Skip to main content

Η πρώτη κλοπή αυτοκινήτου στα χρονικά

Ένα Peugeot, ένα Benz και πολλή αγάπη για την ταχύτητα

Ο βαρόνος Ζυλ ντε Ντιόν, αριστοκράτης, μηχανικός και συνιδρυτής της De Dion-Bouton — μιας από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες της Γαλλίας— πηγαίνει το Peugeot του για επισκευή.

Το ημερολόγιο γράφει 1η Ιουνίου 1896. Την εποχή εκείνη, στο Παρίσι, το να κατέχει κανείς ένα αυτοκίνητο είναι κάτι πραγματικά ξεχωριστό. Τα κεφάλια γυρνούν, τα μάτια καρφώνονται, τα καπέλα σηκώνονται.

Λίγες ώρες αργότερα, ο βαρόνος μαθαίνει κάτι απίστευτο: το αυτοκίνητό του έχει κλαπεί. Ένας μηχανικός του συνεργείου το είχε πάρει και έχει εξαφανιστεί.

Η αστυνομία, όμως, δεν είχε δύσκολο έργο. Ένα Peugeot δεν είναι καθημερινό φαινόμενο στους δρόμους. Ο δράστης εντοπίζεται αμέσως στην κοντινή Ασνιέρ, και η υπόθεση κλείνει — αλλά μένει για πάντα στο βιβλίο των ρεκόρ.

Είναι η πρώτη επισήμως καταγεγραμμένη κλοπή αυτοκινήτου στα χρονικά.

Η Μπέρτα Μπεντς

Βέβαια υπήρξε 8 χρόνια νωρίτερα και ένα άλλο περιπετειώδες συμβάν, που κάποιοι βλέπουν ως την πρώτη, άτυπη κλοπή αυτοκινήτου. Για άλλους είναι κάτι παραπάνω. Είναι η «επανάσταση» μίας γυναίκας με κότσια και αγάπη: για τον σύζυγό της και την ταχύτητα.

Είναι Αύγουστος 1888 και η Μπέρθα Μπεντς, σύζυγος του εφευρέτη Καρλ Μπεντς (Benz), ξυπνά ένα πρωί και παίρνει κρυφά το πρωτότυπο Benz Patent-Motorwagen, ένα τρίτροχο μηχάνημα που ο άντρας της προσπαθεί – χωρίς επιτυχία – να παρουσιάσει στον κόσμο ως «το αυτοκίνητο του μέλλοντος».

Εκείνη, δίχως άδεια, δίχως καύσιμα, δίχως ανταλλακτικά, ξεκινά μαζί με τους δύο γιους της ένα ταξίδι 106 χιλιομέτρων από το Μάνχαϊμ στο Πφόρτσχαϊμ — μια απόσταση που εκείνη την εποχή φάνταζε σαν εκστρατεία.

Τα πρώτα…τακάκια

Η διαδρομή της δεν είναι εύκολη. Σταματά σε φαρμακείο για να προμηθευτεί λιγνίνη (πετρελαιοειδές καύσιμο), φροντίζει μόνη της τη συντήρηση του οχήματος, καθαρίζει σωληνώσεις με καρφίτσες για καπέλα, και σταματά σε τσαγκάρη για να του ζητήσει να επενδύσει τις σιαγόνες των φρένων με δέρμα. Κι έτσι εφευρίσκει, χωρίς να το ξέρει, τα πρώτα τακάκια.

Ένα ταξίδι… διαφήμιση

Το ταξίδι της Μπέρθα δεν ήταν απόδραση. Ήταν διαφήμιση, αποστολή, μήνυμα. Χάρη σε αυτή, ο Καρλ Μπεντς βρήκε επενδυτές, δημοσιότητα και, τελικά, την αρχή της αυτοκινητικής εποχής.

Η διαδρομή της έχει σήμερα καταγραφεί ως Bertha Benz Memorial Route — και περνά από όλα τα χωριά και τις στάσεις που έκανε, σε μια γερμανική ύπαιθρο που δεν ξέχασε ποτέ τον θόρυβο εκείνου του πρώτου οχήματος.

Αν το Peugeot του ντε Ντιόν ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που εκλάπη επίσημα, το Benz της Μπέρθα ήταν το πρώτο που «εκλάπη» με αγάπη, αποφασιστικότητα και εμμονή στην πρόοδο.

Δύο διαφορετικά περιστατικά, δύο διαφορετικές πόλεις — αλλά και τα δύο, κρίσιμες σελίδες στο ξεκίνημα της ιστορίας του αυτοκινήτου. Μιας ιστορίας στην οποία, απ’ ό,τι φαίνεται, τα φρένα μπήκαν μετά το γκάζι.