Skip to main content

Όμιλος Βαφειά: Στο club των «100 plus»

Στο κλειστό club των ναυτιλιακών ομίλων με στόλους από 100 πλοία και πάνω εισήλθε πρόσφατα ο όμιλος Βαφειά, ο οποίος έχει στην «ομπρέλα» του πέντε ναυτιλιακές εταιρείες, εκ των οποίων οι τρεις είναι εισηγμένες στις αμερικανικές χρηματιστηριακές αγορές.

Η είδηση έγινε γνωστή στη «Ν» κατά τη διάρκεια του 9ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της «Ναυτεμπορικής», στο οποίο ο κ. Χάρης Βαφειάς συμμετείχε σε πάνελ με τον κ. Γιώργο Γιουρούκο με θέμα τις επενδύσεις στη ναυτιλία σήμερα και τα θέματα χρηματοδότησης.

PAPADAKIS PRESS

Οι πέντε εταιρείες του ομίλου διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια, bulk carriers και LPG carriers.

Επισημαίνεται ότι ο κ. Βαφειάς -ο οποίος σε ηλικία 26 ετών έγινε ο νεότερος διευθύνων σύμβουλος που εισήγαγε ναυτιλιακή εταιρεία σε χρηματιστηριακή αγορά παγκοσμίως-, αναφερόμενος στις χώρες που κάνουν ναυπηγήσεις, αλλά και στις ΗΠΑ, που θέλουν να αναπτύξουν τη βιομηχανία, τόνισε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου της «Ν»:

«Τα αμερικανικά ναυπηγεία δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τις τιμές Κίνας, Ιαπωνίας και Κορέας. Η Ινδία, λόγω φθηνού εργατικού δυναμικού, ίσως εξελιχθεί σταδιακά σε ανταγωνιστικό παίκτη».

Ο όμιλος Βαφειά διαθέτει τις εισηγμένες στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρείες StealthGas, Imperial Petroleum και C3is, καθώς και τις private Stealth Maritime και Brave Maritime, με το σύνολο του στόλου να φτάνει πλέον τα 100 πλοία, συμπεριλαμβανομένων των υπό ναυπήγηση.

Για τις τρεις εισηγμένες, η εικόνα των οικονομικών αποτελεσμάτων και στο πρώτο τρίμηνο του 2025 ήταν παρόμοια με τα προηγούμενα.

Οι τρεις εταιρείες διατήρησαν τον μηδενικό δανεισμό τους (στην περίπτωση της StealthGas net debt free), καθώς και την καθαρή κερδοφορία τους.

Ειδικότερα η C3is διαθέτει έναν στόλο από τέσσερα πλοία και είχε 8 εκατ. δολ. καθαρά κέρδη, με την αξία του στόλου να φτάνει τα 104 εκατ. δολ.

Η Imperial Petroleum (IMPP) διαθέτει έναν στόλο από 20 πλοία, και για το πρώτο τρίμηνο του 2025 παρουσίασε καθαρά κέρδη ύψους 12 εκατ. δολ., ενώ η αξία του στόλου ανέρχεται σε 500 εκατ. δολ.

Τέλος, η StealthGas με 31 πλοία στον στόλο της και 15 εκατ. δολ. καθαρά κέρδη έχει καθαρή αξία στόλου 800 εκατ. δολ.

Συνολικά οι τρεις εισηγμένες διαχειρίζονται έναν στόλο από 55 πλοία, παρουσίασαν καθαρά κέρδη 35 εκατ. δολ., ενώ η αξία των assets ανέρχεται σε 1,404 δισ. δολ.

Εξαγωγές

Σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα της StealthGas, που διαχειρίζεται LPG carriers, ο κ. Χάρης Βαφειάς, με την ιδιότητα του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας, εξέφρασε την αισιοδοξία του για την αγορά υγραερίου, καθώς οι ΗΠΑ κατέγραψαν ρεκόρ στην παραγωγή προπανίου και ο εμπορικός πόλεμος της Ουάσιγκτον με το Πεκίνο αποδείχθηκε παροδικός.

Ο κ. Βαφειάς ανέφερε στην ενημέρωση των επενδυτών ότι οι εξαγωγές προπανίου των ΗΠΑ ξεπέρασαν τα 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Μάιο, το υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ.

Αυτό ακολούθησε ένα πρώτο τρίμηνο στο οποίο οι ΗΠΑ σημείωσαν αύξηση 8% στις εξαγωγές LPG σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.

Ο κ. Βαφειάς δήλωσε ότι, ενώ τα υγραέρια, στα οποία περιλαμβάνεται το προπάνιο, αντιμετωπίζουν σήμερα περιορισμούς στην παραγωγικότητα, αυτό πρόκειται να αλλάξει.

Ο τερματικός σταθμός της Energy Transfer Partners στο Nederland του Τέξας ετοιμάζεται να προσθέσει 250.000 επιπλέον βαρέλια την ημέρα στην αγορά.

«Στη συνέχεια, μόλις ολοκληρωθούν αρκετά ακόμη έργα επέκτασης έως το 2028 στον Κόλπο των ΗΠΑ, στην ανατολική ακτή, καθώς και στον δυτικό Καναδά, ο όγκος θα πρέπει να αυξηθεί κατά περισσότερο από 25%» είπε.

Ωστόσο, ο κ. Βαφειάς ανέφερε ότι οι παραγωγοί της Μέσης Ανατολής, όπως η Σαουδική Αραβία, το Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, εργάζονται για να ενισχύσουν τη θέση τους.

Τα έργα που εστιάζονται στο LNG στο Κατάρ και στα ΗΑΕ, για παράδειγμα, θα αυξήσουν επίσης τους όγκους παραγωγής LPG στο τέλος της δεκαετίας.

Το συνολικό χαρτοφυλάκιο συμβολαίων της ανέρχεται σε 165 εκατ. δολ., καθώς η StealthGas εξασφάλισε με συμβόλαια περιοδικής μίσθωσης περίπου το 70% των υπόλοιπων ημερών του στόλου της για το υπόλοιπο του έτους.

«Η StealthGas παραμένει σταθερή στη στρατηγική της και έχει σχεδόν εξαλείψει τον χρηματοοικονομικό της κίνδυνο, καθώς είναι απαλλαγμένη από καθαρό χρέος, αφού έχει αποπληρώσει πάνω από 50 εκατ. δολ. χρέους κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους και έχει 27 από τα 28 πλοία της χωρίς βάρη», όπως αναφέρθηκε.

Πετρελαϊκές αγορές

Αναφορικά με την αγορά των δεξαμενόπλοιων, ο κ. Βαφειάς, με την ιδιότητα του διευθύνοντος συμβούλου της Imperial Petroleum, σχολίασε, παρουσιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας, ότι υπάρχουν αναφορές πως εξετάζεται η δυνατότητα περαιτέρω αύξησης της παραγωγής, ενώ οι διευθυντές των δεξαμενόπλοιων ελπίζουν ότι οι περικοπές που έχει κάνει η ομάδα από το 2022 θα μπορούσαν να ανατραπούν μέχρι τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο.

«Οι συνολικές προσδοκίες για τα δεξαμενόπλοια (dirty tankers), βραχυπρόθεσμα έως μεσοπρόθεσμα, είναι θετικές, κυρίως λόγω της άρσης των περικοπών στην παραγωγή από τον ΟΠΕΚ, των κυρώσεων κατά της Ρωσίας και της απαγόρευσης της εισαγωγής ρωσικού αργού πετρελαίου και προϊόντων» δήλωσε χαρακτηριστικά.

Ξηρό φορτίο

Τέλος, όσον αφορά την αγορά των bulk carriers μεγέθους handysize της C3is (στόλος τριών bulker και ενός τάνκερ), σύμφωνα με την παρουσίαση της εταιρείας οι προοπτικές της αγοράς για το 2025 θα καθοριστούν από τους ακόλουθους δείκτες:

  • το παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον
  • τις δασμολογικές πολιτικές των ΗΠΑ
  • την κατάσταση της ρευστότητας στην Κίνα
  • την απουσία ανάκαμψης της βιομηχανικής δραστηριότητας στις ανεπτυγμένες οικονομίες
  • τα υψηλά επιτόκια και το ισχυρό δολάριο
  • τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.