονομίας, αφού σφραγίζουν την κυβερνητική βούληση για σύγχρονες και ασφαλείς μετακινήσεις και μεταφορές για όλους.

Ας μιλήσουμε, όμως, με δεδομένα:

1) Στο τέλος του μήνα παραδίδονται στην κυκλοφορία τα 65 από τα συνολικά 75 χιλιόμετρα της νέας Εθνικής Οδού Πατρών – Πύργου, ενώ το υπόλοιπο κομμάτι του έργου θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους. Το έργο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ Μεταφορών 2021 2027, με συνολικό προϋπολογισμό 295 εκατομμυρίων ευρώ.

Ένα έργο με πολλαπλά οφέλη για την περιοχή κυρίως στο αναπτυξιακό επίπεδο, που παρέμενε επί δεκαετίες αποκομμένη από τις μεγάλες δημόσιες οδικές αρτηρίες της χώρας και, το οποίο από τη στιγμή που συμβασιοποιήθηκε, εκτελέστηκε και παραδίδεται εντός χρονοδιαγράμματος, κάτι εντυπωσιακό για μια χώρα που είχε μάθει για δεκαετίες στις καθυστερήσεις και στις υπερτιμολογήσεις των συμβάσεων.

Εν όψει της εκτέλεσης του έργου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε εξαγγείλει τον Δεκέμβριο του 2023 την εφαρμογή αυξημένων μέτρων ασφάλειας με νέα επί τόπου χάραξη, όπου κρίθηκε αναγκαίο, και με νέα ασφαλτόστρωση, στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο που συνδέει την Πάτρα με τον Πύργο.

Όλα τα παραπάνω υλοποιήθηκαν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και σήμερα, λίγες ημέρες πριν από την ολοκλήρωση της νέας οδικής σύνδεσης με την Αχαΐα, είμαστε στο σημείο ώστε να μπορούμε να ισχυριστούμε ότι όχι μόνο επεκτείναμε το δίκτυο κρίσιμων υποδομών σε όλη τη χώρα, αλλά συμβάλαμε να μειωθούν σε ποσοστό άνω του 80% τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα σε αυτή τη διαδρομή.

2) Τις ίδιες παρεμβάσεις ασφαλείας προωθούμε αυτή τη φορά και για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), που θεωρείται δρόμος υψηλής επικινδυνότητας και ο οποίος θα παρουσιάζει μια εντελώς διαφορετική εικόνα, όταν θα ολοκληρωθούν τα έργα, το επόμενο καλοκαίρι.

Επίσης, προχωρούν τα έργα για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι, προϋπολογισμού άνω των 522 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2027.

3) Παράλληλα, τρέχουν τα μεγάλα έργα επέκτασης των γραμμών μετρό στην Αθήνα, που είναι το μεγαλύτερο δημόσιο έργο στη χώρα, καθώς και του μετρό στη Θεσσαλονίκη, που θεωρείται από τα πλέον όμορφα και καινοτόμα στην Ευρώπη, με την προσθήκη επιπλέον πέντε σταθμών μέχρι την Καλαμαριά.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης έχει ήδη σημαντικό θετικό αντίκτυπο στις μετακινήσεις των κατοίκων και στη ροή της κυκλοφορίας οχημάτων, με τη μείωση του αριθμού των αυτοκινήτων που μπαίνουν στο κέντρο της πόλης να φθάνει στο 15%, από την ημέρα που ξεκίνησε η λειτουργία του.

4) Όσον αφορά τον πολύπαθο σιδηρόδρομο, για τον οποίο, όπως έχουμε πει πολλές φορές, η πολιτεία έχει διαχρονικές και τεράστιες ευθύνες απέναντι στον Έλληνα πολίτη για τις αβελτηρίες και τις αβλεψίες της, που οδήγησαν σε ανείπωτες τραγωδίες, όπως αυτή στα Τέμπη, η απάντηση αυτής της κυβέρνησης είναι ξεκάθαρη:

Με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που πήραμε, με την κατάθεση στη Βουλή του σχεδίου νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μπαίνουμε, για πρώτη φορά στα χρονικά του ελληνικού κράτους, στην καρδιά του προβλήματος και παρεμβαίνουμε με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας, της εποπτείας, της αξιολόγησης προσωπικού και της νέας εταιρικής δομής του ΟΣΕ, με έναν και μόνο στόχο και σκοπό:

Να παραδώσουμε, έως το καλοκαίρι του 2027, στην ελληνική κοινωνία τον σιδηρόδρομο που της αξίζει, σύγχρονο, αξιόπιστο και λειτουργικό, που θα συμβάλει και στην εκπλήρωση των στόχων της Πράσινης Μετάβασης για τις Μεταφορές.

ΤΟΝ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟ Μάιο, το ζήτημα των δικτύων υποδομών βρέθηκε στο επίκεντρο της συνεδρίασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής, υπό την προεδρία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη. Στη συνεδρίαση συζητήθηκαν το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο της Ε.Ε., 2028-2034, καθώς και ο σχεδιασμός της χώρας
για τα οδικά, σιδηροδρομικά, ενεργειακά και τηλεπικοινωνιακά δίκτυα.

Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την υλοποίηση 15 μεγάλων οδικών έργων, συνολικού ύψους άνω των 4 δισ. ευρώ, καθώς και 8 έργων για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, όπως η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, μετά και την ανάταξη των καταστροφών που προκάλεσε ο «Daniel» στη Θεσσαλία, που θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2026 και θα κοστίσει άνω των 460 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, με τον σχεδιασμό για τις οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, ολοκληρώθηκαν ή βρίσκονται στο στάδιο της κατασκευής στρατηγικά έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων με τα Δωδεκάνησα, τις Κυκλάδες και το Βόρειο Αιγαίο, καθώς επίσης και με τις γειτονικές μας χώρες (Κύπρος-Ισραήλ, Ιταλία, Αίγυπτος).

Είμαστε πολύ υπερήφανοι για την ολοκλήρωση της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, συνολικού προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που έχει κατασκευαστεί έως σήμερα στην Ελλάδα και συμβάλλει ήδη στην ενεργειακή θωράκιση της Κρήτης.

Το επόμενο έτος, 2026, θα ολοκληρωθεί και η ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων, που περιλαμβάνει την ηλεκτρική σύνδεση των νησιών των Κυκλάδων μεταξύ τους, καθώς και τη σύνδεσή τους με το ηπειρωτικό σύστημα της Ελλάδας. Η διασύνδεση των Κυκλάδων, που εκτελείται σε τέσσερα στάδια, εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό μας, που στοχεύει στην αναβάθμιση του ενεργειακού συστήματος της χώρας. Ο προϋπολογισμός για τις πρώτες τρεις φάσεις του έργου ανέρχεται σε περίπου 464 εκατ. ευρώ.

Ακόμη, παρουσιάστηκε ο σχεδιασμός για τηλεπικοινωνιακά δίκτυα, με έμφαση στην επέκταση του δικτύου οπτικών ινών στο σπίτι (FTTH), όπου η χώρα μας βρίσκεται σταθερά στις πρώτες θέσεις από πλευράς ρυθμού ανάπτυξης οπτικών ινών και σχετικών υποδομών.

Η ΣΥΝΟΛΙΚΗ αξία των έργων υποδομών εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 24 δισ. ευρώ έως το 2026, δημιουργώντας σημαντικές συνέργειες, υπεραξίες και νέες θέσεις εργασίας και ενισχύοντας το ΑΕΠ.

Στις σύγχρονες δυτικές δημοκρατίες, υπάρχουν περίοδοι όπου η κοινή γνώμη τείνει να εγκλωβίζεται στη δίνη πρόσκαιρων εντυπώσεων και να υποκύπτει στις φωνές του λαϊκισμού.

Σε μια περίοδο πρωτοφανών γεωπολιτικών ανατροπών, αυτή η κυβέρνηση έχει πετύχει να αντιπαρέρχεται αυτές τις κρίσεις με το οραματικό της σχέδιο για τη χώρα και με την έγκαιρη εκτέλεση μεγάλων έργων υποδομών.

ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ χρόνο, βούληση και ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, για να κινητοποιήσουμε όλες τις υγιείς δυνάμεις της χώρας και να δώσουμε αποτελεσματικές λύσεις στα προβλήματα της κοινωνίας.

ΕΙΜΑΣΤΕ αποφασισμένοι να μην επιτρέψουμε στα φαινόμενα και τη νοοτροπία του παρελθόντος να υπονομεύσουν ξανά τις προοπτικές της χώρας.

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. σπάει αποστήματα που κράτησαν την Ελλάδα σε τροχιά οπισθοδρόμησης, τις προηγούμενες δεκαετίες.

Προφανώς, δεν μπορούν να λυθούν σε λίγα χρόνια όλα τα μεγάλα διαρθρωτικά προβλήματα της χώρας, όμως η ελληνική κοινωνία γνωρίζει ότι μπορεί να εμπιστεύεται την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Μας περιμένει σκληρή δουλειά μέχρι τις εκλογές του 2027.