Από το Μπέρκλεϊ στο Netflix, τη Meta και το TikTok, και από εκεί στην προσωπική της startup, η Σόρα Λι χτίζει την επιτυχία της με στρατηγική, αυθεντικότητα και… χωρίς να ακολουθεί «το πάθος της».
Η 34χρονη έχει δουλέψει για μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της τεχνολογίας και έχει αμειφθεί αδρά γι’ αυτό. Σήμερα είναι η ιδρύτρια της Kurated Agency, μιας startup που συνδέει κορεατικά beauty brands με δημιουργούς περιεχομένου και outlets στις ΗΠΑ.
Σπούδασε οικονομικά και πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Μπέρκλεϊ, και δεν είχε σκοπό να εργαστεί στον τομέα της τεχνολογίας. Παρόλα αυτά η τύχη το ήθελε να ξεκινήσει την καριέρα της στην startup TubeMogul, και από εκεί συνέχισε στον χώρο, εξελίσσοντας συνεχώς τις δεξιότητές της και επεκτείνοντας το δίκτυό της.
Μέσα σε λίγο παραπάνω από μια δεκαετία, η Σόρα Λι εκτίναξε τις αποδοχές της από τα 40.000 δολάρια στα 400.000 ετησίως όταν αποχώρησε από το TikTok. Επιπλέον εισόδημα εξασφάλιζε από ομιλίες και τη δημιουργία περιεχομένου. Το 2024, χάρη σε συστηματικές επενδύσεις και στρατηγικές μεταβάσεις καριέρας, έγινε εκατομμυριούχος.
Στο CNBC Μake It παρουσιάζει τις 4 βασικές συμβουλές, που έχει να δώσει, σε όσους θέλουν να απογειώσουν καριέρα και τα εισοδήματά τους. Η πρώτη ειδικα, όπως, λέει, είναι το κλειδί της επιτυχίας – ό,τι πιο σημαντικό μπορεί να κάνει κανείς για να έχει εξέλιξη.
1. Να είσαι ευέλικτος και να καλλιεργείς δεξιότητες
Η Σόρα Λι τονίζει ότι αυτό που σπουδάζει κανείς στο πανεπιστήμιο έχει μικρότερη σημασία απ’ ό,τι νομίζουμε. Αυτό που μετρά περισσότερο είναι όσα πραγματικά μαθαίνει μέσα από τις μαθητείες, τις πρακτικές ασκήσεις και τις πρώτες δουλειές.
«Να είστε ευπροσάρμοστοι και να χτίζετε δεξιότητες που μπορείτε να μεταφέρετε εύκολα σε άλλες εταιρείες», λέει.
Στην τεχνολογία ειδικά, πολλά από όσα μαθαίνεις στο πανεπιστήμιο μπορεί να είναι ήδη ξεπερασμένα μέχρι να ψάχνεις δουλειά. Επίσης, ίσως η δουλειά των ονείρων σου… δεν έχει ακόμη εφευρεθεί.
Η γνώση νέων τεχνολογιών και η εξοικείωση με τα συστήματα που χρησιμοποιούν οι μεγάλες εταιρείες μπορούν να σου επιτρέψουν να κινηθείς σε ρόλους που δεν είχες φανταστεί. Η ίδια απέκτησε επαγγελματική πρόσβαση στον χώρο της τεχνητής νοημοσύνης, παρότι οι σπουδές της δεν είχαν καμία σχέση με το συγκεκριμένο αντικείμενο.
2. Κάνε όσες περισσότερες συνεντεύξεις μπορείς
Αν ψάχνεις νέες επαγγελματικές ευκαιρίες, το να στέλνεις δεκάδες αιτήσεις και να πηγαίνεις σε συνεχείς συνεντεύξεις μπορεί να φαίνεται κουραστικό. Όμως η Λι λέει πως μέσα από αυτή τη διαδικασία καταλαβαίνεις καλύτερα τι θέλεις από τον επόμενο ρόλο σου.
«Οι συνεντεύξεις μοιάζουν πολύ με τα ραντεβού», λέει. «Όταν βγαίνεις με αρκετούς ανθρώπους, υπάρχουν καλά και κακά ραντεβού — και από τα δύο μαθαίνεις».
Όσο περισσότερες συνεντεύξεις κάνεις, τόσο καλύτερα αντιλαμβάνεσαι ποια χαρακτηριστικά μιας θέσης σε ενθουσιάζουν — κι έτσι περιορίζεις την αναζήτησή σου πιο στοχευμένα.
3. Εντόπισε τις δεξιότητες που σου αποφέρουν χρήματα
Η Λι επισημαίνει ότι δεν αρκεί να γνωρίζεις τι κάνεις καλά ή τι αγαπάς — πρέπει να βρεις ποιες από τις δεξιότητές σου έχουν πραγματική εμπορική αξία.
«Όταν είσαι νέος και δεν κολυμπάς στο χρήμα, είναι κρίσιμο να αρχίσεις να αποκτάς δεξιότητες που έχεις δει να φέρνουν αποτελέσματα», λέει.
Το «να ακολουθείς το πάθος σου» είναι, κατά τη Λι, μια από τις χειρότερες συμβουλές που έλαβε ποτέ: πολλοί είναι παθιασμένοι με πράγματα που δεν προσφέρουν επαγγελματική ή οικονομική σταθερότητα.
«Βρες τι κάνεις καλά και για ποιο πράγμα θα πλήρωνε κάποιος. Αν αυτό ταυτίζεται και με το πάθος σου, ακόμα καλύτερα», λέει.
4. Να είσαι αυθεντικός, χωρίς απολογίες
Όταν σε απορρίπτουν ή προσπαθείς να ταιριάξεις κάπου, είναι δελεαστικό να υποδυθείς κάποιον άλλον. Αλλά η αυθεντικότητα είναι ανεκτίμητη, σύμφωνα με τη Λι.
«Να είστε ο εαυτός σας, χωρίς απολογίες», λέει. Αυτό είναι δύσκολο ειδικά για νεότερους ανθρώπους που ακόμα χτίζουν την ταυτότητά τους, αλλά το προσωπικό brand είναι εξαιρετικά σημαντικό.
Η ενασχόλησή της με τη δημιουργία περιεχομένου στα social media τη βοήθησε να γίνει πιο άνετη, πιο σίγουρη και τελικά πιο αποτελεσματική στη δουλειά της.
Η προσεγμένη παρουσία της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήταν επιπλέον ατού σε συνεντεύξεις με εταιρείες όπως η Meta και το TikTok, καθώς αποδείκνυε πως γνωρίζει καλά τις πλατφόρμες, τόσο από τεχνική όσο και από δημιουργική σκοπιά.