Σε εμπόλεμη ζώνη έχει μετατραπεί εκ νέου η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και συγκεκριμένα στα ανοιχτά της Υεμένης, μετά τη νέα αιματηρή κλιμάκωση των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία.
Το τελευταίο 48ωρο, δύο ελληνόκτητα πλοία βρέθηκαν στον στόχο επιθέσεων, σε ένα εκ των οποίων υπάρχουν τρεις νεκροί ναυτικοί και δύο τραυματίες, σύμφωνα με τις ναυτικές δυνάμεις της Ε.Ε. Όπως ανέφεραν πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, και στα δύο πλοία δεν επιβαίνουν Έλληνες ναυτικοί, όπως και μεταξύ των ένοπλων ομάδων περιφρούρησης των πλοίων.
Την ίδια ώρα, το Ισραήλ πραγματοποίησε αεροπορικές επιδρομές κατά λιμανιών που ελέγχονται από τους Χούθι, πλήττοντας και το πλοίο Galaxy Leader, στο λιμάνι Ras Isa, που είχε καταληφθεί από τους αντάρτες το 2023. Το πλοίο, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε μετατραπεί από τους Χούθι σε πλωτή βάση παρακολούθησης της θαλάσσιας κυκλοφορίας, με στρατιωτικό εξοπλισμό.
Στο μεταξύ αυξάνονται οι επικρίσεις για τον ρόλο του ΟΗΕ, καθώς πλοίο που αποκτήθηκε για ανθρωπιστική αποστολή φέρεται να χρησιμοποιείται από τους αντάρτες ως αποθήκη ρωσικού πετρελαίου.
Οι δύο επιθέσεις
Οι Χούθι, λίγες ώρες μετά την επίθεση που εξαπέλυσαν στο υπό σημαία Λιβερίας φορτηγό πλοίο Magic Seas, που εγκαταλείφθηκε από το πλήρωμα, έπληξαν άλλο ένα ελληνόκτητο πλοίο, που έπλεε στα ανοικτά της Υεμένης αυτή τη φορά, ωστόσο η επίθεση ήταν αιματηρή.
Όπως ανέφεραν οι ναυτικές δυνάμεις της Ε.Ε., που κατάφεραν να εδραιώσουν μερική επαφή VHF με το ελληνόκτητο χύδην bulk carrier Eternity C, το πλοίο δέχθηκε απανωτές επιθέσεις, με αποτέλεσμα τρεις ναυτικοί να χάσουν τη ζωή τους, ενώ μεταξύ των θυμάτων περιλαμβάνονται ο αρχιμηχανικός, ένας λιπαντής και ένας δόκιμος μηχανοδηγός. Τουλάχιστον δύο ακόμη ναυτικοί τραυματίστηκαν σοβαρά. Ανάμεσά τους βρίσκεται και ένας Ρώσος ηλεκτρολόγος, ο οποίος υπέστη ακρωτηριασμό ποδιού. Η κατάσταση του πληρώματος παραμένει κρίσιμη, ενώ οι προσπάθειες συντονισμού διάσωσης βρίσκονται σε εξέλιξη. Το Eternity C έχει υποστεί σοβαρές δομικές ζημιές, με το μηχανοστάσιο να βρίσκεται εκτός λειτουργίας και το πλοίο να έχει κλίση 15° προς τα δεξιά, χωρίς καμία δυνατότητα πρόωσης.
Ταχύπλοα και drones
Σύμφωνα με την εταιρεία θαλάσσιας ασφάλειας Vanguard Tech, το πλοίο υπέστη βλάβη στη μηχανή και πλέον είναι ακυβέρνητο, ενώ το πλήρωμά του αποτελείται από 21 Φιλιππινέζους, έναν Ρώσο και μια τριμελή ομάδα ασφαλείας.
Οι ναυτικές δυνάμεις της Ε.Ε. επιβεβαίωσαν την εμπλοκή τεσσάρων ταχύπλοων και τουλάχιστον δύο drones στην επίθεση. Το πλοίο, όπως αναφέρθηκε από τη EUNAVFOR, δεν είχε αιτηθεί προστασία από την επιχείρηση «Aspides» και δεν υπήρχε ευρωπαϊκό πολεμικό πλοίο στην περιοχή, τη στιγμή του συμβάντος. Το Eternity C είχε αναχωρήσει από την Μπερμπέρα της Σομαλίας και, σύμφωνα με δεδομένα AIS, είχε απενεργοποιήσει προσωρινά τον πομπό του, πριν δεχθεί την επίθεση κατά την πορεία του βόρεια προς το στενό Bab al-Mandeb.
Η Cosmoship διατηρεί πλοίο με προορισμό τη Χάιφα, λιμάνι το οποίο οι Χούθι έχουν χαρακτηρίσει απαγορευμένη ζώνη από τον Μάιο. Νωρίτερα, οι Χούθι είχαν επιτεθεί και στο ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο Magic Seas, που υπέστη σοβαρές ζημιές και το οποίο πιθανόν βυθίζεται, ενώ εγκαταλείφθηκε από το 22μελές πλήρωμά του -όλοι υπήκοοι Φιλιππίνων.
Η επιχείρηση «Atalanta» της ευρωπαϊκής ναυτικής δύναμης EUNAVFOR επιβεβαίωσε τη διάσωση των 22 μελών του πληρώματος του πλοίου, έπειτα από την ένοπλη επίθεση που δέχθηκε στα ανοικτά της νότιας Ερυθράς Θάλασσας. Όπως ανακοίνωσε, συντονίστηκε η διάσωση του πληρώματος από διερχόμενο εμπορικό σκάφος και, στη συνέχεια, σε συνεργασία με τις αρχές του Τζιμπουτί, διευκολύνθηκε η ασφαλής αποβίβαση των ναυτικών.
Οι επιδρομές του Ισραήλ
Σημειώνεται ότι, τη Δευτέρα, το Ισραήλ εξαπέλυσε αεροπορικές επιδρομές κατά λιμανιών και υποδομών των Χούθι, περιλαμβανομένων των Ras Isa και Hodeidah. Στη διάρκεια των επιδρομών, χτυπήθηκε και το εμπορικό πλοίο Galaxy Leader, που είχε καταληφθεί από τρομοκράτες Χούθι τον Νοέμβριο του 2023, στο λιμάνι Ras Issa. Το Galaxy Leader είναι ένα roll-on/roll-off φορτηγό πλοίο, που είχε καταληφθεί από τους Χούθι σε επίθεση που πραγματοποιήθηκε με τουλάχιστον δέκα ενόπλους, μέσω ελικοπτέρου.
Στη διάρκεια της ομηρίας, οι 25 ναυτικοί από διάφορες χώρες κρατήθηκαν επί 430 ημέρες και απελευθερώθηκαν μόνο τον Ιανουάριο του 2025, ύστερα από μεσολαβητική δράση του Ομάν. Σύμφωνα με τις ισραηλινές αρχές, οι Χούθι εξόπλισαν το πλοίο με ραντάρ, για να παρακολουθούν τη διεθνή θαλάσσια κυκλοφορία, υποστηρίζοντας τις τρομοκρατικές τους δραστηριότητες. Τα πλήγματα, που περιελάμβαναν και τον σταθμό παραγωγής ενέργειας Ras Qantib, ήρθαν λίγες ώρες μετά την πρώτη επιβεβαιωμένη επίθεση των Χούθι κατά της εμπορικής ναυτιλίας, από τον Δεκέμβριο του 2024.
Σε ετοιμότητα το υπουργείο Ναυτιλίας
Το υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρει σε ανακοίνωσή του ότι βρίσκεται σε ετοιμότητα, με φόντο την κλιμάκωση των επιθέσεων σε πλοία από τους Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα και για να συνδράμει, εφόσον απαιτηθεί, στην αντιμετώπιση προβλημάτων πλοίων ελληνικής σημαίας και των ναυτικών τους.
Επίσης, επισημαίνει ότι προχώρησε σε παρέμβαση στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, σε επικοινωνία με την ευρωπαϊκή επιχείρηση «Aspides», σε ενημέρωση και συστάσεις προς τη ναυτιλιακή κοινότητα αλλά και σε συστάσεις για την προστασία Ελλήνων ναυτικών.
Η Atalanta καλεί όλους τους ναυτιλιακούς φορείς να εγγράφονται στο Σύστημα Εθελοντικής Καταγραφής (VRS) του MSCIO, προκειμένου να διασφαλίζεται αποτελεσματική επιτήρηση και ανταπόκριση έναντι των διαρκών απειλών που αντιμετωπίζει η εμπορική ναυτιλία στην ευρύτερη περιοχή.