Το «Χρήμα» εφευρέθηκε ως μέσο συναλλαγής για να αντικαταστήσει -προς το καλύτερο- την ανταλλακτική οικονομία. Από ένα σημείο και μετα έγινε «σκοπός», ύστερα «αποκλειστικός σκοπός» και εξελίχθηκε σε -προβαλλόμενη ως- αποκλειστική υπαρξιακή ταυτότητα.
Ο Άνθρωπος και οι αναζητήσεις του ως ο Κεντρικός Σκοπός της ζωής, παραμερίσθηκε. Το ταξίδι για την Ιθάκη σαν έννοια, όχι μόνο δεν διδάσκεται, αλλά το σύστημα φροντίζει να αφήσει ανυποψίαστες τις κοινωνίες για την αξία του Ανθρώπου και το βαθύτερο νοημα της ζωής. Το σύστημα θέλει τις κοινωνίες ως μάζα ηλίθιων καταναλωτών. Όταν η μόνη «οργάνωση» στην Κοινωνία αφορά το χρήμα, η παρακμή δεν νοείται να αποτελεί έκπληξη.
Αφού ο κήπος με την γόνιμη γη που θα μπορούσε «ευθύς να γιομίσει άνθη» (Σολομός) έχει εγκαταλειφθεί, επόμενο είναι ο κήπος να γεμίσει από τσουκνίδες, δηλητηριώδη φυτά, …τρωκτικά και …φίδια.
Αφού δεν υπάρχουν άλλα κριτήρια και αξίες συλλογικής και προσωπικής οντολογικής υπόστασης, επόμενο είναι το «κενό» μιας άνευ ουσίας χωρίς προορισμό και περιεχόμενο, ζωής να γεμίσει από στοιχεία παρακμης, . Το χρήμα, αποκλειστικά από μόνο του, δεν απαντά στην αναζήτηση του Ανθρώπου. Απλώς τον καλεί στο Κολοσσαίο να ηδονίζεται με τον ένα μονομάχο να εξουδετερώνει τον άλλο… Το χρήμα, αποκλειστικά από μόνο του απλώς «μπαζώνει» μια άδεια ζωή.
Αφού ολοι τελικά θα πεθάνουμε.
Εμβρόντητοι έμειναν οι ψηφοφόροι της Ρεμπουμπλικάνας Γερουσιαστού της Αϊόβα, Τζόνι Εμστ, όταν 7.30πμ χαράματα, τους κάλεσε στο Town Hall μιας μικρής πόλης να τους πείσει για το καλό που θα φέρουν οι περικοπές στις δαπάνες υγείας στην..,. υγεία των …οικονομικών του Κράτους. Οι περικοπές στο σύστημα MedicAid θα θέσουν εκτός αυτού του ασφαλιστικού συστήματος υγείας 10.000.000 Αμερικάνους.
Οι διαμαρτυρίες των ψηφοφόρων της, ολων «βαμμένων ρεπουμπλικάνων» (και όχι …κομμουνιστών…οπότε δεν ισχύει το σύνηθες σοβαρό (sic) αντεπιχείρημα) οι οποίοι, ψηφοφόροι της, φώναζαν ότι με τις περικοπές «θα πεθάνει κόσμος», η γερουσιαστής υποστήριξε το ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ σύστημα με το επιχείρημα: «αφού όλοι θα πεθάνουμε».
Στο νοητικό επίπεδο της Γερουσιαστού, οι άνθρωποι είναι αναλώσιμοι καθώς και με την ζωή τους ακόμα θα πρέπει να στηρίζουν και να αναπαράγουν τον μοντέλο της αναπαραγωγής και όξυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων μεσα από την επιβολή οικονομικών ανισοτήτων. Αφού ολοι θα πεθάνουμε, ας πεθαίνουν και άνθρωποι πριν την ώρα τους ώστε να μην ενοχλούν το σύστημα στην επιβολή του μοντέλου που εξασφαλίζει στο να εχει ένας πολύ μικρός αριθμός ανθρώπων το 99% της συνολικής οικονομίας στα χέρια του.
Το ελληνικό μάτι
Με το Ελληνικό -ναι με αυτό το ανυπότακτο σε στερεότυπα- μάτι, με το μάτι που μπορεί να ανοίξει ένα κουτί και να συναρμολογήσει κάτι χωρίς να διαβάσει τις οδηγίες, ο Κόσμος φαντάζει τρομακτικά άσχημος. Άσχημος γιατί δεν είναι Ανθρώπινος, γιατί δεν υπηρετεί, δεν σέβεται καν, τον Ανθρωπο.
Το σύστημα δεν θέλει τον Ανθρωπο με την ιδιότητα του Πολίτη. Ο Πολίτης είναι σκεπτόμενος, είναι ελεύθερος, δεν αποδέχεται την εξουσία. Είναι δημιουργός, είναι μέτοχος στο κοινωνικό γίγνεσθαι, στην Δημοκρατία. Το σύστημα θέλει το μοντέλο του ανθρωποειδούς (android) ιδιώτη. Του όντος που εχει αποδεχθεί να πεθάνει ως αναλώσιμος στο Κολοσσαίο.
Ο Πολίτης είναι «χτίστης», Ο ιδιώτης είναι Πωλητής….αρχίζοντας από την ίδια του την υπόσταση.
*Ο Ανδρέας Αθηναίος είναι Καθηγητής Πανεπιστημίου – American Association of University Professors (1977) – Αριστείο Ακαδημαϊκής Διδασκαλίας Η.Π.Α. (1987) και πρώην Νομάρχης