«Το αυτοκίνητο είναι παγκοσμίως, το πιο φονικό όπλο. Είναι τετραπλάσιοι οι αριθμοί θυμάτων από ατυχήματα στους δρόμους σε σχέση με τους πολέμους… Στους δρόμους της Ελλάδος συντελείται η μεγαλύτερη γενοκτονία με τα περισσότερα θύματα να είναι ηλικίας 15-30 ετών».
Αυτές ήταν δύο από τις πιο χαρακτηριστικές επισημάνσεις που έκανε στη μόνιμη κοινοβουλευτική επιτροπή για την Οδική Ασφάλεια ο οδηγός αγώνων κι εκπαιδευτής οδικής συμπεριφοράς, Τάσος Μαρκουίζος, γνωστός ως Ιαβέρης, ενημερώνοντας τα μέλη της σχετικά με την οδική συμπεριφορά και προσπαθώντας να εξηγήσει το μέγεθος του προβλήματος στην Ελλάδα.
«Τα τελευταία χρόνια έχουμε περίπου 250 θανάτους από σεισμούς, και άλλους τόσους από πυρκαγιές. Όμως, η πιο “ακίνδυνη” καθημερινή συνήθεια, αυτή της οδήγησης, έχει 130.000 νεκρούς, 350.000 ανάπηρους και 2 εκατομμύρια τραυματίες. Είμαστε ο πιο επικίνδυνος λαός της Ευρώπης και με τη βούλα. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Γιούροστατ, η Ελλάδα είναι πρώτη στα ατυχήματα. Το 87% από αυτά γίνονται με χαμηλές ταχύτητες, μέχρι 40 χιλιόμετρα, και τα περισσότερα γίνονται μέσα στη πόλη» ανέφερε ο Ιαβέρης, προσπαθώντας να παρουσιάσει τη διάσταση του τεράστιου αυτού προβλήματος. Ενός προβλήματος, που, ενώ θα έπρεπε η επίλυσή του να βρίσκεται σε άμεση προτεραιότητα, όπως όλοι παραδέχτηκαν στην Επιτροπή, παραμένει άλυτο και χωρίς το απαιτούμενο ενδιαφέρον, παρότι οι συνέπειές του είναι οδυνηρές σε ανθρώπινες και οικονομικές απώλειες.
Άγνοια, υποβάθμιση των συνεπειών, απουσία σωστής και συστηματικής ενημέρωσης, μειωμένη πολιτική βούληση, είναι μερικές από τις αιτίες που τονίστηκαν ιδιαίτερα.
Χαρακτηριστική ήταν η παραδοχή του προέδρου της επιτροπής Οδικής Ασφάλειας, Χρήστου Κέλλα, του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρή Δρίτσα, καθώς και άλλων βουλευτών, οι οποίοι συμμετείχαν και τα προηγούμενα χρόνια σε πολλές ανάλογες συνεδριάσεις: «Στην επιτροπή Οδικής Ασφάλειας που λειτουργεί πολλά χρόνια, όλα τα έχουμε πει, καταγράψει, σχεδιάσει και ψηφίσει. Τι έχει γίνει; Τίποτα. Πρέπει να δράσουμε πιο αποτελεσματικά για τους στόχους που βάζουμε, ώστε να επιτυγχάνονται».
«Δεν είναι θέμα οδήγησης, αλλά θέμα συνείδησης. Δεν είναι θέμα διπλώματος, γιατί αυτό είναι μια τυπική διαδικασία, αλλά θέμα κουλτούρας οδικής συμπεριφοράς. Και θέλει πολλή δουλειά, να αλλάξει η παιδεία μας. Δυστυχώς, ελάχιστα πράγματα έχουν γίνει» τόνισε ο γιος του Τάσου Ιαβέρη, Κωνσταντίνος Μαρκουίζος, επίσης οδηγός αγώνων κι εκπαιδευτής οδικής συμπεριφοράς, που κατέθεσε προτάσεις στα μέλη της επιτροπής της Βουλής, για το τι χρειάζεται να γίνει: Επιμόρφωση στα σχολεία, αλλαγή συστήματος εκπαίδευσης, επιμόρφωση εκπαιδευτών, καμπάνιες σε μέσα μαζικής μεταφοράς, αναμόρφωση του ΚΟΚ (με αυστηρά πρόστιμα που θα πηγαίνουν στις εφορίες και όχι στην αστυνομία για να μη σβήνονται οι κλήσεις), μείωση του ορίου ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές από τα 50 στα 30 χιλιόμετρα, ενημερωτικά τηλεοπτικά σποτ, ήταν μερικές από τις προτάσεις που έκανε.
Ο ίδιος μίλησε για την ανάγκη ενός νέου, αυστηρότερου νομοθετικού πλαισίου, με τσουχτερά πρόστιμα για αυτούς που εγκληματούν, είτε κάνοντας επικίνδυνες προσπεράσεις, είτε περνώντας με κόκκινο τα φανάρια, είτε οδηγώντας μεθυσμένοι ή με μεγάλες ταχύτητες. «Τρέμουν οι Έλληνες καθημερινά πως θα πληρώσουν ΕΝΦΙΑ, ΔΕΗ, ανησυχούν μην αδειάσει το πορτοφόλι τους. Όμως, δεν ανησυχούν για την απώλεια μιας αγκαλιάς. Αυτό το μήνυμα πρέπει να περάσουμε όλοι. Πόσο σημαντικότερο είναι για τη ζωή μας, η απώλεια αγκαλιάς του παιδιού μας, του συγγενή μας, ενός αγαπημένου μας ανθρώπου…» είπε κλείνοντας την ενημέρωση ο Τάσος Μαρκουίζος.
Πηγή: ΑΜΠΕ