Skip to main content

Κερδίζει «πόντους» η μεταφορά αμμωνίας

Οι Έλληνες εφοπλιστές πρωτοπορούν πάλι και παραγγέλνουν στα ναυπηγεία μεγάλα πλοία

Σε μία από τις πλέον υποσχόμενες μελλοντικές αγορές πράσινων καυσίμων επενδύουν οι Έλληνες εφοπλιστές. Πρόκειται για την αμμωνία, με τους «Greeks» τον έναν μετά τον άλλον να βάζουν παραγγελίες για μεγάλα πλοία που θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν και αμμωνία.

Πρόκειται για τα λεγόμενα Very Large Ammonia Carriers (VLAC), τα οποία λειτουργούν ως VLGC carriers, αλλά έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν και αμμωνία. Μάλιστα, όπως επισημαίνουν στη «Ν» κύκλοι της Ακτής Μιαούλη, η περίοδος αυτή με τις επενδύσεις των Ελλήνων σε αυτού του τύπου πλοία θυμίζει τα τέλη της δεκαετίας του ’90 αρχές 2000 όταν Έλληνες πλοιοκτήτες ήταν από τους πρώτους παγκοσμίως που επένδυσαν στα LNG carriers.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε κορεατικά report, σε ανάλογη κίνηση προχώρησε και η Evalend Shipping, συμφερόντων Κρίτωνα Λεντούδη, με την παραγγελία δύο VLAC για παράδοση το 2027, έναντι 242 εκατ. δολαρίων συνολικά.

Επισημαίνεται ότι η Evalend τρέχει ένα από τα μεγαλύτερα ελληνικών συμφερόντων ναυπηγικά προγράμματα, που ξεπερνά τα 2,1 δισ. δολάρια.

Επίσης η ίδια εταιρεία πρόσφατα πραγματοποίησε ακόμα ένα μεγάλο άνοιγμα στα LNG carriers, έχοντας υπό παραγγελία συνολικά τέσσερις μονάδες για παράδοση το 2027 και το 2028.

Στη νέα αυτή αγορά έχουν ήδη «εισέλθει» και άλλοι Έλληνες εφοπλιστές. Πρόσφατα ο κ. Γιάννης Χατζηπατέρας, της Dorian LPG, επιβεβαίωσε ότι έχει υπογράψει συμφωνία για τη ναυπήγηση ενός VLAC για παράδοση το τρίτο τρίμηνο του 2026.

«Δώσαμε παραγγελία για τη ναυπήγηση ενός νέου VLGC/AC καθώς πιστεύουμε στα μακροπρόθεσμα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς υγραερίου και στις δυνατότητες μεταφοράς αμμωνίας», δήλωσε ο κ. Χατζηπατέρας.

Στη συγκεκριμένη αγορά έχει πραγματοποιήσει άνοιγμα και ο Γιώργος Οικονόμου μέσω της TMS. Πρόκειται για τέσσερα πλοία χωρητικότητας 88.000 cbm. Η τελευταία παραγγελία αφορά δύο VLAC, συνολικής αξίας 237 εκατ. δολαρίων.

Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και ο ναυτιλιακός όμιλος Αγγελικούση/Κανελλάκη, με την Alpha Gas να έχει υπό παραγγελία τέσσερα VLAC, έναντι περίπου 500 εκατ. δολαρίων.

Ανάλογη παραγγελία έκανε και η Naftomar της οικογένειας Zein για την κατασκευή τεσσάρων μεγάλων πλοίων μεταφοράς αμμωνίας (VLAC), στο νοτιοκορεατικό ναυπηγείο Hanwha Ocean. Κάθε πλοίο θα μπορεί να μεταφέρει 93.000 κυβικά μέτρα αμμωνίας.

Επίσης η Latsco, συμφερόντων Πάρη Κασιδόκωστα Λάτση, που παραδοσιακά, από τα τέλη της δεκαετίας του ‘90, είναι στην αγορά της αμμωνίας, έχει υπό παραγγελία τέσσερα πλοία που μπορούν να μεταφέρουν αμμωνία. Tο συγκεκριμένο σχέδιο πλοίου μάλιστα έχει λάβει το Βραβείο Ευκράντη για τη Συνεισφορά στην Τεχνολογική Καινοτομία. Η Latsco Shipping αποτελεί τη συνέχεια της εταιρείας που ίδρυσε τη δεκαετία του 1940 ο καπτ. Γιάννης Σ. Λάτσης (1910-2003).

Αλλά και η Capital Gas τον περασμένο Σεπτέμβριο προχώρησε στην παραγγελία δύο πολύ μεγάλων νεότευκτων πλοίων αμμωνίας (VLAC) 88.000 cbm.

Σε παγκόσμιο επίπεδο

Η αμμωνία έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον και της παγκόσμιας ναυτιλιακής αγοράς. Για παράδειγμα, η Maersk Tankers έχει συμφωνήσει για την κατασκευή 10 VLAC. Μάλιστα, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, τα πλοία θα σχεδιαστούν με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να εγκατασταθούν σε αυτά και μηχανές αμμωνίας.

Ωστόσο, την πρωτιά στα ammonia ready πλοία έχει μια ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία και πιο συγκεκριμένα η Avin International του Ομίλου Βαρδινογιάννη. Πρόκειται για το πρώτο δεξαμενόπλοιο στον κόσμο που έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί ως καύσιμο την αμμωνία. Είναι το τύπου suezmax KRITI FUTURE, χωρητικότητας 156.000 τόνων (dwt). Το 274 μέτρων πλοίο κατασκευάστηκε στα ναυπηγεία της New Times Shipbuilding και έχει πιστοποιηθεί από το American Bureau of Shipping (ABS).

Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την ανάλυση της Thenamaris, συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου, η αμμωνία είναι πολλά υποσχόμενη «καθώς είναι ένα τεχνικά εφικτό καύσιμο μηδενικών εκπομπών άνθρακα, αν και παρουσιάζει μια σειρά από ζητήματα ασφάλειας και τεχνικά ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Η πρώτη εμπορική παράδοση κύριας μηχανής με καύσιμο αμμωνία αναμένεται στο τέλος του 2024».