Τη στρατηγική της κυβέρνησης για τα μεγάλα δημόσια έργα και τις υποδομές, παρουσίασε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, με τη διαφάνεια και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας στο επίκεντρό της.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ανακοίνωσε ότι τις επόμενες πέντε μέρες θα δοθεί προς διαβούλευση σχέδιο νόμου που θα αλλάζει ολόκληρο το θεσμικό πλαίσιο παραγωγής δημοσίων έργων και το οποίο θα δίνει τη σφραγίδα της σημερινής κυβέρνησης.
Στόχος του σχεδίου νόμου, όπως ανέφερε, είναι να βάλει τάξη στα κακώς κείμενα και να αντιμετωπίσει τα δίκτυα της διαφθοράς που επεκτάθηκαν τα τελευταία πέντε χρόνια και φορτώθηκαν όλα τα βάρη στους μισθωτούς και τους συνταξιούχους.
Οι τρεις άξονες του νομοσχεδίου είναι: α) η δημιουργία δομής στρατηγικού σχεδιασμού και δημοσίων υποδομών. Στο πλαίσιο αυτό συστήνεται στο υπουργείο νέα Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού Δημοσίων Υποδομών, ενώ έχει ήδη συσταθεί στο πλαίσιο της κυβέρνησης επιτροπή συντονισμού ιδιωτικών και δημοσίων επενδύσεων. β) Θεσμικές αλλαγές δημοσίων υποδομών γ) Αλλαγές στο σύστημα δημοπράτησης των δημόσιων έργων και εκτέλεσης των έργων.
Όπως είπε ο πρωθυπουργός, θα δημιουργηθεί κεντρικό σύστημα αδειοδοτήσεων, αλλά και καθορισμός σε όλα τα επίπεδα του δημόσιου τομέα των απαραίτητων προϋποθέσεων διαχείρισης των έργων. Οι επιτροπές δημοπράτησης θα ορίζονται με ηλεκτρονική κλήρωση.
Ο κ. Τσίπρας είπε ότι χωρίς μεγάλα λόγια και φαντασιώσεις απόδρασης από την πραγματικότητα, αλλά με αποφασιστικότητα και με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό «θα καταφέρουμε το επόμενο διάστημα να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για να βγούμε από την κρίση αναπτύσσοντας τις παραγωγικές μας δυνάμεις και μειώνοντας τα βάρη των συμφωνιών, με στόχο να συντάξουμε έναν νέο κώδικα αξιών που ζητά η ελληνική κοινωνία και που μέχρι σήμερα αρνούνταν οι δυνάμεις της συντήρησης και των συμφερόντων».
Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι τα τελευταία πέντε χρόνια διευρύνθηκε η διαφθορά στην Ελλάδα και πως οι αλλαγές που συμφωνήθηκαν στις δύο παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων, την Ιόνια οδό και τον Ε-65, έγιναν σε συνθήκες εγκλωβισμού και ομηρίας του ελληνικού δημοσίου, από τις υπάρχουσες συμβάσεις.
Ο κ. Τσίπρας έκανε λόγο για σταδιακή ανατροπή της νοσηρής κατάστασης, υπό το δεδομένο ευρωπαϊκό πλαίσιο, με στόχο την καθιέρωση ενός αποτελεσματικού και διαφανούς συστήματος, χωρίς άσκοπες καθυστερήσεις. Ποτέ δεν υλοποιούνταν έργα χρήσιμα για τον ελληνικό λαό, αλλά μόνον για την εξυπηρέτηση συμφερόντων, σημείωσε.
Με το νομοσχέδιο του υπ. Υποδομών, ανέφερε ο πρωθυπουργός, δημιουργείται κεντρικό σύστημα αδειοδοτήσεων, καθίσταται υποχρεωτική η σύνταξη μελέτης εφαρμογής για όλα τα έργα – με πραγματικούς προϋπολογισμούς, σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες θα καθοριστούν ελάχιστες προϋποθέσεις, για στελέχωση σε επιστημονικό προσωπικό και υποδομές, ενώ αλλάζει το σύστημα δημοπράτησης, μελέτης και κατασκευής των έργων.
Ο κ. Τσίπρας ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «έχουμε υπαλλήλους- “διαμάντια” που υπηρετούν για ελάχιστα χρήματα το δημόσιο συμφέρον» αλλά και κατασκευαστικές εταιρείες υγιείς, που ασκούν έργο με αξιοπρέπεια και διαφάνεια.
Σημείωσε επίσης ότι στόχος είναι να συντάξουμε ένα νέο κώδικα αξιών που ζητάει η ελληνική κοινωνία.
Το αναπτυξιακό μοντέλο που διαμορφώνει η κυβέρνηση επιβάλλει την αλλαγή της στόχευσης και υλοποίησης των δημοσίων έργων με γοργά βήματα, ανέφερε από την πλευρά του ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης, μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης του πρωθυπουργού στο υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.
Ο κ. Σταθάκης ανέφερε: «Είμαστε σε ένα μεταβατικό στάδιο που έχει κλείσει ένας μεγάλος κύκλος κατά τον οποίο κάποιοι υπέθεσαν ότι η ανάπτυξη της χώρας θα ήταν συνδεδεμένη με μεγάλα έργα που θα εκτελούνταν με παραχωρήσεις και αυτός ο κύκλος έκλεισε με την ένταση και έκταση της πολιτικής κρίσης. Πλέον οι πολιτικές αλλαγές ζητούν η ανάπτυξη, να έχει ως επίκεντρό της την παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας, με περιβαλλοντική προστασία και κοινωνική δομή που θα ανοίγει δρόμους για μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή και έτσι θα είναι ο προσανατολισμός των δημόσιων έργων στο μέλλον, με αυτή τη νέα δυναμική, αναπόφευκτα θα αλλάξει και η στόχευση των έργων».
Όπως είπε, ο υπουργός θα αλλάξει η στόχευση και θα δοθεί έμφαση πολύ περισσότερο σε μεσαία και μικρά έργα από τα μεγάλα που προτιμούνταν στο παρελθόν, θα αλλάξει ο τρόπος σχεδιασμού και εκτέλεσης των έργων με τεράστιες αλλαγές που είναι αναγκαίες – και όπως σημείωσε- ήδη γίνονται τα πρώτα σημαντικά μεγάλα βήματα ενώ θα είναι και πολύ διαφορετικός τρόπος που θα προσδένονται τα έργα στις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών.
Πηγή: ΑΜΠΕ