Skip to main content

Ανάγκη επενδύσεων σε λιμενικές υποδομές για τα νέα μεγάλα κρουαζιερόπλοια

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Γεμάτα με παραγγελίες για νέα κρουαζιερόπλοια είναι τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία. Όπως αποκάλυψε ο Μάικλ Νέστουρ, αντιπρόεδρος του μεγαλύτερου ομίλου κρουαζιέρας στον κόσμο, της Carnival, στο πλαίσιο της τοποθέτησής του στο Posidonia Sea Tourism Forum, μέχρι το 2027 θα πέφτει στη θάλασσα ένα κρουαζιερόπλοιο κάθε 39 ημέρες.

Τα πλοία αυτά, που το κόστους τους πολλές φορές ξεπερνά ακόμα και το 1 δισ. δολάρια, έχουν δώσει πνοή στην ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία, η οποία είχε χάσει την ποντοπόρο ναυτιλία από τον ασιατικό ανταγωνισμό.

Κύριο χαρακτηριστικό της νέας γενιάς των πλοίων αυτών είναι το μεγάλο μέγεθος, αφού μπορούν να μεταφέρουν ακόμα και 5.000 επιβάτες, με αποτέλεσμα οι επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές που θα μπορούν να υποδεχθούν τέτοια κρουαζιερόπλοια να είναι εξαιρετικά σημαντικές.

Η χώρα μας όμως έχει μείνει πίσω, όπως τουλάχιστον ανέφεραν εκπρόσωποι της Carnival και της MSC. Η οικονομική κρίση, όπως ειπώθηκε, έχει δυσχεράνει τις προσπάθειες, αλλά χρειάζονται να γίνουν πολλά.

Η Κωνσταντινούπολη
Μάλιστα, όπως ανακοίνωσε ο εκπρόσωπος της Global Ports, τουρκικής εταιρείας εισηγμένης στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, έχουν ήδη ξεκινήσει συζητήσεις για την ανάπτυξη ενός τρίτου, πολύ μεγάλου λιμανιού κρουαζιέρας στην Κωνσταντινούπολη. Η Τουρκία από το 2020 αναμένεται να «ανοίξει» και πάλι για την κρουαζιέρα, και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα προχωρήσει σε μεγάλες προσφορές για να προσελκύσει κρουαζιερόπλοια. Την κίνηση των κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή μας, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν νέες εστίες έντασης στην Ανατολική Μεσόγειο, αναμένεται να ενισχύσει και ο μικρότερος από τον αναμενόμενο ρυθμός ανάπτυξης της αγοράς κρουαζιέρας στην Ασία.

Την ίδια στιγμή πάντως στην Ελλάδα, τα προβλήματα υποδομών στη νησιωτική χώρα και στους περισσότερους προορισμούς είναι μεγάλα, ενώ και το έργο δημιουργίας της νέας βάσης κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά καθυστερεί να ξεκινήσει, κυρίως λόγω δικαστικών διαφορών.

Σύμφωνα πάντως με τον υπουργό Ναυτιλίας Φώτη Κουβέλη, «η Ελλάδα θα προχωρήσει με τις παραχωρήσεις λιμανιών, οι οποίες θα μπορούν να αφορούν τμήμα του συνολικού λιμένα και ειδικότερα τους επιβατικούς σταθμούς κρουαζιέρας. Στο πλαίσιο αυτό, καλούμε τις διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας και τους διαχειριστές λιμανιών να εντοπίσουν τις επενδυτικές ευκαιρίες που εξυπηρετούν τα συμφέροντά τους».

Πρόβλεψη για αύξηση 22,2%
Η Ελλάδα κατέχει μερίδιο 10% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην περιοχή της Μεσογείου, ένα σημαντικό ποσοστό παγκοσμίως, με δεδομένο ότι η περιοχή κατατάσσεται στη δεύτερη θέση μετά την Καραϊβική όσον αφορά τις πολλαπλές επιλογές δρομολογίων. Σύμφωνα με τον Αϊράμ Ντιάζ Πάστορ, πρόεδρο της Ένωσης Λιμένων MedCruise, η Ελλάδα και ολόκληρη η περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου θα επωφεληθούν σημαντικά από την προβλεπόμενη αύξηση κατά 22,2% σε αριθμούς επιβατών και κατά 19,8% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων για το σύνολο της περιοχής της Μεσογείου το 2019. Και πρόσθεσε: «Η περιοχή διανύει μια “χρυσή” περίοδο ανάπτυξης και η προγραμματισμένη δραστηριοποίηση 25 νέων, πολυτελών κρουαζιερόπλοιων στην τοπική αγορά το επόμενο διάστημα θα δώσει επιπλέον ώθηση στα μικρότερα λιμάνια και την ευκαιρία να διαφοροποιηθούν σε σχέση με τον ανταγωνισμό».

Ψηλά η Αν. Μεσόγειος
Στο ίδιο κλίμα αισιοδοξίας όσον αφορά τις προοπτικές της Ανατολικής Μεσογείου ως προορισμού κρουαζιέρας κινείται και η MSC, η μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στη Μεσόγειο, με μερίδιο αγοράς 15,07% και με σχέδια για αύξηση της διαθεσιμότητας κλινών 25%. «Μας αρέσει πραγματικά αυτή η περιοχή, που ξεχωρίζει για το φυσικό κάλλος σε συνδυασμό με τον πολιτισμικό και ιστορικό πλούτο της, ωστόσο έχουμε επίγνωση και ορισμένων γεωπολιτικών προκλήσεων που εξακολουθούν να μας κρατούν μακριά από την τουρκική αγορά – τουλάχιστον για τώρα», δήλωσε ο Τσαρλς Νταρ, εκτελεστικός αντιπρόεδρος, Ναυτιλιακής Πολιτικής και Κυβερνητικών Σχέσεων του Ομίλου MSC. «Η έλλειψη πολιτικής σταθερότητας στην ευρύτερη περιοχή, με τη γεωπολιτική αστάθεια στη Βόρεια Αφρική και σε άλλες περιοχές, δυσκολεύει ακόμα περισσότερο τη δραστηριοποίηση των εταιρειών κρουαζιέρας», πρόσθεσε.