Skip to main content

Πολιτικά «μποφόρ» για τον Σαρωνικό

Από την έντυπη έκδοση

Διαβεβαιώσεις ότι η εικόνα της καταστροφής στον Σαρωνικό θα αλλάξει το αργότερο σε έναν μήνα ή το πολύ σε 40 ημέρες έδωσε στην επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής ο υπουργός Ναυτιλίας, Παναγιώτης Κουρουμπλής, επιμένοντας ότι οι αρχές ανταποκρίθηκαν άμεσα και αποτελεσματικά. Την παραίτηση του κ. Κουρουμπλή ζήτησε από την πλευρά του ο Κυριάκος Μητσοτάκης, καταγγέλλοντάς τον για ψεύδη και χαρακτηρίζοντάς τον υπόλογο της καταστροφής.

Ενημερώνοντας χθες τη Βουλή για το χρονικό του ναυαγίου και τις επιχειρήσεις αντιμετώπισης της ρύπανσης, ο κ. Κουρουμπλής ανέφερε ότι ο Θάλαμος Επιχειρήσεων ενημερώθηκε στις 02.41 τη νύχτα του Σαββάτου προς Κυριακή ότι το «Αγία Ζώνη ΙΙ» βυθιζόταν και ότι μέχρι τις 04.10 που βυθίστηκε το πλοίο, είχαν ήδη φτάσει στο σημείο δύο σκάφη του Λιμενικού. Όπως σημείωσε, στις 05.30 έφτασε απορρυπαντικό σκάφος του λιμενικού και στις 10.00 άρχισε τη στεγανοποίηση του πλοίου η οποία κράτησε ουσιαστικά 2,5 ημέρες φτάνοντας στο 95%.

Όπως σημείωσε ο υπουργός, η κηλίδα εμφανίστηκε την Τρίτη προς την περιοχή του Πειραιά, ενώ είχε ήδη μπει σε εφαρμογή το τοπικό σχέδιο και του Πειραιά και του Σαρωνικού. «Έφυγε σήμα από το αρχηγείο του Λιμενικού προς όλα τα τοπικά λιμεναρχεία να κινητοποιηθούν για την αντιμετώπιση των φαινομένων». Στη συνέχεια, όπως επισήμανε, άρχισε η προσπάθεια απορρύπανσης με κινητοποίηση 15 σταθμών. «Ό,τι φράγματα διαθέταμε μπήκαν σε εφαρμογή, σε χρησιμοποίηση και όλα τα μέσα που υπήρχαν από τις εταιρείες έφθασαν εκεί» είπε και ξεκαθάρισε ότι την ευθύνη υλοποίησης των τοπικών σχεδίων δεν την έχει το υπουργείο αλλά το λιμεναρχείο. Ο υπουργός Ναυτιλίας χαρακτήρισε «γιγαντιαία» την προσπάθεια των αρχών και τόνισε ότι τέτοιας έκτασης κινητοποίηση έγινε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. «Πιστεύω ότι είμαστε αποτελεσματικοί» είπε χαρακτηριστικά και εκτίμησε ότι σε έναν μήνα – σαράντα μέρες τα πράγματα θα είναι εντελώς διαφορετικά. Ανακοίνωσε επίσης ότι σύντομα θα κατατεθεί τροπολογία για τη μείωση της ηλικίας αντίστοιχων πλοίων και διαβεβαίωσε ότι δεν θα χρησιμοποιηθούν χημικά για την απορρύπανση.

Ο κ. Κουρουμπλής δέχτηκε όμως σφοδρή κριτική από τον πρόεδρο της Ν.Δ., Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος του καταλόγισε ότι υποτίμησε την έκταση του προβλήματος και τον κάλεσε να παραιτηθεί. «Έπρεπε να περάσουν τρεις ημέρες για να κινητοποιηθείτε ουσιαστικά για να ενημερώσετε τους αρμόδιους φορείς και να καταλάβετε ακριβώς τι είχε συμβεί» του επισήμανε και διερωτήθηκε γιατί επέστρεψε έπειτα από τρεις ημέρες από το Λονδίνο. Επίσης του καταλόγισε ότι καθυστέρησε τέσσερις ημέρες να ζητήσει τη βοήθεια του EMSA και του απορρυπαντικού σκάφους «Ακταία», σύμφωνα με ανακοίνωση του ίδιου του ευρωπαϊκού οργανισμού. Η εν λόγω αναφορά αποτέλεσε την αφορμή για να ξεσπάσει έντονη αντιπαράθεση των δύο ανδρών, με τον κ. Κουρουμπλή να χαρακτηρίζει «αδιάβαστο» τον πρόεδρο της Ν.Δ., επισημαίνοντας ότι το απορρυπαντικό σκάφος βρισκόταν σε αποστολή. Ανταπαντώντας ο κ. Μητσοτάκης καταλόγισε στον υπουργό ότι ψεύδεται για το θέμα.

Στην ενημέρωση μετείχαν και εκπρόσωποι της Περιφέρειας και των Δημοτικών Αρχών της περιοχής οι οποίοι ζήτησαν να αποδοθούν ευθύνες για την καταστροφή τόσο σε πολιτικό όσο και σε ποινικό επίπεδο.
Ενημέρωση

Την εμπιστοσύνη του πρωθυπουργού συνεχίζει και έχει πάντως ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής. Την επισήμανση αυτή έκανε στο briefing χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση για το κατά πόσο υπάρχει δυσαρέσκεια του Μαξίμου για τους χειρισμούς που έγιναν από το υπουργείο.  

«Δεν υπάρχει δυσαρέσκεια, το Μαξίμου βλέπει ότι γίνεται το καλύτερο δυνατό για να καθαρίσει το περιβάλλον, όλοι θα κριθούν από το αποτέλεσμα», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Τζανακόπουλος.

Όσον αφορά την απορρύπανση, τόνισε ότι προχωρά ταχύτατα στη βάση του μέγιστου δυνατού συντονισμού όλων των εμπλεκόμενων αρχών. «Γίνονται διαρκείς έλεγχοι σχετικά με την καταλληλότητα του νερού και αναμένονται τα σχετικά επιστημονικά πορίσματα», συμπλήρωσε.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος σημείωσε ότι πέρα από την αποκατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος για την κυβέρνηση προέχει και η διερεύνηση της ουσίας μιας υπόθεσης που έχει προκαλέσει εύλογα ερωτήματα. Ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε εξονυχιστικούς ελέγχους και θα εξαντλήσει όλα τα μέσα και όλη την αυστηρότητα, ώστε να αποδοθούν οι ευθύνες στους υπαίτιους.

Στο αυτόφωρο

Σήμερα αναμένεται να φτάσει στο ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» το μικρό δεξαμενόπλοιο «Neda» που θα πάρει τη θέση του «Λασσαία» στην απάντληση του πετρελαίου από τις δεξαμενές του βυθισμένου πλοίου.

Στο «Λασσαία», του οποίου τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας έληξαν και αναγκάστηκε να απομακρυνθεί από την επιχείρηση, έγινε έλεγχος από το Λιμενικό Σώμα στην Ελευσίνα και βρέθηκαν, σύμφωνα με πληροφορίες, περίπου 50 κυβικά πετρελαιοειδών μιγμάτων, χωρίς τα νόμιμα παραστατικά, στις δεξαμενές έρματος του πετρελαιοφόρου.

Όπως ανέφεραν πηγές από το Λιμενικό, η ποσότητα των πετρελαιοειδών που βρίσκονται μέσα στο δεξαμενόπλοιο ακόμη δεν έχει καταμετρηθεί, ενώ ο πλοίαρχος και ο πρώτος μηχανικός που συνελήφθησαν για λαθρεμπόριο καυσίμων οδηγήθηκαν το μεσημέρι, στο πλαίσιο του αυτοφώρου, στην Εισαγγελία Πειραιά. Το πλοίο, το οποίο έχει κατασχεθεί, βρίσκεται αυτήν τη στιγμή στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά του Ασπροπύργου.

Δεν φέρει ευθύνη

Τις κινήσεις που έκανε αμέσως μετά το ναυάγιο περιγράφει σε ανακοίνωσή της η πλοιοκτήτρια εταιρεία του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ». Για τα τέσσερα σημεία που αναλύει, όπως είναι η ανάθεση του καθαρισμού σε εταιρεία μέσα σε τέσσερις ώρες, υπογραμμίζει ότι πήρε εύσημα. Πέραν αυτών όμως η εταιρεία πιστεύει ότι «δεν φέρει καμία άλλη ευθύνη για την τυχόν εξάπλωση της ρύπανσης, για την οποία δεν προκύπτει ακόμη σαφώς και με αποδεικτικά στοιχεία ότι οφείλεται στο Δ/Ξ ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ».

Μάλιστα, αντεπιτίθεται λέγοντας: «Οι πολιτικές ευθύνες, αν υπάρχουν, ας αναζητηθούν αρμοδίως και πάντως πέρα από τις δικές μας, που θα κριθούν από τη Δικαιοσύνη». Επίσης, καταλογίζει ευθύνες και στον υπουργό κ. Κουρουμπλή, σημειώνοντας: «Αναρωτιόμαστε, έπρεπε να περάσει μία εβδομάδα από το ναυάγιο για να δεσμευτεί ο κ. υπουργός ότι θα εξετάσει το ενδεχόμενο η εξάπλωση της ρύπανσης να μην οφείλεται στο Δ/Ξ ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ, αλλά σε άλλο πλοίο;».

Αποζημιώσεις για παράπλευρες απώλειες

«Μεγάλη υπολογίζεται πως θα είναι και η οικονομική καταστροφή, μετά βεβαίως την οικολογική, από τη ρύπανση στην ευρύτερη περιοχή του Σαρωνικού και τις ακτές της Αττικής από τη πετρελαιοκηλίδα». Την επισήμανση αυτή έκανε ο πρόεδρος του ΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης, ο οποίος αναφέρει ότι: «Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αρκετές δεκάδες εκατ. ευρώ, καθώς γεγονότα και εικόνες αποτελούν πλήγμα για την τουριστική και εμπορική κίνηση σε όλο το παραλιακό μέτωπο. Είναι γεγονός ότι έχουν δημιουργηθεί σοβαρές παράπλευρες απώλειες για τους επαγγελματίες αλιείς της Ιχθυόσκαλας και όλης της περιοχής του Αργοσαρωνικού, τους καταστηματάρχες Πειραϊκής, Αλίμου, Γλυφάδας, Βούλας μέχρι και Λαγονήσι, στον κλάδο του γιότινγκ, τον ελλιμενισμό των γιοτ στις μαρίνες της περιοχής και βεβαίως στους ξενοδόχους της αποκαλούμενης “Αθηναϊκής Ριβιέρα” που δηλώνουν πρόωρες αποχωρήσεις και πως έχασαν τουλάχιστον έναν επιπλέον τουριστικά παραγωγικό μήνα».

Όσον αφορά τις αποζημιώσεις, τονίζει ότι υπάρχει η επιλογή του IOPC του Διεθνούς Κεφαλαίου Αποζημίωσης Ζημιών Ρύπανσης από Πετρέλαιο, το οποίο καλύπτει ιδιώτες αλλά και δήμους που θα προσκομίσουν συγκεκριμένα παραστατικά. Το σύνολο του ποσού που έχει συγκεντρωθεί στο ταμείο του IOPC για την Ελλάδα είναι 900 εκατ. ευρώ.

Χάραξη ασφαλών πλόων

Πρόταση για τη χάραξη συγκεκριμένων ασφαλών πλόων πετρελαιοφόρων κατέθεσε το Κίνημα Δημοκρατών Σοσιαλιστών. «Η ανάγκη χάραξης συγκεκριμένων ασφαλών πλόων πετρελαιοφόρων διερχόμενων πλοίων από το Αιγαίο είναι αναγκαία προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος ενδεχόμενου ατυχήματος», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Δελτίο ρύπανσης
* Σύμφωνα με την καθημερινή ενημέρωση του υπουργείου, οι θαλάσσιες περιοχές χωρίς ίχνη ρύπανσης είναι: Σαλαμίνα: Νοτιοανατολική και Ανατολική ακτογραμμή Σαλαμίνας, Παραλίες Φλώρα και Βότσαλα. Πέραμα. Ακτή Τζελέπη. Πειραϊκή: Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, Αχινός. Παλαιό Φάληρο: Θεατράκι. Μικρό και Μεγάλο Καβούρι. Βουλιαγμένη. Λαγονήσι.

* Οι θαλάσσιες περιοχές με διάσπαρτα ίχνη ρύπανσης ή ιριδισμούς είναι: Σαλαμίνα: Θεατράκι, όρμος Σεληνίων. Ελληνικό: Ελεύθερη Παραλία. Μαρίνα Γλυφάδας 2,3,4.

* Οι θαλάσσιες περιοχές με ρύπανση είναι: Σαλαμίνα: Κυνόσουρα, Λημνιώνας. Αγ. Κοσμάς: Όμιλος Αιγυπτιωτών, ΕΛΚΕΘΕ. Ελληνικό: Ιππόκαμπος. Γλυφάδα: Αστέρια (ARC- BALUX).