Σαφές και αυστηρό μήνυμα προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και κάθε φορέα της αγοράς που επιχειρεί να εκμεταλλευτεί την οικονομική συγκυρία, λόγω των γεγονότων στη Μ. Ανατολή, έστειλε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας.
Μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή, ο υπουργός υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να ανεχθεί φαινόμενα αισχροκέρδειας σε βάρος των πολιτών.
Όπως σημείωσε, παρά τη σωρευτική αύξηση 38% στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από το 2017 έως το 2024, η κυβέρνηση προχώρησε στη μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%, με αποτέλεσμα ήδη να καταγράφονται μειώσεις έως και 32% στα εισιτήρια οικονομικής θέσης.
Παράλληλα, προειδοποίησε ότι οι εταιρείες δεν δικαιούνται να αυξήσουν τις τιμές με πρόφαση τη διεθνή συγκυρία, δεδομένου ότι είχαν προαγοράσει καύσιμα σε χαμηλότερες τιμές.
Ο κ. Κικίλιας αναφέρθηκε και στη γεωπολιτική αστάθεια στη Μέση Ανατολή, υπογραμμίζοντας πως, αν η σύρραξη παραταθεί, η προτεραιότητα της κυβέρνησης θα στραφεί στην ενεργειακή επάρκεια και την πρωτογενή παραγωγή.
Τόνισε πως ο κρατικός μηχανισμός είναι σε ετοιμότητα, με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου να παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις.
Ειδική αναφορά έκανε και στις αυξήσεις στα εισιτήρια φορτηγών, με τον υπουργό να ξεκαθαρίζει ότι δεν επιτρέπεται η μετακύλιση κόστους στους καταναλωτές για αυξήσεις της τάξης των 1-2 λεπτών ανά κιλό προϊόντος. «Τα πρόστιμα θα πέφτουν βροχή», προειδοποίησε.
«Όλα θα εξαρτηθούν από τη διάρκεια της κρίσης»
Ο υπουργός Ναυτιλίας, σχολιάζοντας τις γεωστρατηγικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, τόνισε ότι η κατάσταση είναι κρίσιμη και οι διεθνείς ισορροπίες εύθραυστες.
Αναφερόμενος σε πρόσφατη δήλωση του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ο υπουργός επεσήμανε ότι, σε περίπτωση που το Ιράν δεν επανέλθει στις διαπραγματεύσεις για το πυρηνικό του πρόγραμμα, οι εξελίξεις ενδέχεται να λάβουν νέα τροπή, με ενδεχόμενη εμπλοκή και των ΗΠΑ.
«Πρόκειται για ζητήματα υψίστης γεωπολιτικής σημασίας, που θα καθορίσουν το μέλλον της σύρραξης», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, προειδοποίησε ότι, παρά τη διαφαινόμενη άνοδο των τιμών του πετρελαίου κατά 8-10 δολάρια το βαρέλι, δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για μετακύλιση του κόστους στον καταναλωτή.
«Όσο διαρκεί η αστάθεια, απαιτείται ψυχραιμία και υπευθυνότητα. Η κυβέρνηση θα επανεκτιμήσει τη στρατηγική της, μόνον εφόσον η κρίση εξελιχθεί σε μακροχρόνια σύρραξη», σημείωσε ο κ. Κικίλιας.
«Καμπανάκι» από την ακτοπλοϊκή αγορά
Από την πλευρά τους, στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς εκπέμπουν σήμα κινδύνου, προειδοποιώντας ότι, αν κρίση στη Μέση Ανατολή από την εμπόλεμη κατάσταση Ισραήλ-Ιράν παγιωθεί, τότε η συνεχής αύξηση στην τιμή του ναυτιλιακού καυσίμου MGO (Marine Gas Oil) ενδέχεται να οδηγήσει σε σημαντική επιβάρυνση του λειτουργικού κόστους στα πλοία και σε αυξήσεις στα εισιτήρια.
Στελέχη του κλάδου υπογράμμισαν την ανάγκη για άμεση παρέμβαση και συνεργασία της κυβέρνησης με τις μεγάλες εταιρείες διύλισης, προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταφέρουν στη «Ν», κύκλοι της ακτοπλοΐας, η τιμή του MGO, που χρησιμοποιείται κυρίως από πλοία χωρίς συστήματα scrubbers, άγγιξε την Παρασκευή 13 Ιουνίου, ημέρα που ξεκίνησε η εμπόλεμη κατάσταση Ισραήλ-Ιράν, τα 606 δολάρια ο τόνος και κινείται πλέον κοντά στα 650 δολάρια, καταγράφοντας άνοδο 8% σε λίγες ημέρες.
Η κατανάλωση για μια δρομολόγηση Πειραιά – Χανιά με επιστροφή φτάνει τους 60 τόνους, γεγονός που μεταφράζεται σε υψηλό ημερήσιο κόστος για τις ακτοπλοϊκές.
Στελέχη του κλάδου υπογράμμισαν, εξάλλου, ότι, αν συνεχιστεί η γεωπολιτική ένταση στη Μέση Ανατολή, οι επιπτώσεις στις τιμές των καυσίμων μπορεί να είναι δυσβάσταχτες και να επιφέρουν μια επιβάρυνση έως το τέλος του έτους στον ακτοπλοϊκό κλάδο που θα αγγίξει τα 35-40 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα, τονίζουν πως, σε περίπτωση που οι διεθνείς τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων αυξηθούν κατά 30%, τότε οι ακτοπλοϊκές θα αναγκαστούν να μετακυλίσουν το κόστος στους επιβάτες, προχωρώντας σε αύξηση των ναύλων έως και 10%.