Skip to main content

«Καταιγίδα» deals για μεγάλα bulk carriers

Ανταγωνισμός μεταξύ Ελλήνων και Κινέζων εφοπλιστών για second hand πλοία τύπου newcastlemax και capesize

Με φρενήρη ρυθμό αλλάζουν χέρια τις τελευταίες ημέρες στη δευτερογενή αγορά τα μεγάλα bulk carriers, τύπου newcastlemax και capesize, με Έλληνες και Κινέζους πλοιοκτήτες να ανταγωνίζονται σε αρκετά deals. Αναμφίβολα, η συμφωνία της εβδομάδας αφορά τα τέσσερα μοντέρνα newcastlemaxes που έθεσε προς πώληση η νοτιοκορεατική ναυτιλιακή εταιρεία Polaris Shipping.

Ο λόγος για τα Solar Pride, Solar Quantum (χωρητικότητας 209.471 dwt και κατασκευής 2020 έκαστο), Solar Nova και Solar Oak (χωρητικότητας 208.892 dwt και κατασκευής 2021 έκαστο), τα οποία είναι εξοπλισμένα με scrubbers.

«Πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, πάνω από 12, έδειξαν ενδιαφέρον για τα τέσσερα πλοία» λένε στη «Ν» ναυλομεσιτικές πηγές. Διαφορετικές πηγές από τον χώρο επισημαίνουν ότι τουλάχιστον δύο από αυτά φέρεται να κατέληξαν στη Thenamaris, συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου, μία εταιρεία που πάντοτε κοιτάζει στη secondhand αγορά για ποιοτικό τονάζ.

Όσο για τα άλλα δύο, ορισμένες πηγές αναφέρουν πως η κινεζική ναυτιλιακή China Merchants Energy Shipping (CMES) -είτε η ίδια είτε κάποια θυγατρική τηςβρίσκεται πιθανότατα πίσω από την απόκτησή τους.

Αυξημένες οι τιμές

Αρκετά αυξημένες από τα τρέχοντα επίπεδα της αγοράς είναι οι τιμές που αναφέρουν οι ναυλομεσίτες γι’ αυτά τα πλοία.

Τρεις ναυλομεσιτικοί οίκοι, δύο ελληνικοί και ένας βρετανικός, κοστολογούν στις τελευταίες εβδομαδιαίες εκθέσεις τους τα δύο βαπόρια κατασκευής 2021 στα 66 εκατ. δολάρια έκαστο και αυτά κατασκευής 2020 στα 65 εκατ. δολάρια έκαστο. H νορβηγική Cleaves Securities έκανε λόγο για τιμήματα πλησίον των 60 εκατ. δολαρίων. «Οι αναφερόμενες τιμές είναι εντυπωσιακές. Μόλις τον προηγούμενο μήνα η Bocimar πούλησε ένα βαπόρι με έτος ναυπήγησης το 2020 (από ένα καλύτερο μάλιστα ναυπηγείο) έναντι 54,25 εκατ. δολαρίων», σημειώνουν στη «Ν» ναυλομεσίτες.

«Βλέπουμε όλο και περισσότερους ενδιαφερόμενους αγοραστές για bulk carriers με eco σχεδιασμό, ναυπήγησης μετά το 2015, και συνακόλουθη αύξηση των τιμών γι’ αυτό το τονάζ», τονίζει πηγή ναυτιλιακής εταιρείας με στόλο φορτηγών.

Τα υπερμεγέθη bulkers, τύπου capesize και newcastlemax προσελκύουν το μεγαλύτερο αγοραστικό ενδιαφέρον.

Ενδεικτικό στοιχείο είναι ότι οι περισσότεροι ναυλομεσιτικοί οίκοι αναφέρουν deals αγοραπωλησιών επτά έως και 14 τέτοιου τύπου πλοίων μόνο την τελευταία εβδομάδα.

«Η δευτερογενής αγορά του ξηρού φορτίου εξακολουθεί να καταγράφει ισχυρούς όγκους συναλλαγών, ενισχύοντας τη συνολική θετική δραστηριότητα που παρατηρείται μέχρι τώρα στο έτος. Εξετάζοντας την αγορά ανά κλάδο, την τελευταία εβδομάδα υπήρξε αξιοσημείωτη κινητικότητα στα μεγαλύτερα μεγέθη, με σημαντικό αριθμό newcastlemax και capesize bulkers να παραχωρούνται» ανέφερε στην τελευταία έκθεση ο ναυλομεσιτικός οίκος George Moundreas & Company S.A.

«Η αγορά των capes είναι ιδιαίτερα δραστήρια. Οι αγοραστές ελκύονται στον κλάδο για διάφορους λόγους, όπως το χαμηλό βιβλίο παραγγελιών και η αισιοδοξία που αυτό δημιουργεί» επισημαίνει η ναυλομεσιτική Hartland Shipping Services.

Σε εγχώριο επίπεδο, η Seanergy Maritime Holdings, συμφερόντων Σταμάτη Τσαντάνη, συνδέεται από διάφορους ναυλομεσίτες με την αγορά του capesize Kinokawa Maru (χωρητικότητας 181.392 dwt και κατασκευής 2013), έναντι περίπου 34 εκατ. δολαρίων.

Στον όμιλο του κ. Τσαντάνη απέδωσαν ναυλομεσίτες και το deal για το kamsarmax Scarlet Robin (χωρητικότητας 82.000 dwt και κατασκευής 2016), με ένα τίμημα πλησίον των 29 εκατ. δολαρίων.

Στην αγορά ακόμη ενός capesize bulker προχώρησε τις τελευταίες ημέρες και η Danaos Corp., συμφερόντων Γιάννη Κούστα. Όπως έχει γράψει η «Ν», η ναυτιλιακή προσέθεσε το όγδοο cape στον στόλο της, το Guo May (χωρητικότητας 176.536 dwt και κατασκευής 2011), καταβάλλοντας περίπου 26 εκατ. δολάρια.

Ασυνήθιστα ισχυρή φέτος η ναυλαγορά των capes

Επιπλέον κίνητρο για τους πλοιοκτήτες είναι η ασυνήθιστα καλή πορεία της ναυλαγοράς αυτό το παραδοσιακά κακό εποχιακά πρώτο διάστημα ενός νέου έτους, πριν από τους εορτασμούς για την Κινεζική Πρωτοχρονιά. Όπως αναφέρεται και στη σελίδα 18, ο δείκτης των πλοίων τύπου capesize έκανε σημαντικό άλμα την προηγούμενη εβδομάδα, με αποτέλεσμα τα μέσα ημερήσια έσοδα στη spot αγορά να έχουν φτάσει πλέον πολύ κοντά στα 20.000 δολάρια (19.746 δολάρια). Σύμφωνα με τον οίκο Breakwave Advisors, τα ναύλα των capes στη spot αγορά διαμορφώνονται στο υψηλότερο σημείο των 15 τελευταίων ετών γι’ αυτήν την περίοδο του έτους.