Δημήτρης Ζοπουνίδης,
Φοιτητής τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Ιδρυτής επιστημονικού εγχειρήματος aviationlife.gr
Συνήθως η ισλανδική αεροπορική εταιρεία πετάει πιο κοντά στη βάση της, την Ισλανδία, κοντά στον Αρκτικό Κύκλο. Αυτή η πτήση προς την Ανταρκτική όμως, ήταν αρκετά μακρινή: 4 ημέρες και 42 ώρες πτήσης από την κορυφή του κόσμου προς τα κάτω και πάλι πίσω στην Ισλανδία.
Την Παρασκευή, 26 Φεβρουαρίου, ένα αεροσκάφος Boeing 767 (με νηολόγιο TF-ISN), προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο Troll (QAT) στο ερευνητικό σταθμό Troll που εκμεταλλεύεται το Νορβηγικό Polar Institute στο Dronning Maud Land της Ανταρκτικής.
Η πτήση πραγματοποιήθηκε από τη Loftleiðir (θυγατρική της Icelandair charter-flight) για την μεταφορά του προσωπικού του ερευνητικού σταθμού που θα παραμείνει στο Troll αυτόν τον χειμώνα. Η πτήση της επιστροφής, παρέλαβε επιστήμονες που επιστρέφουν στη Νορβηγία μετά την καλοκαιρινή τους υπηρεσία στον σταθμό. Μερικοί από τους επιστήμονες ήταν στο Troll για 16 μήνες και ήταν αρκετά ευτυχείς που επέστρεφαν στην Ισλανδία.
Η Ερευνητική ομάδα που ταξίδεψε στον σταθμό Troll, στον Αρκτικό Κύκλο. Φωτογραφία από Icelandair
Η πτήση
Το ταξίδι περιλάμβανε μεγάλο σχεδιασμό λόγω των μοναδικών συνθηκών και οι περιλάμβανε 6 πιλότους, 13 άτομα πλήρωμα και 1 μηχανικό πτήσης.
Από το αεροδρόμιο Keflavík στην Ισλανδία, το αεροπλάνο πέταξε απευθείας στο Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής, όπου σταμάτησε για στάση ξεκούρασης και ανεφοδιασμού. Μερικές από τις ομάδες έμειναν στο Κέιπ Τάουν και οι υπόλοιποι πέταξαν 4.332 χλμ νότια, προς το Troll, μία πτήσης διάρκειας: 5 ώρες και 43 λεπτά.
Μετά από μια 2ωρη στάση στο Troll, το αεροσκάφος επέστρεψε με τους Νορβηγούς επιστήμονες στο Κέιπ Τάουν, πήρε το νέο πλήρωμα και συνέχισε στο Όσλο και μετά έφτασε στον τελικό του προορισμό, στην Ισλανδία.
Σύμφωνα με το διοικητή πτήσεων August Hakansson, οι συνθήκες προσγείωσης στο Troll ήταν πολύ καλύτερες από τις προβλέψεις. Ο χειρότερος καιρός ολόκληρου του ταξιδιού ήταν κατά την επιστροφή στο Keflavík.
Η διαδρομή της πτήσης ήταν τόσο ασυνήθιστη που προσέλκυσε την παγκόσμια προσοχή από θαυμαστές και ανθρώπους της αεροπορικής βιομηχανίας καθώς και τα μέσα ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 30.000 οπαδών στο Flightradar24. Παρόλο που μπορεί να φαίνεται τρελό, δεν είναι η πρώτη φορά της Icelandair που προσγειώνεται στην Ανταρκτική. Το 2015, η Icelandair έγινε η πρώτη εμπορική αεροπορική εταιρεία που προσγειώθηκε σε διάδρομο προσγείωσης καλυμμένο με πάγο στην Ανταρκτική.
Το αεροσκάφος Boeing 767 που εκτέλεσε αυτή την ιδιαίτερη πτήση. Φωτογραφία από Icelandair
Καταχώρηση ημερολογίου από τον Συγκυβερνήτη της πτήσης Bjartmar Örn Arnarson
«Αναχωρήσαμε νωρίς από το Κέιπ Τάουν, κατευθυνθήκαμε νότια για την Ανταρκτική. Σύννεφα εμποδίζουν την ορατότητα της πτήσης.
Μετά από πτήση 4 ωρών, η βάση σύννεφων χάθηκε, προς την κατεύθυνση του πάγου. Ρίξαμε μια ματιά στο Dronning Maud Land. Τα παγόβουνα διασπώνται συνεχώς από την ηπειρωτική χώρα του πάγου και του χιονιού που καλύπτει αυτήν την τεράστια ήπειρο. Από τα καθίσματα του καταστρώματος πτήσης, μπορούσαμε να δούμε τον κατακόρυφο πάγο ύψους 30-40 μέτρων που σηματοδοτεί την αρχή του συμπαγούς πάγου που οδηγεί στην ενδοχώρα προς το σταθμό Troll περίπου 250 χλμ. από την άκρη. Επικοινωνήσαμε με το Γιοχάνεσμπουργκ για την κατάβαση από τον ελεγχόμενο εναέριο χώρο και στην Ανταρκτική, γη λίγων ανθρώπων και λίγης ζωής, αλλά με την υπέροχη φύση της ερήμωσης και ανέγγιχτης ερημιάς.
Οι Νορβηγοί έχουν χτίσει έναν διάδρομο στον πάγο που είναι ξεχωριστός λόγω της αντοχής και της δομικής του φύσης. Έχει χτυπηθεί με συνεχή άνεμο με δυνατούς τυφώνες που έχουν συμπιέσει τις φυσαλίδες αέρα από τον πάγο και φαίνεται το βαθύ μπλε της Ανταρκτικής. Λόγω της σταθερότητάς του, μπορεί να προσγειωθούν αεροσκάφη έως και B767.
Εκείνη την εποχή, όταν περάσαμε στην περιοχή της Ανταρκτικής, λάβαμε ένα μήνυμα από τον σταθμό Troll. Παρουσιάστηκε πρόβλημα με το διάδρομο προσγείωσης. Βρήκαν μια τρύπα και ετοιμάζονταν να την επισκευάσουν. Το πλήρωμα Troll κατάφερε να επισκευάσει προσωρινά την τρύπα ώστε να γίνει μια ομαλή προσγείωση. Ήταν μια ατυχία, αλλά μπορούμε να συνεχίσουμε το έργο μας
Τώρα είμαστε σε ραδιοεπικοινωνία με το Troll Station, ο καιρός φαινόταν καλός. Μερικά σύννεφα χαμηλών στρωμάτων έρχονται από τα δυτικά αλλά έχουμε καλή ορατότητα προς τα βόρεια και ανατολικά επίσης, όπου σχεδιάζαμε την προσγείωσή μας. Πετώντας προς τα κάτω εντοπίσαμε οπτικά το διάδρομο και κάναμε μια ομαλή προσγείωση στον πάγο.
Ένα θερμό καλωσόρισμα μας έγινε στον πάγο, από το νορβηγικό πλήρωμα. Ο εξοπλισμός τους εξυπηρετούσε το αεροπλάνο μετά την προσγείωση και τραβήχτηκαν φωτογραφίες και ανταλλάχθηκαν χαιρετισμοί. Ήταν η απόλυτη χαρά να βλέπω την ερευνητική ομάδα ταλέντων και υψηλών πνευμάτων μετά από πολλούς μήνες έρευνας και εξειδικευμένης εργασίας.
Έπειτα από λιγότερο από 2 ώρες επίσκεψης, χρειαζόμασταν να επιστρέψουμε στον πολιτισμό. Με μια ελαφριά βορειοανατολική αύρα θερμοκρασίας -15 ° C απογειωθήκαμε προς τα ανατολικά και κατευθυνθήκαμε προς το Όσλο της Νορβηγίας στην άλλη πλευρά του πλανήτη, με μια μικρή στάση στο Κέιπ Τάουν.
Σχετικά με τη θυγατρική αεροπορική εταιρεία της Icelandair, Loftleiðir Icelandic
Η Loftleiðir Icelandic έχει κάνει το όνομά της διεθνώς τα τελευταία χρόνια σε έργα σε ξένες χώρες, έχοντας επισκεφτεί και τις 7 ηπείρους τους τελευταίους 12 μήνες.
ο Όμιλος Icelandair αναλαμβάνει μέσω της Loftleiðir ποικίλα έργα πτήσεων τσάρτερ, χρησιμοποιώντας, την εμπειρία, τις γνώσεις, τα πληρώματα και τον στόλο της Icelandair και δημιουργεί σημαντικό εισόδημα για την εταιρεία, κάτι που είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε αυτές τις εποχές όταν οι παραδοσιακές πτήσεις επιβατών έχουν καθηλωθεί.
Για περισσότερες αναλύσεις αεροπορικού ενδιαφέροντος με επιστημονική προσέγγιση καθώς και όλα τα key–stories του αεροπορικού κλάδου, επισκεφτείτε τον επιστημονικό ιστότοπο Aviationlife.gr
Aviationlife.gr – Δημήτρης Ζοπουνίδης