Μπορεί, σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον, η τεχνολογία να αποδειχθεί ο μεγαλύτερος εξουσιαστής μας; Ο υποκινητής φρικτών πράξεων; Αυτά είναι ερωτήματα της καινούργιας παράστασης «Ταιριάζει το πένθος στην Ηλέκτρα;» που παρουσιάζουν σε συμπαραγωγή η Θεατρική Εταιρεία THEARTES και το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης και η οποία βασίζεται στην τριλογία του Ευγένιου Ο’Νηλ «To πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα».
Η παράσταση κάνει πρεμιέρα την Τρίτη 6 Μάϊου στο Θέατρο «Μεταξουργείο» [Ακαδήμου 14 & Κεραμεικού, Αθήνα].
Σε διασκευή – δραματουργία Κατερίνας Μπιλάλη και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Κυριακού, ερμηνεύουν οι Βάσω Γουλιελμάκη, Κατερίνα Μπιλάλη και Κωνσταντίνος Κυριακού.
Η Κατερίνα Μπιλάλη μίλησε μαζί μας.
«Το Πένθος Ταιριάζει στην Ηλέκτρα» του Ευγένιου Ο’ Νηλ και «Ταιριάζει το Πένθος στην Ηλέκτρα;» η δική σας διασκευή. Πόσα αλλάζουν και τι μένει το ίδιο;
«Τα βασικά στοιχεία της πλοκής μένουν ίδια. Αλλάζουν, όμως, τα κίνητρα των δραματικών προσώπων καθώς και το χωροχρονικό πλαίσιο. Από την Αμερική του 19ου αιώνα, όπου έχει μεταφέρει ο Ο’Νηλ τον μύθο των Ατρειδών, μετακομίζουμε σε ένα δυστοπικό μέλλον, κατά το οποίο η ατομική βούληση ελέγχεται, όχι πια από την ειμαρμένη όπως στην αρχαιότητα ή από την πουριτανική συνείδηση όπως στην Αμερική, αλλά από και μέσω της τεχνολογίας».
Γιατί εξακολουθούν και μας εμπνέουν οι ήρωες της ελληνικής μυθολογίας έως και σήμερα;
«Θα απαντήσω με μια σειρά ερωτημάτων: Γιατί επανερχόμαστε στα αρχέτυπα; Γιατί επιστρέφουμε στην τελετουργία; Γιατί έχουμε ανάγκη να χρησιμοποιήσουμε το παρελθόν, για να μιλήσουμε για το παρόν και το μέλλον; Γιατί οι συμβολισμοί των αρχαίων ποιητών μας ξεκλειδώνουν σύγχρονους προβληματισμούς;»
Η Ηλέκτρα κι η Κλυταιμνήστρα παίρνουν μέρος σ’ ένα reality show και μια από τις δύο μπορεί να βγει νικήτρια. Καλλιεργείται μεταξύ τους ευγενής άμιλλα ή επιχειρούν να υπερισχύσουν με όλα τα μέσα;
«Βρισκόμαστε σε ένα meta-reality show, το οποίο λειτουργεί ως ρωμαϊκή αρένα. Άρα οι δύο παίκτριες οφείλουν, αν θέλουν να νικήσουν, να πάρουν με το μέρος τους το κοινό, προσφέροντάς του ένα θέαμα που θα ικανοποιήσει τις ανθρωποφαγικές του ορέξεις. Με λίγα λόγια, αλλάζει το περιτύλιγμα, δηλαδή από την αρένα πάμε σε ένα στούντιο, αλλά παραμένουν τα αδηφάγα ένστικτα του κόσμου για αιματηρά και βίαια θεάματα. Αλήθεια, τι ακριβώς έχει αλλάξει στην ανθρωπότητα μετά από 2.500 χιλιάδες χρόνια; Έχουμε, όντως, εξανθρωπιστεί ή έχουν νικήσει τα βασικά μας ένστικτα και διψάμε για αίμα και βία, καθώς καθόμαστε στον καναπέ μας και βλέπουμε απευθείας μεταδόσεις από πολεμικά πεδία, από οικολογικές καταστροφές, από καταστολές πολιτών, από pushbacks μεταναστών και άλλα πολλά “ζωντανά θεάματα”»;
Η τεχνολογία έχει ισχυρή θέση στην παράστασή σας. Τι ρόλο παίζει στις αποφάσεις και τις μεθόδους που χρησιμοποιούν οι χαρακτήρες;
«Τα τεχνολογικά μέσα έχουν τον ρόλο της επιβολής της εξουσίας και της επιτήρησης και γι’ αυτό το μεταφράζω ως δικτατορία της τεχνολογίας. Η ελεύθερη βούληση συρρικνώνεται αφού η χειραγώγηση ασκείται σε μεγάλο βαθμό, είτε ως διαταγή είτε ως προτροπή, είτε ως άμεση εξαπάτηση μιας και οι αγωνιζόμενες έχουν συμφωνήσει να παίξουν σ’ ένα παιχνίδι όπου δεν υπάρχουν κανόνες και όταν υπάρχουν, διαμορφώνονται από τους έχοντες τον τεχνολογικό έλεγχο, με μοναδικό στόχο τα περισσότερα views, ασχέτως ηθικού κόστους ή ζητήματος ζωής και θανάτου».
Πλέον, έχουμε πρόσβαση σε εκατομμύρια πληροφορίες με το πάτημα ενός κουμπιού στο λάπτοπ ή το κινητό μας. Την ίδια στιγμή, η κοινωνία μοιάζει να γίνεται πιο συντηρητική και πιο πολωμένη. Μπορεί, τελικά, η τεχνολογία να μας ωθήσει στην τέλεση φρικτών πράξεων;
«Κατά τακτά χρονικά διαστήματα ακούγονται ειδησεογραφικά νέα σχετικά με αυτοκτονίες, δολοφονίες ή ατυχήματα που έγιναν με την ηθελημένη ή όχι προτροπή των τεχνολογικών μέσων, όπως από κάποια πολύ επικίνδυνα challenge games μέχρι κάποια video games που οδηγούν τους παίκτες στον θάνατο, τον δικό τους ή και άλλων».
Εσείς, είστε αισιόδοξη; Μπορεί η τεχνολογία να λύσει μια σειρά από ζωτικά προβλήματα της ανθρωπότητας ή υπάρχει κίνδυνος να γίνουμε έρμαιά της;
«Σαφέστατα καραδοκεί ο κίνδυνος άμεσης χειραγώγησής μας από αυτή. Ο άνθρωπος έχει αποδείξει ότι μπορεί να καταστρέψει και να αυτοκαταστραφεί πολύ εύκολα. Από την άλλη, υπάρχουν και στιγμές στην ιστορία της ανθρωπότητας που ενεργεί αλληλέγγυα και αυτοβελτιωτικά. Προσωπικά, ονειρεύομαι μια άμεσα δημοκρατική κοινωνία που η τεχνολογία θα λειτουργεί προς όφελός της· αλλά, όχι, δεν είμαι τόσο αισιόδοξη».
Είστε ιδρυτικό μέλος της ομάδας THEARTES. Τι παραστάσεις σάς ενδιαφέρει να συστήνετε στο κοινό; Υπάρχει κάποια κοινή ομπρέλα σ’ όλες τις θεατρικές σας δουλειές;
«Οι παραστάσεις τής THEARTES έχουν έναν πειραματικό και ερευνητικό χαρακτήρα, αφού μέσα από κλασικά και σύγχρονα έργα, θέλουμε να δώσουμε τη δική μας ανάγνωση μέσα από τις ακαδημαϊκές μας γνώσεις και τα ιδεολογικά μας προτάγματα. Κοινός παρονομαστής των παραστάσεών μας είναι η αναζήτηση της σωματικής φόρμας, η εστίαση σε σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα και η απόδοση των σκηνικών δράσεων μέσω του “παιχνιδίσματος” και της εναλλαγής ρόλων».
Ταυτότητα παράστασης
«Ταιριάζει το πένθος στην Ηλέκτρα;»
βασισμένο στην τριλογία τού Ευγένιου Ο’Νηλ «Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα»
Διασκευή – Δραματουργία: Κατερίνα Μπιλάλη
Μετάφραση: Κωνσταντίνος Κυριακού – Κατερίνα Μπιλάλη
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Κυριακού
Συνεργάτης σκηνοθέτης: Λευτέρης Παπακώστας
Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Τσακότα
Visual Artist: Άννα-Μαρία Γαλάνη
Φωτισμοί: Λέων Εσκενάζη
Μουσική επένδυση: Κωνσταντίνος Κυριακού
Video: Πάνος Ηλιόπουλος
Make-Up Artist: Οξάνα Πελιούχ
Hair Stylist: Organic Hair Spa by Athanasios
Φωτογραφίες: Φανή Τουμπουλίδου
Σχεδιασμός αφίσας – Artwork: Φωτεινή Χήτα
Προβολή & Επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου – We Will
Παραγωγή: «THEARTES» Α.Μ.Κ.Ε. και ΔΗΠΕΘΕ ΡΟΥΜΕΛΗΣ
Διανομή:
Βάσω Γουλιελμάκη (Κλυταιμνήστρα)
Κατερίνα Μπιλάλη (Ηλέκτρα)
Κωνσταντίνος Κυριακού (Αγαμέμνων, Άγις, Ορέστης)
Μαζί τους εμφανίζονται, με τη βοήθεια της ΑΙ τεχνολογίας, οι:
Τσάρλι Τσάπλιν, Μέριλυν Μονρόε, Έλβις Πρίσλεϋ
Συνεργάζονται οι ηθοποιοί:
Ανδρέας Κωνσταντινίδης, Αλεξία Μουστάκα, Λευτέρης Παπακώστας
Θέατρο Μεταξουργείο, Ακαδήμου 14 & Κεραμεικού, τηλέφωνο: 210 523 4382
Από Τρίτη 6 Μαΐου, και κάθε Τρίτη στις 21:00 και Τετάρτη στις 20:30
Μετά το πέρας των παραστάσεων στην Αθήνα, η παράσταση θα παρουσιαστεί στο Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ρούμελης.
Προπώληση: https://t.ly/hoEwd