Η Ευρώπη ξαναμπαίνει δυναμικά στον χορό των ναυπηγήσεων

Παραγγελίες: Σε πρωταγωνιστικούς ρόλους επιστρέφουν η Ιταλία και η Γερμανία
Τετάρτη, 06 Ιουλίου 2016 08:10
EPA/INGO WAGNER

Από το σύνολο των 6,5 δισ. δολ. νέων παραγγελιών κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου φέτος, τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία κέρδισαν παραγγελίες ύψους 3,7 δισ. δολ.

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
atsimp@naftemporiki.gr

«Παρών» δηλώνουν τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία στις πρώτες θέσεις της βιομηχανίας σε παγκόσμιο επίπεδο ύστερα από απουσία τουλάχιστον μιας δεκαετίας. Πιο συγκεκριμένα, η «στάση» στις νέες ναυπηγήσεις εμπορικών πλοίων, που κατά παράδοση καταλήγουν στις χώρες της Ασίας από τη μια και η αύξηση του ενδιαφέροντος για την κατασκευή νέων κρουαζιερόπλοιων από την άλλη, εκτίναξε πρώτα την Ιταλία και ύστερα τη Γερμανία στη δεύτερη και την τέταρτη θέση αντίστοιχα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις πριν από δύο χρόνια η ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία απείχε «έτη φωτός» από τις επιδόσεις του ασιατικού τριγώνου (Κίνα, Ν. Κορέα και Ιαπωνία) και όλοι θεωρούσαν ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανατραπεί η εικόνα αυτή. Οι τελευταίες ενδείξεις όμως δείχνουν ότι τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία, λόγω της εξειδίκευσής τους στην κατασκευή κρουαζιερόπλοιων, βγαίνουν αυτήν την περίοδο στον «αφρό», ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πλέον διεκδικούν ναυπηγήσεις και για φορτηγά πλοία (είτε dry είτε υγρό φορτίο). Μάλιστα, σε ό,τι αφορά το κόστος τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία διεκδικούν πρωτιά αφού τα κρουαζιερόπλοια που κατασκευάζονται κοστίζουν από 500 εκατ. δολάρια μέχρι και 1 δισ. δολάρια το ένα.

Σε αντίθεση με τις τιμές για τα δεξαμενόπλοια, αφού μια παραγγελία για VLCC σήμερα κοστίζει περίπου 85 εκατ. δολάρια. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons, στο α’ εξάμηνο του 2016 η Κίνα με 92 πλοία και 2,42 εκατ. cgt διατήρησε τα πρωτεία στις ναυπηγήσεις, αλλά από εκεί και πέρα καταγράφηκαν ανατροπές. Η ιταλική ναυπηγική πέρασε στη δεύτερη θέση με οκτώ πλοία χωρητικότητας 890.000 cgt. Τα ναυπηγεία της Κορέας μπορεί να κέρδισαν συμβόλαια για 27 πλοία, η χωρητικότητά τους όμως δεν ξεπέρασε τα 830.000 cgt. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι Clarksons, πρόκειται για χαμηλό 20ετίας για την Κορέα, ενώ έναν χρόνο νωρίτερα είχε φτάσει τα 151 πλοία 6,85 εκατ. cgt. Ανατροπές υπάρχουν και στην τέταρτη θέση, την οποία όπως φαίνεται έχασαν οι Ιάπωνες με 28 παραγγελίες 520.000 cgt και κέρδισαν οι Γερμανοί με 10 παραγγελίες 710.000 cgt χωρητικότητας.

Στοιχεία τριμήνου

Τα στοιχεία των Clarksons επιβεβαιώνουν την εικόνα που έδωσε πριν από λίγο καιρό στη δημοσιότητα η German Shipbuilding and Ocean Industries Association (VSM). Όμως ανέφερε ότι στο πρώτο τρίμηνο του έτους οι Ευρωπαίοι συνολικά ξεπέρασαν τους Ασιάτες σε αξία παραγγελιών. Συγκεκριμένα, από το σύνολο των 6,5 δισ. δολ. νέων παραγγελιών κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου φέτος, τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία κέρδισαν παραγγελίες ύψους 3,7 δισ. δολαρίων, περισσότερο από το 50% του συνόλου, με τις περισσότερες εξ αυτών να αφορούν την κατασκευή νέων κρουαζιερόπλοιων.

Τη μερίδα του λέοντος φαίνεται να κερδίζουν τα ιταλικά Fincantieri από τη μια και τα γερμανικά Werft από την άλλη.

Σύμφωνα με τον Reinhard Luken, που είναι ο διευθύνων σύμβουλος της VSM, η εξέλιξη είναι πολύ ελπιδοφόρα και ιδίως με δεδομένο ότι οι Ασιάτες ανταγωνιστές των ευρωπαϊκών ναυπηγείων αντιμετωπίζουν μεγάλα οικονομικά προβλήματα, που καθιστά το μέλλον τους από προβληματικό έως αβέβαιο.

Τα στοιχεία

Η τάση πάντως φάνηκε από το 2015 όταν τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία στο σύνολό τους βρέθηκαν πίσω από τους Ιάπωνες σε αξία νέων παραγγελιών για 1,9 δισ. δολάρια, 12,9 δισ. στην Ιαπωνία και 11 δισ. στην Ευρώπη. Στις πρώτες θέσεις τότε παρέμεναν η Κορέα με 21,8 δισ. δολάρια και η Κίνα με 18,9 δισ. δολάρια.

Η περσινή χρονιά βρήκε πάντως την Ευρώπη στην τρίτη θέση όσον αφορά την αξία του orderbook. Ειδικότερα η αξία του βιβλίου παραγγελιών στην Ευρώπη έφτασε τα 43,6 δισ. δολ., ενώ στην Κορέα ήταν στα 91,2 δισ. δολάρια, στην Κίνα 80,5 δισ. δολάρια και στην Ιαπωνία μόλις 39,7 δισ. δολάρια.

Απούσα η Ελλάδα σε κατασκευές

Όσον αφορά τη χώρα μας, είναι απούσα στις νέες κατασκευές, ενώ κινείται σε χαμηλά επίπεδα και στις επισκευές. Από τη μια οι διαιτητικές αντεγκλήσεις κυβέρνησης και ιδιοκτησίας των ναυπηγείων Σκαραμαγκά αλλά και οι λάθος χειρισμοί που προηγήθηκαν και απέκλεισαν τα ναυπηγεία από εμπορικές δραστηριότητες, αλλά και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεώριου κυρίως λόγω του φαύλου κύκλου των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις στη χώρα έχουν βγάλει τη χώρα μας από τον χάρτη.

Οι υποστηρικτικές του κλάδου, επιχειρήσεις στην Ελλάδα αυτήν τη περίοδο αναμένουν την είσοδο της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά με την ελπίδα ότι θα επενδύσει στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και θα τη μετατρέψει σε ένα σύγχρονο και οργανωμένο ναυπηγείο, που θα προσελκύει πλοία για επισκευές.

Σχολιασμένα