Η κυκλοφορία των σιδηροδρόμων αποκαθίσταται σταδιακά στη Γαλλία, σε μια ανάπαυλα στις κινητοποιήσεις η οποία επιτρέπει δύο ημέρες διαβουλεύσεων ανάμεσα στα συνδικάτα των σιδηροδρομικών και την κυβέρνηση, πριν από την επανάληψη της απεργίας το βράδυ του Σαββάτου.
Έπειτα από τις δύο πρώτες ημέρες απεργίας με μεγάλη συμμετοχή κατά της μεταρρύθμισης της δημόσιας επιχείρησης των γαλλικών σιδηροδρόμων SNCF, οι αμαξοστοιχίες κυκλοφορούν σήμερα σχεδόν κανονικά, με λίγα μόνο τοπικά προβλήματα.
Η διήμερη απεργία δεν ήταν παρά το πρώτο επεισόδιο της κινητοποίησης, στο πλαίσιο της οποίας προβλέπονται δύο ημέρες απεργίας κάθε πέντε ημέρες για μια συνολική περίοδο τριών μηνών.
Τα συνδικάτα της SNCF διαμαρτύρονται κατά της μεταρρύθμισης στους σιδηροδρόμους, που αποτελεί μέρος του φιλόδοξου προγράμματος μεταρρυθμίσεων του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν. Έχει κυρίως στόχο την κατάργηση του καθεστώτος των σιδηροδρομικών κατά την πρόσληψή τους, το οποίο εγγυάται ισόβια απασχόληση. Σύμφωνα με τα συνδικάτα, η μεταρρύθμιση αυτή «έχει στόχο να καταστρέψει τη δημόσια υπηρεσία» και να οδηγήσει στην ιδιωτικοποίηση.
Η απεργία πρόκειται να επαναληφθεί το βράδυ του Σαββάτου και θα διαρκέσει μέχρι το πρωί της Τρίτης. Στο μεταξύ το απόγευμα αναμένεται να επαναληφθούν στο υπουργείο Μεταφορών οι διαβουλεύσεις με τα συνδικάτα για το άνοιγμα στον ανταγωνισμό, την οργάνωση και το χρέος της SNCF, που υπερβαίνει τα 50 δισεκ. ευρώ και κοστίζει ένα δισεκατομμύριο κάθε χρόνο.
Ο πρωθυπουργός της Γαλλίας Εντουάρ Φιλίπ έχει δηλώσει «ανοικτός» στο ενδεχόμενο να αναλάβει το κράτος ένα μέρος του χρέους αυτού, όμως «σε αντάλλαγμα» θέλει «δεσμεύσεις εξαιρετικά σαφείς, εξαιρετικά σταθερές, που θα μεταμορφώσουν τη λειτουργία της επιχείρησης».
«Εκβιασμός», απάντησε ο Φιλίπ Μαρτινέ, ο επικεφαλής της CGT, του μεγαλύτερου γαλλικού συνδικάτου. «Μας λένε, δεχθείτε αυτό που σας προτείνουμε και θα μιλησουμε μετά για το χρέος’, είναι πραγματικά σκανδαλώδες», δήλωσε στον ραδιοσταθμό franceinfo.