Skip to main content

Με αμείωτο ρυθμό το ράλι στην αγορά των containerships

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ

Πώς εξηγούν οι αναλυτές τα διαρκώς υψηλότερα ναύλα ακόμη και για μικρότερου μεγέθους πλοία

Ναύλα που ανεβαίνουν διαρκώς και σταδιακά θυμίζουν εποχές πανδημίας απολαμβάνει η αγορά των containerships.

Ο βασικότερος παράγοντας που ωθεί ψηλότερα την αγορά είναι οι μεγαλύτερες αποστάσεις που έχει δημιουργήσει η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.

H δραστηριότητα των ναυλώσεων συνεχίστηκε με φρενήρεις ρυθμούς και την περασμένη εβδομάδα, παρά τους εορτασμούς γύρω από τη μεγάλη ναυτιλιακή έκθεση των Ποσειδωνίων.

«Το κόστος μεταφοράς των containers διά θαλάσσης αυξάνεται ξανά με διψήφια ποσοστά και υπάρχει η πίστη ότι αυτή η θετική τάση θα συνεχιστεί για αρκετό καιρό. Επομένως, τα ναύλα βελτιώνονται περαιτέρω. Οι διάρκειες των συμφωνιών εκτείνονται, ακόμη και για τα feeders κάτω των 2.000 TEUs, τα οποία μέχρι τώρα βρίσκονταν πιο πίσω συγκριτικά με τα μεγαλύτερα πλοία» τονίζει ο οίκος Braemar στην έκθεση της τελευταίας εβδομάδας.

Σύμφωνα με την Braemar, η τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία τακτικών γραμμών διεθνώς, η γαλλική CMA CGM, ναύλωσε το νεότευκτο «Kota Callao» (χωρητικότητας 7.092 TEUs) για μία τρίμηνη περίοδο έναντι 105.000 δολαρίων την ημέρα.

Οι αναλυτές επισημαίνουν πως αυτή η ναύλωση αντανακλά την τάση που καταγράφεται τις τελευταίες εβδομάδες, με τους operators να είναι πρόθυμοι να καταβάλουν σημαντικά premiums για βραχυπρόθεσμες συμφωνίες.

Από την άλλη πλευρά, η ναυλομεσιτική MB Shipbrokers σημειώνει ότι οι πλοιοκτήτες εξακολουθούν να ελκύονται από βραχυπρόθεσμες και υψηλά αμειβόμενες ναυλώσεις. «Δεδομένου του σκληρού ανταγωνισμού και της έλλειψης προσφοράς, αναμένουμε διαρκείς βελτιώσεις στην αγορά τις επερχόμενες εβδομάδες» επισημαίνουν οι ναυλομεσίτες.

Το deal της Euroseas

Μία ιδιαίτερα κερδοφόρα ναύλωση εξασφάλισε και η Euroseas, συμφερόντων Αριστείδη Πίττα, για ένα από τα νεότευκτα πλοία της. Σύμφωνα με διάφορες ναυλομεσιτικές πηγές, το «Stephania K» (χωρητικότητας 1.800 TEUs και κατασκευής 2024) ναυλώθηκε για περίοδο δύο ετών στην OOCL, με τίμημα 22.000 δολαρίων την ημέρα. Περίπου έναν μήνα πριν, η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία είχε κλείσει το αδελφό πλοίο «Monica» σε ναύλωση διάρκειας 10-12 μηνών έναντι 16.000 δολαρίων ημερησίως. Οι αριθμοί είναι ενδεικτικοί για την άνοδο που σημειώνει η αγορά βδομάδα με τη βδομάδα.

H Braemar χαρακτήρισε το επίπεδο των 22.000 δολαρίων «εντυπωσιακό», ενώ η MB Shipbrokers σημείωσε ότι η ζήτηση για βαπόρια κάτω των 2.000 TEUs έχει αυξηθεί σε όλες τις περιοχές, με τους ναυλωτές να αναζητούν ενεργά τονάζ και τους πλοιοκτήτες να πιέζουν για μεγαλύτερες διάρκειες και υψηλότερα ναύλα.

Σημειώνεται ότι η Euroseas θα παραλάβει ακόμη τρία νεότευκτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ένα χωρητικότητας 1.800 TEUs και δύο 2.800 TEUs, έως και το τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

Νωρίτερα το «peak»

Αναλυτές της αγοράς επισημαίνουν ότι το peak της ζήτησης στην αγορά ξεκινά συνήθως τον Ιούνιο, αλλά φαίνεται πως τώρα άρχισε νωρίτερα μέσα στον Μάιο. Αυτό διότι οι αποστολείς των φορτίων είναι ανήσυχοι για τις μεγαλύτερες αποστάσεις που διανύουν τα πλοία από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στην εμπορική γραμμή Ασίας – Ευρώπης, λόγω της απειλής των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.

«Η τρέχουσα ταχεία άνοδος των ναύλων μοιάζει με την αύξηση που καταγράφηκε την περίοδο της πανδημίας στο δρομολόγιο Ασίας – Ευρώπης» επισημαίνει η εξειδικευμένη στην αγορά δανέζικη εταιρεία Sea-Intelligence.

Μάλιστα, οι αναλυτές του εν λόγω οίκου επισημαίνουν ότι οι μεγαλύτερες αποστάσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε νέα μέγιστα επίπεδα ναυλώσεων, σημαντικά υψηλότερα από αυτά εν μέσω πανδημίας.