Skip to main content

Ναυτιλία: Πρωταγωνιστές πάλι οι «Greeks» στη δευτερογενή αγορά

Οι τιμές στα υπερ-δεξαμενόπλοια 15ετίας σημείωσαν πτώση τον Απρίλιο σε σχέση με όλους τους άλλους τύπους πλοίων, που σημείωσαν αύξηση

Έχουν τον πρώτο λόγο τόσο σε επίπεδο αγορών όσο και σε επίπεδο πωλήσεων

Με υψηλές ταχύτητες συνεχίζει η δευτερογενής αγορά των πλοίων, με τους Έλληνες
πλοιοκτήτες να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των deals τόσο ως αγοραστές όσο και ως
πωλητές.

Σημειώνεται ότι το πρώτο τρίμηνο του 2024 καταγράφηκαν συμφωνίες αγοραπωλησιών περίπου 500 πλοίων, χωρητικότητας άνω των 36 εκατ. dwt, με βάση εγχώριους ναυλομεσιτικούς οίκους.

Το ίδιο τρίμηνο πέρυσι είχαν αλλάξει ιδιοκτήτη 434 βαπόρια, χωρητικότητας άνω των 32,5 εκατ. dwt.

Μελετώντας τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων στην αγορά, η ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers αναφέρει ότι τον Απρίλιο οι τιμές των bulk carriers όλων των ηλικιών και των μεγεθών είναι αυξημένες από 1% έως και 39% σε ετήσια βάση, ενώ αυτές των tankers σημειώνουν άνοδο από 7% έως 28% κατά το εξεταζόμενο διάστημα.

Μοναδική εξαίρεση αποτελούν τα υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs) 15ετίας, οι τιμές των οποίων υποχωρούν 5% συγκριτικά με πέρυσι.

Τα bulkers

Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, η Transmed φέρεται να πούλησε «κάτω από τα ραντάρ» τα newcastlemaxes Cape Kallia και Newmax (χωρητικότητας 203.000 dwt και κατασκευής 2012 έκαστο), έναντι περίπου 76 εκατ. δολαρίων. Το δεύτερο, μάλιστα, έχει ήδη αλλάξει όνομα και εντοπίζεται στον στόλο εταιρείας με έδρα στη Σιγκαπούρη.

Σύμφωνα με τον Einar Straume, ναυλομεσίτη στη νορβηγική εταιρεία Cleaves Securities, το φερόμενο τίμημα για τα δύο πλοία σηματοδοτεί νέα υψηλά γι’ αυτόν τον τύπο και την ηλικία τονάζ.

Παράλληλα, σε ένα άλλο αμιγώς ελληνικό deal, η Ecocarriers Maritime φέρεται να παραχώρησε το supramax Ecoocean (χωρητικότητας 55.636 dwt και κατασκευής 2011) στην Graham Shipping, με έδρα στη Βούλα.

Ναυλομεσίτες αναφέρουν ένα τίμημα γύρω στα 18,2 εκατ. δολάρια, ποσό σημαντικά αυξημένο από τα 15,8 εκατ. δολάρια που καταβλήθηκαν πριν από περίπου έναν μήνα για το ίδιου τύπου, αλλά έναν χρόνο μεγαλύτερο Konrad Schulte.

Αυτό φέρεται να είναι το δεύτερο βαπόρι που εντάσσει στον στόλο της η Graham Shipping μετά το supramax Asl Fortune (χωρητικότητας 58.096 dwt και κατασκευής 2012), το οποίο έχει ήδη αλλάξει όνομα σε Stella L.

Ναυλομεσίτες ανέφεραν στις αρχές Απριλίου ότι το βαπόρι άλλαξε χέρια για 19,3 εκατ. δολάρια.

Τα tankers

Ενδιαφέροντα deals καταγράφηκαν όμως και στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Τις τελευταίες ημέρες αποκαλύφθηκε η ταυτότητα του νέου αγοραστή του δεξαμενόπλοιου μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου τύπου LR2 Aurviken (χωρητικότητας 112.802 dwt και κατασκευής 2019), το οποίο είχε «βγει στο σφυρί» στα τέλη Μαρτίου.

Σύμφωνα με ναυτιλιακές βάσεις δεδομένων, το βαπόρι άλλαξε εσχάτως όνομα σε Aldebaran και εντοπίζεται πλέον στον στόλο της ελληνικών συμφερόντων Eurotankers.

Όπως είχε γράψει η «Ν» στις αρχές Απριλίου, ο πλειστηριασμός για το πλοίο είχε προσεγγίσει διψήφιο αριθμό αγοραστών, με το τελικό τίμημα να διαμορφώνεται στα επίπεδα των 73 εκατ. δολαρίων, ποσό ιδιαίτερα υψηλό και πάνω από τα επίπεδα στα οποία τοποθετούν την αξία ενός aframax πενταετίας ναυλομεσίτες.

Δεινός αγοραστής σε second hand τονάζ αποδεικνύεται, παράλληλα, η Spring Marine. Ναυλομεσιτικές πηγές συνδέουν την εταιρεία με την αγορά του LR1 tanker Alpine Persefone (χωρητικότητας 74.269 dwt και κατασκευής 2008), καταβάλλοντας 30 εκατ. δολάρια.

Η ελληνική ναυτιλιακή έχει ενισχύσει τον στόλο της με τρία ακόμη δεξαμενόπλοια από τη δευτερογενή αγορά στη διάρκεια του τρέχοντος έτους. Ο λόγος για τρία chemical/product tankers κατασκευής 2008 – 2009.